EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 
Llibres

Noves claus per prevenir l’assetjament escolar

"Un canvi de mirada per abordar i prevenir la violència a les escoles" ens recorda que no es pot reduir el problema a la individualitat
By , on 8 de abril de 2010

Portada del llibre

Durant els darrers anys els casos d’assetjament escolar acaparen els mitjans i la societat, tot i que és discutible fins a quin punt es tracta d’un fenomen actual. No obstant això, les xifres han arribat a ser esgarrifoses darrerament. Sense anar més lluny, l’any 2006 descobríem que un de cada quatre alumnes espanyols patia aquesta mena d’abusos. De tots aquests es calcula que només se’n coneix el 20% dels casos. I és que, quan el maltracte és psicològic, l’impacte és més difícil de detectar i, per tant, és més complicat que el cas surti a la llum.

Segons els estudis, la majoria dels assetjadors són nens, igual que la majoria dels assetjats. A més, aquest comportament té el seu punt àlgid entre els infants de 7 i 8 anys i amb l’edat tendeix a disminuir. Les xifres més positives, de fet, es registren entre els alumnes de batxillerat. L’assetjament escolar coincideix amb el que es produeix en altres àmbits, com el domèstic i el laboral, i la majoria dels que el duen a terme acaben cometent altres tipus de delictes abans de complir els 24 anys.

Si observem, tal i com acabem de fer, el perfil i les dades estadístiques, ens adonem que es tracta d’un problema social sovint fàcil d’individualitzar. Famílies desestructurades i menors conflictius, tot plegat adobat amb la visió positiva que es dóna de la violència a la televisió, el cinema i internet. Cal recordar que el 30% dels menors disposa d’ordinador i accedeix sol a la xarxa. Però, realment reduir el problema a perfils molt específics i a estereotips tan estesos és el més adequat?

L’obra Un canvi de mirada per abordar i prevenir la violència a les escoles fa, entre d’altres, aquesta reflexió. Tal i com podem llegir a la sinopsis, “considerar la violència a les escoles des d’un punt de vista individual com una acció i reacció és perdre tota possibilitat de fer una interpretació holística que doni peu a la intervenció en les seves causes”. La proposta d’aquesta obra és, doncs, trobar les claus per posar fi al problema a través de dinàmiques beneficioses per tots els que en formen part, que, al cap i a la fi, som tots. En aquest sentit, una de les premisses principals és fomentar l’acceptació de la diversitat i fins i tot de la vulnerabilitat, a través de l’estímul del coneixement i reconeixement dels que ens envolten i de nosaltres mateixos. Cal un aprenentatge de les relacions interpersonals que fins ara mai ha estat estimulat com cal.

Les autores, Maria Jesús Comellas i Mirta Lojo treballen actualment a l’Observatori de la Violència a les Escoles, un projecte amb l’objectiu de compartir amb la comunitat educativa els factors que intervenen entre els diferents membres d’aquesta comunitat i la seva interpretació. Si fem un cop d’ull als principis en què es basen els seus estudis, ens n’adonarem de la perspectiva fresca i amb voluntat de canvi que transpira el projecte i que es reflecteix en aquest llibre. Un recurs molt recomanable per a experts, pares i educadors que pot ajudar a que les xifres d’assetjament escolar al nostre país per fi disminueixin com cal.

Pots comprar la versió digital del llibre aquí

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Noves claus per prevenir l’assetjament escolar”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio