EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 
Formació

Ensenyament dotarà de més recursos als centres d’alta complexitat

La consellera promet millorar l’equitat del sistema
By , on 19 de febrer de 2016

pissarra

La consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Meritxell Ruiz, va anunciar aquest dimecres que el seu departament concentrarà més recursos als centres on els alumnes sofreixen més els efectes de la crisi. L’objectiu d’aquesta decisió és “accentuar els suports als col•lectius més vulnerables” de tal forma que es garanteixi l’equitat en l’educació.

En la seva primera compareixença davant la comissió d’ensenyament del parlament català, la nova responsable de l’àrea ha insistit en la necessitat de concentrar més recursos econòmics en aquells centres educatius d’alta complexitat. A criteri de Ruiz, “és de justícia” dedicar més recursos a qui més els necessita; de tal forma que la Conselleria d’Ensenyament no repartirà de forma equitativa els recursos disponibles entre tots els centres.

La nostra obligació és concentrar més recursos als centres amb més necessitats. És de justícia dedicar més recursos a qui més ho necessita i, per tant, no podem fer polítiques ni distribuir recursos de manera igualitària. Cal tractar diferent a qui parteix de necessitats més complexes i diverses.

El suport als col•lectius més vulnerables és un dels tres reptes que la consellera d’Ensenyament ha assenyalat en la seva primera compareixença, prevista perquè informés dels objectius i actuacions del seu departament en aquesta legislatura i ha estat ben rebut per totes les forces polítiques parlamentàries. D’aquesta forma, un dels primers punts d’actuació de la Conselleria consistirà en donar major ajuda als centres amb major nombre de nens en situació de vulnerabilitat, de tal forma que es garanteixi l’equitat del sistema educatiu.

Entre les mesures concretes que Ensenyament ha adoptat davant aquest repte, Ruiz ha destacat la disminució de la ràtio d’alumnes als centres d’alta complexitat, que són els que estan en zones econòmica i socialment desfavorides. Sobre aquest punt, la consellera ha assenyalat que s’establirà un màxim de 22 estudiants en els centres de zones més desafavorides, una mesura que també es vol implantar als primers cursos de Secundaria.

La planificació escolar es realitza tenint en compte la ràtio màxima establerta en 25 alumnes, encara que en els casos que comentem aquesta disminuirà fins als 22 una vegada acordat amb les pròpies escoles i amb els governs municipals. També treballem amb la voluntat d’aplicar progressivament aquesta mesura a l’entrada en l’ESO.

Una altra de les mesures de suport als col•lectius més vulnerables és el manteniment de l’ampliació horària en 405 centres d’alta complexitat per respondre a la necessitat de més suports que tenen els seus alumnes i també una dotació de professorat superior a la resta de centres. Una altra de les accions orientades a l’equitat és la de facilitar l’accés als estudis mitjançant serveis de transport gratuïts o oferint ajudes als alumnes que visquin en nuclis de població allunyats o en zones rurals.
Així doncs, un dels principals punts d’actuació de la Conselleria d’Educació de la Generalitat de Catalunya consistirà en millorar la qualitat de l’ensenyament que reben els estudiants en situacions més vulnerables. Per una banda, es disminuirà la ràtio d’aquells centres educatius amb major concentració d’aquests casos i també se’ls brindarà un major pressupost, però a costa de reduir la despesa en altres centres que no requereixin tanta ajuda.

Mesures per garantir l’equitat

Ruiz ha assenyalat, així mateix, que per afavorir de l’equitat, s’incrementarà la dotació para beques menjador fins als 53,60 milions d’euros previstos per a aquest curs 2015 a 2016, i que donaran cobertura als alumnes de famílies amb rendes més baixes, en principi 80.000. No obstant això, la responsable de la Conselleria d’Ensenyament ha afirmat que la partida de beques menjador es mantindrà oberta durant tot el curs per atendre als casos sobrevinguts.

En les seves intervencions els portaveus han coincidit a reclamar que la Generalitat concedeixi beca menjador als alumnes en situació vulnerable, independentment de la renda familiar, la qual cosa la consellera ha assegurat que es garanteix amb el tram variable d’aquestes ajudes. D’aquesta forma, els nens i nenes que es trobin en una situació vulnerable podrien accedir a una ajuda per pagar el servei de menjador escolar.

Els portaveus també han coincidit a manifestar la seva inquietud davant la possibilitat que Ensenyament decideixi tancar grups de P3 en centres públics. Sense arribar a reconèixer que serà així, la consellera s’ha referit a la baixada de la natalitat a Catalunya des de 2011 i ha assenyalat que “a vegades no actuar és mes fàcil, mes còmode” però “no prendre decisions” ara pot “comportar el tancament d’escoles” en el futur.

Per últim, els altres dos reptes que la nova consellera d’Ensenyament ha assenyalat per a aquesta legislatura han estat el manteniment i desplegament de la Llei d’Educació de Catalunya i el desenvolupament de la Llei de la Formació Professional, els dos marcs educatius que permeten regular l’ensenyament de les etapes obligatòries i de formació professional.

Imatge: kyasarin

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Ensenyament dotarà de més recursos als centres d’alta complexitat”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio