EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post categorized in ‘Formació’

Formació

¿Per què és important incorporar l’aprenentatge per projectes?

L’ABP millora la motivació dels estudiants
By , on 3 de abril de 2017

projectes

El sistema educatiu actual es basa en el sistema de classes magistrals, en les quals el professor exposa de forma oral els seus coneixements i els estudiants prenen anotacions durant les lliçons. Aquest mètode d’aprenentatge se simplifica encara més en les etapes obligatòries, on els alumnes es limiten a llegir del llibre i realitzar exercicis; quelcom que genera una mancança de ganes a l’hora d’estudiar degut a una baixa motivació.

Existeix un mètode alternatiu que busca donar un major protagonisme a l’estudiant: l’aprenentatge basat en projectes (ABP), una metodologia que pretén convertir a l’estudiant en el protagonista de la seva formació acadèmica. Segons aquest sistema, el desenvolupament d’activitats i actituds és igual de l’important que els coneixements adquirits en el col•legi o institut; per aconseguir-ho, és necessari permetre que cada alumne pugui aprendre de forma inclusivaen prendre el control de la seva pròpia educació.

Si bé pot semblar que aquesta metodologia és nova, la veritat és que aquest tipus de models d’aprenentatge van ser proposats per la Institució Lliure d’Ensenyament, desenvolupada a Espanya des de 1876 fins a 1936. Aquesta associació de grans personalitats defensava que els estudiants havien de decidir la seva pròpia formació, fent que els alumnes es motivin per aprendre en poder triar la forma en la qual treballar els coneixements per adquirir habilitats i actituds. Continue reading »

Comments (0)
Formació

Les millors universitats europees segons l’àrea de coneixement

Coneix les primers posicions del Rànquing QS 2017
By , on 23 de març de 2017

universitat

El Rànquing QS 2017 per àrees d’estudi analitza la qualitat de l’ensenyament a les universitats del món en funció dels 5 camps de coneixement, englobant un total de 46 matèries específiques. Les àrees d’estudi inclouen les Ciències Naturals, Medicina i Ciències de la Vida, Arts i Humanitats, Ciències Socials, i Enginyeria i Tecnologia.

Per determinar la posició de cada universitat en els 5 camps de coneixement, els experts de QS han tingut en compte quatre variables. La primera d’elles és la reputació acadèmica de la institució, que es valora a través d’enquestes mundials realitzades als docents, investigadors i empresaris. La segona variable és la reputació de l’ocupador, que indiquen la qualitat dels egressats universitaris en accedir al mercat laboral per primera vegada.

La tercera variable analitzada per W consisteix en les citacions de les recerques desenvolupades a les universitats per part d’altres publicacions acadèmiques i científiques de la base de dades Scopus. Finalment, el quart aspecte valorat és l’anomenat índex H, que registra el nivell d’abast que posseeixen les recerques científiques desenvolupades per una universitat concreta, que també es valora a través de la base de dades Scopus. Continue reading »

Comments (0)
Formació

El Saló de Màsters i Postgraus ‘Futura 2017’ de Barcelona tindrà lloc el 24 i 25 de març

Informa’t de l’oferta universitària a ‘Futura 2017’
By , on 8 de març de 2017

futura

Els estudiants universitaris i titulats que vulguin ampliar la seva formació el proper curs amb uns estudis de Màster o Postgrau tenen una cita a Barcelona els propers dies 24 i 25 de març. En el marc de la Setmana de la Formació i el Treball de la Ciutat Comptal, el recinte de la Fira de Montjuïc acull la fira d’estudis ‘Futura 2017’, un espai en el qual es concentra l’oferta educativa superior, formació continua i en idiomes, a més d’altres stants relacionats amb el món acadèmic.

El saló d’ensenyament ‘Futur 2017’ està orientat als joves que actualment cursen estudis universitaris i aquells professionals que ja comptin amb aquesta titulació que vulguin informar-se en un sol lloc i de forma presencial de l’oferta de Màsters i Postgraus del sistema universitari públic i privat de Catalunya. A més, els assistents a la fira d’estudis tindran l’oportunitat de participar en xerrades informatives i rebre l’assessorament d’experts en la matèria per escollir el Màster o Postgrau més adient al seu perfil i les seves expectatives professionals. Continue reading »

Comments (0)
Formació

Els alumnes catalans obtenen millors resultats que la mitjana d’Espanya a les PISA 2015

Catalunya se situa entre les millors autonomies
By , on 5 de gener de 2017

pissarra

Els alumnes de Catalunya s’han situat per primera vegada per sobre de la mitjana espanyola, europea i de l’OCDE en les competències educatives bàsiques de tipus científic, comprensió lectora i matemàtiques avaluades en l’Informe PISA 2015. Així ho ha explicat la consellera de Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, i el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu.

El nivell dels alumnes de 15 anys de Catalunya ha millorat en els darrers tres anys, segons les dades de l’Informe de les proves PISA de 2015. La puntuació obtinguda en competència científica ha estat de 504 punts de mitjana (+12 punts respecte a 2012); en comprensió lectora, 500 punts de mitjana (-1 punt) i en matemàtiques s’ha arribat als 500 punts de mitjana (+7 punts); una millora respecte a les dades de l’anterior edició.

La mitjana espanyola en competència científica ha estat de 493 punts, la comprensió lectora 496 punts, i la competència matemàtica de 486 punts; uns resultats que també han millorat en comparació a l’anterior Informe PISA. D’aquesta forma, els estudiants catalans han obtingut uns resultats 11 punts superiors en l’apartat de Ciències, d’uns 4 punts més en comprensió lectora i de 14 punts a l’àrea de comprensió matemàtica.

Les mitjanes internacionals també mostren que el sistema educatiu de Catalunya ha millorat l’ensenyament de les competències a Lectura, Matemàtiques i Ciències. La mitjana dels països de la Unió Europea és de 495 punts a Ciències, 494 a Lectura i 493 a Matemàtiques; mentre que en els estats que conformen l’OCDE aquestes puntuacions han estat de 493, 493 i 490, respectivament.

Entre els millors d’Espanya

En comparació amb altres comunitats autònomes, Catalunya es situa entre les que millor han preparat als seus estudiants però no lidera cap de les classificacions. A l’àmbit de Ciències ocupa la sisena posició, per darrere de Castella-Lleó (519 punts), Madrid (512 punts) Navarra i Galicia (ambdós 512 punts) i Aragó (508 punts). Respecte als líders nacionals en Ciències, hi ha una diferència de 15 punts.

A la competència a Lectura, Catalunya se situa en la setena posició, a 21 punts de distància del líder nacional. Les autonomies amb millors resultats han estat Castella-Lleó (522 punts), Madrid (520 punts), Navarra (514 punts), Galícia (509 punts), Aragó (506 punts) i Cantàbria (501). Tanmateix, a l’àmbit de Matemàtiques aconsegueix la cinquena posició de la classificació estatal, només superada per Navarra (518 punts), Castella-Lleó (506 punts), La Rioja (505 punts), Madrid (503 punts) i empatant amb l’Aragó (500 punts).

Els alumnes han fet els deures a Ciències

La consellera de Ensenyament de la Generalitat, Meritxell Ruiz, juntament amb el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu, ha volgut destacar el creixemet en 12 punts (passant dels 492 obtinguts al 2012 als 504 dels exàmens de 2015) que han obtingut els alumnes catalans a l’àrea de Ciències. Aquesta ha estat l’àrea més important dels estudis PISA 2015, doncs els alumnes han dedicat 6 hores a avaluar aquesta matèria, mentre que a Lectura o Matemàtiques només se’n van realitzar 3 hores.

La consellera ha assenyalat que l’increment de la puntuació en ciències, que no s’ha donat en cap altra comunitat autònoma espanyola, es deu al “model d’ensenyament” de Catalunya, pel qual es dona una major formació per ressolució de problemes. Així doncs, els alumnes catalans han comptat amb més eines i millor preparació per fer front als reptes no convencionals que plantejen aquestes probes, quelcom que ha demostrar ser més beneficiós per al seu rendiment acadèmic.

Per altra banda, el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ha volgur destacar el mètode per realitzar les avaluacions, que en aquest estudi PISA ha estat mitjançant l’ordinador. Aquest fet ha permés introduir problemes de simulació, quelcom que està en la línia de les pràctiques de les escoles catalanes. Seguint la línia de Ruiz, ha destacat que Catalunya i Portugal són els únics territoris de la OCDE que han aconseguit millorar les seves puntuacions en l’àmbit de ciències.

Portugal i Catalunya serien els dos espais educatius en què més ha crescut la competència científica en l’àmbit de l’OCDE i del món.

Amb aquests resultats, Catalunya es situa a la mateixa alçada de països com Suècia, Alemanya, Àustria, Bèlgiga, els Estats Units, Regne Unit, Noruega, Dinamarca, Suïssa o França. SSegons la consellera, els resultats confirmen la “bona orientació” de la transformació educativa iniciada en els últims anys en el marc de la Llei d’Educació, i ha reafirmat el compromís de seguir en aquesta adreça.

Imatge: Pixapopz

Comments (0)
Formació

El Ministeri d’Educació porta als tribunals alguns punts del currículum de la ESO

Méndez de Vigo no creu que s’adaptin a la LOMCE
By , on 22 de juliol de 2016

El ministre en funcions d’Educació, Cultura i Esport, Iñigo Méndez de Vigo, ha assenyalat que alguns “punts concrets” del currículum de l’ESO aprovat per Catalunya “no es corresponen” amb el que indica la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE). A continuació, el ministre en funcions ha afirmat que després de “molt parlar”, la “única manera de dirimir” l’adequació del currículum català a la LOMCE és fer-ho als tribunals.

En resposta a la premsa sobre la informació publicada per El Mundo, el titular d’Ensenyament ha confirmat que el Ministeri ha fet efectiu un recurs contenciós-administratiu, que ha estat presentat al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra el currículum de Secundària que ha aprovat el Govern de Catalunya. Al respecte, Méndez de Vigo ha assenyalat que “el Ministeri d’Educació no està d’acord en punts molt concrets en com han desenvolupat autonòmicament aquesta qüestió”.

Méndez de Vigo ha explicat que ambdós administracions no s’han aconseguit posar d’acord perquè el Govern de Catalunya diu que “la seva interpretació és conforme amb la legislació”, mentre que des del Ministeri d’Educació es defensa que el currículum de Secundària no respecta els preceptes de la LOMCE. En aquesta situació, el ministre en funcions ha defensat la idoneïtat de dur la qüestió davant dels tribunals.

Com no ens hem posat d’acord perquè ells diuen que la seva interpretació és conforme amb la legislació i nosaltres pensem que no, doncs hem acudit als tribunals.

Al mateix temps, Méndez de Vigo ha indicat que en altres punts espera que “sigui resolt el conflicte” mitjançant el diàleg, però que en uns determinants apartats “hauran de ser els tribunals els que diguin qui té la raó”. Tanmateix, el titular d’Educació ha assegurat que sempre ha estat obert al diàleg amb les Comunitats Autònomes en l’aplicació de la LOMCE ja que que són les que finalment la traslladaran del paper a les aules, quelcom que ha seguit també amb el Govern de Catalunya.

Hem debatut els dubtes interpretatius que haguessin i jo he arribat fins al màxim on podia arribar.

.

En aquest punt, ha defensat que les Comunitats Autònomes “sempre” s’han trobat amb un Ministeri d’Educació obert al diàleg i amb “voluntat d’arribar a acords”, però ha insistit en que “per ballar el tango cal ser dos”. Sobre aquest punt, Méndez de Vigo ha explicat que si una de les dues parts no vol dialogar “és molt difícil” que es puguin produir acords. Per això, ha insistit, la qüestió ha estat traslladada als tribunals, qui tindran la última i definitiva paraula. A més, ha recordat que la LOMCE està en vigor i que en tot el territori “cal complir les lleis” i aplicar els preceptes de la normativa educativa. “Entenc que alguns no pugui estar d’acord en determinades matèries, però les lleis cal complir-les”, ha sentenciat

Imatge: StockMonkeys.com

Comments (0)
Formació

Catalunya mantindrà les PAU fins al 2017

Els estudiants catalans continuaran fent la Selectivitat
By , on 18 de juliol de 2016

exam

La secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Mercè Jou, va reiterar que Catalunya continuarà realitzant les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) com fins ara. En unes declaracions realitzades aquest passat dijous, Jou ha assegurat que els estudiants catalans no estaran sotmesos a les revàlides de final de Batxillerat que planteja la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) del Govern central.

En la roda de premsa de presentació dels resultats de la PAU a Catalunya, la secretària general del CIC ha remarcat que no comparteix “la visió” del PP respecte a l’educació i la caducitat de la Selectivitat com a via d’accés al sistema universitari. Per això, Jou ha defensat les PAU com un instrument que permet atorgar les places públiques a les universitats per mèrit i capacitat; raons per les quals no és necessari canviar el sistema d’accés.

La secretària ha volgut llançar un missatge tranquil•litzador a les famílies perquè, ha dit, el fet que les PAU continuïn a Catalunya no “posarà a ningú en cap problema”, en referència a unes inexistents complicacions d’accés al sistema universitari. Tanmateix, ha recordat que la ‘revàlida’ que planteja el Ministeri d’Educació per 2017 no tindrà efectes per a l’accés aquest primer any de realització, i que la normativa diu que les universitats poden seguir fent proves d’accés. Continue reading »

Comments (0)
Formació

Nous cursos MOOC de les universitats catalanes

La plataforma uCatx disposa de 3 nous cursos pel juny
By , on 27 de juny de 2016

mooc

Els cursos MOOC son ensenyances online, masives, obertes i generalment gratuïtes que ofereixen les millors universitats i institucions de tot el món amb l’objectiu que més estudiants coneguin la qualitat de les classes i professors, de tal mode que n’augmenti el nombre de matriculacions. D’aquesta forma, els cursos MOOC oferts per universitats i institucions de prestigi són de gran qualitat i poden ser utilitzats per ampliar o reciclar coneixements.

No et cal ser un estudiant universitari per accedir a aquesta formació de qualitat, doncs molts cursos MOOCs estan orientats a un públic professional que vol ampliar o adaptar els seus coneixements d’un àmbit molt concret a les necessitats d’avui en dia. Tanmateix, també podràs trobar cursos MOOC adients per millorar la teva formació acadèmica, aprendre més sobre un hobby o repassar sobre un tema abans de la universitat de forma totalment gratuïta.

Sigui quin sigui el teu objectiu, la plataforma de cursos MOOC oferts per universitats catalanes uCatx t’ofereix aquest mes de juny 3 nous cursos:

  • Programació per a tots amb Scratch: El curs de la Universitat Oberta de Catalunya compta amb una introducció teòrica sobre els fonaments de Scratch: el construccionismo i el pensament computacional. A partir d’aquí el curs és molt pràctic, s’explica el funcionament bàsic de Scratch i es descobreixen totes les seves potencialitats a partir d’activitats guiades perquè nens i nenes puguin aprendre les bases de la programació informàtica amb Scratch. Més informació sobre aquest curs en la plataforma de MOOC uCatx.
  • Física Bàsica Aplicada: La Universitat de Girona ofereix un curs MOOC sobre Física Aplicada de nivell preuniversitari com a material de suport a estudiants preuniversitaris, de primer curs universitari i professors que imparteixin aquests ensenyaments. D’aquesta manera, aquells estudiants que necessitin una empenta en el camp de la física disposaran d’un curs amb el qual aprendre tots els coneixements bàsics que s’exigeixen en els primers anys de carrera. Més informació sobre aquest curs en la plataforma uCatx.
  • El llenguatge de l’Enginyeria: Entra a la universitat amb el nivell requerit en les matèries bàsiques de qualsevol tipus d’enginyeria o titulació científica gràcies a aquest curs MOOC. Aquest curs, ofert per la prestigiosa Universitat Politècnica de Barcelona, s’organitza entorn de 5 mòduls (Matemàtiques, física, química, Dibuix Tècnic i Control Automàtic) per començar qualsevol enginyeria amb bon peu. Més informació sobre aquest curs en la plataforma uCatx.

Imatge: StartupStockPhotos

Comments (0)
Formació

PAU 2016: queixes dels alumnes pels exàmens d’Economia i Química

Els estudiants demanen repetir la prova d’Economia
By , on 22 de juny de 2016

mates

Les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) a Catalunya han conclòs aquest dijous 16 de juny, i com sembla cosa de cada any, no ho han fet exemptes de polèmica. Els estudiants que han realitzat l’examen d’Economia de l’Empresa s’han queixat a les xarxes socials s’han queixat sobre l’augment de la dificultat d’aquesta prova i per a que algunes de les preguntes no guarda relació amb el temari donat al llarg del curs.

Les queixes no es van fer esperar a la sortida de l’examen d’Economia d’Empresa. Segons declaracions dels propis alumnes, s’ha fet una pregunta sobre “estratègia de diversificació horitzontal i vertical”, uns conceptes que no s’han donat a classe. Tanmateix, un exercici donava un resultat negatiu, una possibilitat que tampoc s’havia estudiat en el temari. Uns problemes que han dut als joves a iniciar una campanya a Change.org per aconseguir repetir l’examen.

Tot i les denuncies dels estudiants que han participat en la prova d’Economia d’Empresa, els responsables de la realització de l’examen han insistit en que no hi van haver queixes generalitzades durant el transcurs. No obstant, les xarxes si han estat un espai on s’han concentrat les crítiques i demandes dels estudiants que han participat en la prova d’Economia de la Selectivitat de 2016; als quals s’han unit els alumnes examinats de Química. Continue reading »

Comments (0)
Formació

El TS desestima la demanda d’augmentar les hores lectives en castellà

La immersió lingüística actual no vulnera drets fonamentals
By , on 10 de juny de 2016

ts

El Tribunal Suprem (TS) ha desestimat la demanda d’un pare que sol·licitava l’escolarització bilingüe dels seus fills a un centre de Roses, que també afectava als seus companys de classe. El demandant argumentava que l’actual model d’inmersió lingüística era contrari als drets constitucionals a la igualtat i l’ensenyament, quelcom que l’Alt Tribunal ha rebutjat ja que les classes es donen en català i en castellà.

El cas té els seus origens a l’any 2012, quan el demandant va interposar una denúncia contra el col·legi Montserrat Vayreda de la localitat de Roses, en el qual estudiaven els seus fills. En les dues so·licituts presentades al Departament d’Ensenyament, el pare instava a “adaptar el sistema educatiu” del centre d’estius de Roses per a que els seus fills i els seus companys realitzessin les lliçons en català i en castellà, les llengües cooficials. Continue reading »

Comments (0)
Formació

Guanya una beca per viure a l’estranger durant un quatrimestre

Les bones accions es paguen amb premis
By , on 24 de maig de 2016

maleta

Les experiències internacionals de formació o de treball són molt valorades per les empreses espanyoles, qui veuen en els treballadors que han passat un temps a l’estranger com a millor preparats per fer front als reptes d’internacionalització del mercat. Una opció és la de realitzar pràctiques laborals a l’estranger; però si encara estàs estudiant no deixis passar l’oportunitat de formar-te durant uns mesos fora de les fronteres nacionals.

Si bé existeixen un gran nombre de beques d’estudis internacionals per a universitaris, alumnes de FP o d’ensenyaments artístics; està clar que es tracta d’una despesa important que cal estudiar amb compte. Però, què et semblaria marxar fora si poguessis allotjar-te gratis durant tot un quadrimestre? Genial, veritat? Doncs ara tens l’oportunitat d’aconseguir una de les 15 beques per instal•lar-te en un país estranger de franc durant un quatrimestre gràcies al portal Uniplaces

Què has de fer? Per participar has de registrar-te a la pàgina de Uniplaces, tenir un gest amable amb un o més estudiants a la teva ciutat i compartir l’acció, ja sigui redactant un text, gravant un vídeo o amb fotografies. Totes les accions de voluntariat seran avaluades per un jurat compost per membres d’importants associacions com Erasmus Student Network, l’Associació Europea del Carnet Jove, The Class of 2020 i UNICA. Continue reading »

Comments (0)
Page 1 of 1812345...»

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio