EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘sistema educatiu’

Temes clau

Pacte d’Estat per l’Educació: ¿què inclourà?

Fracàs escolar i abandó prematur, dos punts claus
By , on 13 de març de 2017

llapis

El pla contra el fracàs escolar i l’abandó prematur escolar seran dos dels punts que hauran d’acordar-se en la Subcomissió del Congrés per al Pacte Social i Polític per l’Educació; segons ha assenyalat el ministre d’Educació, Cultura i Esport, Íñigo Méndez de Vigo. L’objectiu és que tot el sistema educatiu incorpori un pla específic per a la reducció de les taxes de fracàs escolar i abandó dels estudis per complir amb els objectius europeus, dels quals depèn una partida pressupostària.

En declaracions als mitjans de comunicació, el ministre Méndez de Vigo ha indicat que el fracàs escolar “és un tema que ens importa i en el qual estem treballant molt” des del Ministeri d’Educació, reconeixent que aquests punts formen part dels objectius pel Pacte d’Estat per l’Educació. Per això, hauran de ser tractats en la Subcomissió del Congrés i comptar amb l’aprovació de la Conferència de Presidents autonòmics; que ha arrancat recentment.

Sobre aquest punt, el titular d’Educació ha assenyalat que la Conferència de Presidents del Senat ha explicat que haurà d’analitzar-se un pla de convivència i un pla contra el fracàs escolar per poder millorar la permanència dels estudiants en el sistema i incrementar el nivell de titulació aconseguit pels mateixos. Amb tot, Méndez de Vigo assegura que existeix “un bon clima” entre les comunitats autònomes i el Govern, esperant poder aconseguir tots dos acords. Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Ensenyament aplicarà la LOMCE buscant el mínim impacte

La reforma educativa no canviarà el tarannà de les aules
By , on 16 de juny de 2014

El Departament d’Ensenyament farà complir els articles recollits a la LOMCE que, per imperatiu legal, s’hagin d’aplicar a partir del curs vinent. No obstant això, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha anunciat que el Govern de la Generalitat ha planificat estratègies dins del marc legal per a que els canvis produïts per l’entrada en funcionament de la reforma educativa tinguin el mínim impacte a les aules catalanes.

Els articles de la reforma educativa que s’aplicaran el proper curs 2014-2015 són aquells que regulen la funció dels consells escolars dins l’ensenyament, la nova condició optativa de les assignatures com música o plàstica i els programes de qualificació professional per a estudiants que no s’adapten a la ESO. El Departament d’Ensenyament té l’obligació de desenvolupar i aplicar aquests canvis recollits a la LOMCE, tot i que Rigau ha assenyalat que es farà amb el mínim impacte.

Nosaltres farem un desenvolupament d’aquells articles que per imperatiu legal s’han d’aplicar, amb caràcter transitori, esperant que això pugui canviar tan aviat com sigui possible, i que alhora doni la seguretat jurídica que necessiten als centres.

Falta de contundència per part de la Conselleria

L’anunci de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, sobre la minimització de l’impacte en l’aplicació de la LOMCE a les aules catalanes no ha comptat amb el beneplàcit d’algunes entitats educatives i partits polítics. Aquestes formacions han demanat una major contundència en la defensa del model d’immersió lingüística de Catalunya, que ha sigut modificada a cop de sentència judicial.

Un d’aquests casos de descontentament ha estat protagonitzat per la CUP; organització que ha demanat la dimissió de la consellera d’Ensenyament perquè no ha sabut reaccionar amb duresa davant les sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en les que obliguen a 5 centres a fer un 25% de les hores lectives en castellà quan només ha demanat la escolaritat en castellà un únic alumne.

La portaveu del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, Mercè Amich, ha manifestat que “és de consens, entre totes les organitzacions de l’esquerra independentista, que volem demanar la dimissió de la consellera Irene Rigau perquè no està mostrant prou fermesa, està posant el poder judicial com a excusa per amagar una falta de voluntat política en defensa del sistema d’immersió lingüística”.

Per mostrar el seu descontentament amb la forma de fer front a les modificacions del sistema d’immersió lingüística de Catalunya, aquests col•lectius han anunciat que es sumaran a la manifestació convocada per l’organització Som Escola. Aquesta plataforma ha convocat una manifestació pel dissabte que ve a Barcelona, en defensa de la immersió lingüística.

Imatge: www.audio-luci-store.it

Comments (0)
Temes clau

Estudiants, professors i pares en contra del ‘copagament’ a l’ensenyament

El sector educatiu demana convocar una vaga de 72 hores
By , on 3 de juny de 2014

Organitzacions d’estudiants, professors i pares d’alumnes han denunciat un intent de “privatitzar” les ensenyances no obligatòries per part del Ministeri d’Educació, després que el seu màxim responsables anunciés que s’estudiaria la introducció de mesures de ‘copagament’. Les organitzacions han criticat que aquesta mesura perjudicaria l’equitat del sistema, posant traves per accedir a l’educació a qui menys recursos econòmics disposa.

El ministre d’Educació, Cultura i Esport, José Ignacio Wert, va obrir la porta al ‘copagament’ en aquelles fases on l’ensenyament públic no sigui obligatòria; com a resposta a la sessió de control al Govern al Congrés de la setmana passada. Wert va al•legar qüestions de “equitat i justícia” en el sistema per a la introducció del ‘copagament’ educatiu en centres públics en aquelles etapes més enllà de l’ensenyament obligatori. Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

La Generalitat prepara instruccions per aplicar el 25% de classes en castellà

El TSJC obliga a complir la sentència a partir del 2 de juny
By , on 27 de maig de 2014

La consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau, ha afirmat que donarà instruccions als cinc centres catalans afectats per l’obligatorietat d’impartir un 25% de classes en castellà. Tot i que la Generalitat ha recorregut la sentència davant del Tribunal Suprem (TS), el termini d’execució de la sentència per als cinc centres està previst pel 2 de juny; essent d’obligat compliment l’escolarització bilingüe a la resta d’alumnat a partir del proper curs.

En una entrevista en Catalunya Ràdio, la consellera d’Ensenyament ha explicat que demanarà als centres afectats per la sentència que li traslladin “les actuacions previstes per al mes de juny”. A partir d’aquestes la consellera realitzarà una proposta conjunta per complir les resolucions dictades Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) i que el Govern ha recorregut al Suprem, sempre i quan els recursos presentats per la Generalitat no ajornin l’execució de les actuacions.

Així doncs, Ensenyament vetllarà per a que la sentència en la que s’obliga a realitzar un 25% de les classes en castellà en cinc escoles no alteri el final del present curs. La consellera Rigau s’ha reunit amb les direccions i les AMPES dels centres afectats per assegurar-los que el seu departament estudia com “encaixar” aquest 25% d’hores en castellà amb el calendari escolar; ja que la sentència del TSJC s’haurà d’aplicar previsiblement aquest 2 de juny, a poc de finalitzar els dies lectius. Continue reading »

Comments (0)
Formació

MUCE demana al Parlament protegir les escoles contra l’aplicació de la LOMCE

La comunitat educativa proposa legislar contra la reforma educativa
By , on 20 de maig de 2014

El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) de Catalunya ha demanat al Parlament que desenvolupi la legislació necessària per no aplicar la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) a les escoles catalanes. L’entitat també ha recordat que ja han aconseguit pactar reunions amb diputats del Parlament de Catalunya per debatre sobre les possibilitats per frenar o evitar la implantació de la reforma educativa a les aules d’aquesta autonomia.

Aquesta és la segona vegada que l’organització MUCE es dirigeix al Parlament de Catalunya per demanar que es protegeixi als alumnes de Catalunya de l’aplicació de la LOMCE. En aquest sentit, la càmera de representants catalans va aprovar una resolució al maig de 2013 en la qual s’afirmava que la llei educativa del PP “posa en qüestió la universalitat del dret a l’educació en introduir l’expressió ‘titulars del dret a l’educació'”, entre altres efectes negatius que es deriven de l’entrada en funcionament de la LOMCE.

En aquesta ocasió, MUCE reclama als diputats que concretin mesures per “garantir la pervivència i la millora de l’educació pública catalana” amb el “cos legal necessari per aconseguir aquest objectiu i fer realitat la no aplicació de la LOMCE”. Així doncs, l’organització que aglutina la comunitat educativa catalana defensa que “és necessari” que no només el Parlament legisli per protegir el sistema actual; sinó que també revisi la normativa actual per millorar l’ensenyament, passant inevitablement per “disminuir les ràtios”, dotar les escoles dels recursos necessaris i de beques i ajudes a tots els estudiants que ho necessitin. Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

L’escolaritat bilingüe a Catalunya no serà efectiva el proper curs

La proposta encara està essent estudiada pel Consell d’Estat
By , on 13 de maig de 2014

La consellera d’Ensenyament de Catalunya, Irene Rigau, rebutjat que la Generalitat sigui l’administració encarregada de sufragar els costos de l’escolarització privada en castellà el proper curs per a aquells estudiants que ho hagin sol•licitat judicialment. Des del Ministeri d’Educació ja es va advertir que els pares hauran d’avançar els costos de l’escolarització en centres privats, que després seran abonats per l’administració autonòmica.

La consellera d’Ensenyament ha apuntat que la proposta de cobrir les places d’ensenyament bilingüe mitjançant matriculacions a centres privats, que després siguin pagades amb fons públics, encara està sent analitzada pel Consell d’Estat i posa en dubte una aplicació real per al proper curs 2014-2015; en resposta a una pregunta parlamentària de la diputada d’ERC Anna Simó. Tot i així, Rigau ha aclarit que la postura de la Generalitat és la de no pagar les matrícules en centres privats per a aquests estudiants.

La consellera catalana ha defensat que aquest apartat recollit en la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) té “un desenvolupament complicat”; motiu pel qual opina que el Consell d’Estat encara no s’ha pronunciat sobre la efectivitat de la normativa en el sistema educatiu català. En aquest sentit, Rigau ha assenyalat que el proper curs la Generalitat farà ús de les seves competències a l’ensenyament per mantenir les matèries i el currículum d’aquesta davant els canvis proposats per la reforma educativa. Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

El castellà serà llengua vehicular a tot el sistema educatiu

Rigau rebutja la LOMCE al relegar el català
By , on 27 de març de 2014

La secretària d’Estat d’Educació, Monsterrat Gomendio, ha demanat a les comunitats autònomes que disposin de llengües cooficials que es reunieixin urgentment amb el Ministeri d’Educació. El motiu radica en el decret llei en el que el castellà haurà de ser disponible com a llengua vehicular a tot l’ensenyament, que s’aplicarà el proper curs 2014-2015 sense excepcions. Aquest decret s’inclou dins de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE), i afectarà de ple la política de l’inmersió lingüística de Catalunya.

Després de celebrar-se la Conferencia Sectorial d’Educació, on s’han reunit els consellers autonòmics del sector, Gomendio ha valorat la possibilitat oberta pel ministre José Ignacio Wert de crear un grup de treball amb les autonomies amb llengua cooficial. L’objectiu d’aquest grup versa en avançar en les discrepàncies que puguin sorgir en l’aplicació del decret i solucionar-les en un fòrum de debat.

En el següent curs sí o sí s’implantarà [el decret] i per tant el grup de treball, si finalment les comunitats que ho han sol•licitat decideixen participar i engegar-ho s’haurà de fer amb la suficient celeritat com perquè les conclusions es puguin traslladar amb temps.

La normativa que preocupa al Govern és l’encarregada de desenvolupar la disposició 38 octava de la LOMCE:’Llengua castellana, llengües cooficials i llengües que gaudeixin de protecció legal’. En aquesta normativa s’estableix que les famílies de les comunitats autònomes amb llengua cooficial tenen dret a poder educar els seus fills amb el castellà com a llengua vehicular a classe. Alhora, en cas que no vegin satisfet aquest dret, poden de pagar per endavant els costos de la matrícula en un centre privat que disposi d’aquesta oferta i després reclamar-los degudament justificats al Ministeri d’Educació.

Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Convivència Cívica Catalana portarà al TSJC les normes de matriculació escolars

L’entitat demana l’escolaritat bilingüe
By , on 27 de febrer de 2014

L’organització Convivència Cívica Catalana ha anunciat que recorrerà davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) les normes de preinscripció i matrícula de l’alumnat català per al curs 2014-2015. El motiu per portar les normes de preinscripció als tribunals recau en que l’organització considera que “no garanteixen una educació bilingüe”.

Al respecte, un dels portaveus de l’entitat ha explicat a la premsa que el recurs ja està redactat i es presentarà en el jutjat aquest dilluns o dimarts. El text elaborat per Convivència Cívica Catalana està centrat que la preinscripció i matrícula per a l’alumnat de Catalunya per al proper curs no respecta les últimes sentències dels tribunals en relació amb la immersió lingüística, no oferint garanties de que els estudiants que ho sol•licitin rebin una escolaritat bilingüe.

El recurs de l’organització destacarà que des de la conselleria d’Ensenyament se segueix impulsant una atenció individualitzada dels alumnes que sol•liciten l’escolarització en castellà, quan això ha estat declarat discriminatori i inconstitucional. Tanmateix, les sentències sobre l’escolaritat bilingüe apunten a realitzar un percentatge de classes en castellà a tots els alumnes de la classe on hi hagi un estudiant que demani les lliçons en català, de forma que tots els estudiants participin en aquest model.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

La societat no aprova la sentència del TSJC contra el català

Un miler de persones es concentren davant del tribunal
By , on 13 de febrer de 2014

Prop d’un miler de persones s’han concentrat des de les 18.30 fins a passades les 19.00 hores d’aquest darrer dilluns davant l’edifici del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en Arc de Triomf de Barcelona. Aquesta protesta ciutadana s’ha convocat per rebutjar la sentència del tribunal català en la que s’obliga a oferir un 25% de l’horari lectiu de castellà en cinc centres.

En declaracions als mitjans, la presidenta de l’organització Òmnium Cultural i alhora una de les portaveus de Somescola, Muriel Casals, ha defensat que la immersió lingüística és un model d’ensenyament que funciona. Igualment, Caslas ha defensat que “no són els jutges els que han de decidir el percentatge de les llengües” en referència a la sentència del TSJC que dóna en part la raó a cinc famílies que van sol•licitar judicialment l’escolaritat en català; sentència recorreguda per la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat.

En aquest sentit, Casals ha lamentat que sectors utilitzin el poder judicial com una tercera càmera per prendre decisions que han de respondre només a criteris pedagògics que hauria d’establir l’escola i no els tribunals. Sobre aquest punt, la presidenta d’Òmnium Cultural ha demanat a la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, “fermesa” per defensar el model d’escola catalana i la protecció per als cinc directors afectats per les resolucions del TSJC.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

La LOMCE xoca amb 9 preceptes l’Estatut i la Constitució

La ‘llei Wert’ no supera el Consell de Garanties Estatutàries
By , on 10 de febrer de 2014

El Consell de Garanties Estatutàries ha dictaminat que la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) vulnera un total de nou preceptes de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i de la Constitució Espanyola. L’informe s’ha elaborat a petició de la Generalitat, que ja ha anunciat que presentarà un recurs al Tribunal Constitucional contra l’anomenada ‘llei Wert’.

La Generalitat va demanar al Consell de Garanties Estatutàries que analitzés la idoneïtat de la ‘llei Wert’ en el marc educatiu i legal, però aquest organisme ha arribat a la conclusió que xoca amb nou preceptes de l’Estatut d’Autonomia i la Constitució Espanyola. Per tant, l’Executiu català ha pres la determinació de recorre la LOMCE davant del Tribunal Constitucional al•legant aquests punts conflictius que xoquen amb la legalitat existent i superior a la nova llei d’ensenyament del Ministeri d’Educació.

El dictamen del Consell de Garanties Estatutàries apunta a que la vulneració més evident és que la Constitució Espanyola no estableix que els pares tinguin dret a escolaritzar els seus fils en la seva llengua de preferència, sinó que és l’organisme encarregat de fixar la proporció de l’ús de cada llengua és l’Administració pública. Aquest punt està estretament lligat amb la polèmica decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en la que s’establia un 25% d’hores lectives en castellà per a cinc casos.
Continue reading »

Comments (0)
Page 1 of 212

Sections

© Copyright 2017, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio