EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 
Formació

Els alumnes catalans obtenen millors resultats que la mitjana d’Espanya a les PISA 2015

Catalunya se situa entre les millors autonomies
By , on 5 de gener de 2017

pissarra

Els alumnes de Catalunya s’han situat per primera vegada per sobre de la mitjana espanyola, europea i de l’OCDE en les competències educatives bàsiques de tipus científic, comprensió lectora i matemàtiques avaluades en l’Informe PISA 2015. Així ho ha explicat la consellera de Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, i el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu.

El nivell dels alumnes de 15 anys de Catalunya ha millorat en els darrers tres anys, segons les dades de l’Informe de les proves PISA de 2015. La puntuació obtinguda en competència científica ha estat de 504 punts de mitjana (+12 punts respecte a 2012); en comprensió lectora, 500 punts de mitjana (-1 punt) i en matemàtiques s’ha arribat als 500 punts de mitjana (+7 punts); una millora respecte a les dades de l’anterior edició.

La mitjana espanyola en competència científica ha estat de 493 punts, la comprensió lectora 496 punts, i la competència matemàtica de 486 punts; uns resultats que també han millorat en comparació a l’anterior Informe PISA. D’aquesta forma, els estudiants catalans han obtingut uns resultats 11 punts superiors en l’apartat de Ciències, d’uns 4 punts més en comprensió lectora i de 14 punts a l’àrea de comprensió matemàtica.

Les mitjanes internacionals també mostren que el sistema educatiu de Catalunya ha millorat l’ensenyament de les competències a Lectura, Matemàtiques i Ciències. La mitjana dels països de la Unió Europea és de 495 punts a Ciències, 494 a Lectura i 493 a Matemàtiques; mentre que en els estats que conformen l’OCDE aquestes puntuacions han estat de 493, 493 i 490, respectivament.

Entre els millors d’Espanya

En comparació amb altres comunitats autònomes, Catalunya es situa entre les que millor han preparat als seus estudiants però no lidera cap de les classificacions. A l’àmbit de Ciències ocupa la sisena posició, per darrere de Castella-Lleó (519 punts), Madrid (512 punts) Navarra i Galicia (ambdós 512 punts) i Aragó (508 punts). Respecte als líders nacionals en Ciències, hi ha una diferència de 15 punts.

A la competència a Lectura, Catalunya se situa en la setena posició, a 21 punts de distància del líder nacional. Les autonomies amb millors resultats han estat Castella-Lleó (522 punts), Madrid (520 punts), Navarra (514 punts), Galícia (509 punts), Aragó (506 punts) i Cantàbria (501). Tanmateix, a l’àmbit de Matemàtiques aconsegueix la cinquena posició de la classificació estatal, només superada per Navarra (518 punts), Castella-Lleó (506 punts), La Rioja (505 punts), Madrid (503 punts) i empatant amb l’Aragó (500 punts).

Els alumnes han fet els deures a Ciències

La consellera de Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, juntament amb el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu, ha volgut destacar el creixemet en 12 punts (passant dels 492 obtinguts al 2012 als 504 dels exàmens de 2015) que han obtingut els alumnes catalans a l’àrea de Ciències. Aquesta ha estat l’àrea més important dels estudis PISA 2015, doncs els alumnes han dedicat 6 hores a avaluar aquesta matèria, mentre que a Lectura o Matemàtiques només se’n van realitzar 3 hores.

La consellera ha assenyalat que l’increment de la puntuació en ciències, que no s’ha donat en cap altra comunitat autònoma espanyola, es deu al “model d’ensenyament” de Catalunya, pel qual es dona una major formació per ressolució de problemes. Així doncs, els alumnes catalans han comptat amb més eines i millor preparació per fer front als reptes no convencionals que plantejen aquestes probes, quelcom que ha demostrar ser més beneficiós per al seu rendiment acadèmic.

Per altra banda, el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ha volgur destacar el mètode per realitzar les avaluacions, que en aquest estudi PISA ha estat mitjançant l’ordinador. Aquest fet ha permés introduir problemes de simulació, quelcom que està en la línia de les pràctiques de les escoles catalanes. Seguint la línia de Ruiz, ha destacat que Catalunya i Portugal són els únics territoris de la OCDE que han aconseguit millorar les seves puntuacions en l’àmbit de ciències.

Portugal i Catalunya serien els dos espais educatius en què més ha crescut la competència científica en l’àmbit de l’OCDE i del món.

Amb aquests resultats, Catalunya es situa a la mateixa alçada de països com Suècia, Alemanya, Àustria, Bèlgiga, els Estats Units, Regne Unit, Noruega, Dinamarca, Suïssa o França. SSegons la consellera, els resultats confirmen la “bona orientació” de la transformació educativa iniciada en els últims anys en el marc de la Llei d’Educació, i ha reafirmat el compromís de seguir en aquesta adreça.

Imatge: Pixapopz

Comment | Trackbacks Closed.

Comments of “Els alumnes catalans obtenen millors resultats que la mitjana d’Espanya a les PISA 2015”

While there have been no comments.

Leave a comment

 

 

 


 

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio