EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 
Idiomes

Un total de tres famílies presenten una sol•licitud de compensació per estudiar en castellà

Les famílies han d’avançar la matriculació en un centre privat
By , on 9 de febrer de 2015

banderes

La consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau, ha afirmat que només hi ha cinc estudiants que hagin sol•licitat l’ensenyament en castellà. La responsable d’ensenyament ha explicat que tres d’aquests casos no compleixen les condicions per poder rebre una compensació econòmica de fons de la Generalitat per una quantia de 6.000 euros per escolaritzar-se en centres privats que ofereixen el castellà com a llengua vehicular.

Un total de cinc estudiants de Catalunya han presentat una sol•licitud de compensació econòmica de 6.000 euros per haver de matricular-se en un centre privat, ja que les famílies estimen que els centres públics disponibles no garanteixen que el castellà sigui la llengua vehicular en l’ensenyament dels seus fills. Fa pocs dies, han entrat una nova sol•licitud per rebre la compensació per escolaritzar en un centre privat que disposen de línies d’ensenyament on el castellà és llengua vehicular a dos menors, que queda pendent d’estudi per part de la Generalitat.

La Conselleria d’Ensenyament de Catalunya ha rebut la sol•licitud de compensació de tres famílies, amb dues, un i altres dos fills, respectivament. La Generalitat ja ha estudiat els casos de les dues primeres famílies a presentar la sol•licitud, que han estat rebutjats. Segons declaracions de la consellera als mitjans de comunicació, d’aquests cinc alumnes només quedarien dos casos per saber si compleixen les condicions per rebre-la mentre que els altres tres casos ja han estat rebutjats.

En canvi, el Ministeri d’Educació també ha donat a conèixer les dades pròpies sobre el nombre peticions d’ensenyament en castellà a Catalunya, els quals eleva a 322 casos. La consellera Rigau ha atribuït les diferents xifres que ha facilitat en les últimes setmanes el Ministeri sobre aquest tema –que ha elevat de 80 a 332 casos en un lapse d’una setmana– a una “batalla política” en la qual el PP intentaria “arrabassar a Ciutadans el seu tema estavella, l’ensenyament en castellà, per aconseguir rendibilitat política”.

La consellera d’Ensenyament ha rebutjat que el nombre de casos de famílies que vulguin sol•licitar l’ensenyament en castellà per als seus fills es correspongui a la realitat reflectida en les xifres del Ministeri d’Educació. Així doncs, Rigau ha justificat que les dades del Ministeri també engloben aquells casos que no queden contemplats pel nou marc educatiu, segons han dictaminat els tribunals en sentències sobre l’ensenyament en castellà durant les etapes no obligatòries.

El Ministeri d’Educació i la Conselleria d’Ensenyament de Catalunya han rebut, efectivament, desenes de sol•licituds per a l’escolarització amb el castellà com a llengua vehicular. Algunes d’aquestes es corresponen a peticions de diverses associacions. Segons ha explicat Rigau, “la majoria d’aquestes peticions no compleixen els requisits” perquè es corresponen a estudiants de guarderies o d’universitats, etapes educatives no obligatòries i que, per tant, queden fora dels termes descrits en la LOMCE.

Indemnització de 3.000 euros
La Generalitat de Catalunya haurà d’indemnitzar una estudiant per haver estat escolaritzada amb el castellà com a llengua vehicular i no en castellà, tal com van sol•licitar els pares de la menor. La sentència està signada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que va resoldre que la nena hauria patit endarreriment en l’aprenentatge i, per tant, ha de rebre una indemnització per part de la Generalitat.

La família de la menor va reclamar l’escolarització en castellà l’any 2008, quan la nena feia P-4 en un centre concertat de Barcelona. Tot i que al llarg d’aquell curs i el següent l’escola va dedicar dues hores a la setmana a l’aprenentatge en castellà i l’alumna també va rebre atenció individualitzada en aquesta llengua, el Tribunal ho ha considerat insuficient el nombre d’hores dedicades a l’ensenyament en castellà, en comparació a les rebudes en català.

Així doncs, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha establert que l’endarreriment en l’aprenentatge degut a haver estat escolaritzada en català és motiu per a fixar una intimidació de 3.000 euros per a la família afectada. L’alt tribunal català ha xifrat en unes 450 hores les classes lectives que la menor no ha rebut en castellà durant la seva escolarització, que hauria afectat a la estudiant durant dos cursos.

A l’escrit de la indemnització se li reconeix a la menor un “dèficit d’aprenentatge” degut a haver rebut la major part de les hores lectives amb el català com a llengua vehicular. Tanmateix, l’alt tribunal estableix que la nena ha estat forçada a fer un “sobreesforç innecessari” i que no va rebre un servei públic “en la forma prevista” per les actuals lleis ja que les dues hores setmanals en les quals es feia classe en castellà va ser durant l’hora del conte i la classe de natació.

Per la seva banda, el Departament d’Ensenyament ha anunciat que recorrerà la sentència signada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que és la primera que se li reclama en aquesta matèria. De moment, el tribunal ha fallat favorablement a la menor, establint una compensació econòmica de 3.000 euros per no haver rebut les classes de castellà segons la normativa i en unes condicions adients.

Imatge: Wiros

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Un total de tres famílies presenten una sol•licitud de compensació per estudiar en castellà”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio