EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘presentació’

Temes clau

Per què no podem recordar la nostra infància?

Científics de Canadà han descobert les raons per les quals els adults oblidem records de la nostra infància
By , on 29 de maig de 2013

Nena petita

Un dels grans dubtes existencials dels humans és perquè no podem recordar la majoria de les coses que ens passen a la infància. És una etapa de la nostra vida molt important, que òbviament no s’oblida del tot, sinó que queda guardada en el subconscient. Forma part de la nostra personalitat i caràcter, explica la nostra manera de pensar i actuar. Però és angoixant pensar que no recordem què fèiem al nostre dia a dia amb completa certesa. Sembla ser que els científics de l’Hospital Infantil i la Universitat de Toronto, a Canadà, han descobert la raó d’aquest fenomen. Segons han analitzat, durant la infantesa, les criatures generen una gran quantitat de neurones, que possibilita l’aprenentatge, però que alhora fa que a la llarga s’oblidin certs aspectes.

A la presentació que han realitzat els investigadors a l’Associació Canadenca de Neurociència, han explicat que la neurogènesis és una regió del cervell on es formen totes les neurones noves de l’hipocamp, que permet l’aprenentatge i la capacitat de recordar. Aquesta regió es desenvolupa molt en els moments previs a néixer i en els anys posteriors, però que durant la infància i l’edat adulta disminueix la seva activitat notablement. Per comprovar aquesta hipòtesi, els científics van utilitzar ratolins joves i vells. En el cas dels vells, es va veure que augmentant-li la neurogènesis la memòria oblidava. En el cas dels joves, al disminuir la neurogènesis, es van adonar que l’oblit no es produïa.

L’estudi amb ratolins ha servit per comprovar que, a mesura que la neurogènesis augmenta, procés vital que es produeix durant la infància, major quantitat de coses s’obliden. Però la neurogènesis, tal i com s’ha recalcat, és un procés molt important perquè permet a les persones poder aprendre i recordar, a canvi d’oblidar també certs aspectes de la nostra infància. Durant els primers anys de vida, l’hipocamp és molt inestable i emmagatzema algunes informacions i d’altres les oblida, el que s’anomena amnèsia infantil, o incapacitat de tenir records de la infantesa.

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

“Ajuda’ls a créixer”, la col•laboració de tots és vital

Una campanya promoguda per la Fundació Pere Tarrés
By , on 16 de juny de 2012

Després de veure aquest vídeo i escoltar el missatge que transmet la gent que fa possible la Fundació Pere Tarrés, només espero difondre el missatge tot el lluny que sigui possible. Espero que les lletres que ara escric i el vídeo que acompanya aquest post arribin a tantes cases com sigui possible i commoguin alguna consciència. Amb una sola em donaré per satisfeta.

La Fundació Pere Tarrés acull cada dia a la seva vintena de centres a uns 1300 nens amb risc d’exclusió social. Nens de famílies treballadores que passen moltes hores sols, tant a casa com al carrer, i que gràcies al treball de la Fundació tenen un lloc on anar en sortir de l’escola, un lloc per poder fer els deures i jugar amb altres nens. Un lloc per fomentar la vida social.

Nens d’entre 3 i 17 anys es reuneixen dia si i dia també als centres Pere Tarrés i comparteixen jocs, feina i valors, sobretot valors. Assentant unes bases sòlides per créixer de la millor forma possible. Allà els hi donen un reforç per a l’escola, ballen, escolen música, practiquen esports… coses que faria qualsevol nen de la seva edat, però que ells no tindrien sinó fos per aquests centres.

Continue reading »

Comments (0)
Noves tecnologies

‘Noves maneres de llegir i escriure’, una xerrada a càrrec de Daniel Cassany

El pròxim 30 de maig al centre cívic de Can Deu, al barri de Les Corts (Barcelona)
By , on 26 de maig de 2012

L’aparició de les Noves Tecnologies, entesa com l’aparició de les tecnologies digitals, ha trastocat de d’alt a baix el món de l’ensenyament. Noves formes d’impartir docència, més autonomia per l’alumne o fàcil contacte amb el professor són només algunes de les característiques d’aquest ‘nou’ ensenyament, de la que l’educació a distància (UNED, UOC…) són segurament el màxim exponent.

Presentació de la xerrada

Conscient d’aquest canvi i amb l’objectiu d’explicar-lo, el professor Daniel Cassany presentarà el pròxim 30 de maig la xerrada ‘Noves maneres d’aprendre a llegir i escriure’. L’acte es portarà a terme al centre cívic de Can Deu, a la Plaça de la Concòrdia (Les Corts-Barcelona) a partir de les 17 hores. Per poder-hi assistir només s’ha d’omplir un formulari d’inscripció amb algunes dades personals i centre educatiu al que pertanyem.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Grau en relacions laborals, tot el que amaga el món del treball

Dos itineraris: professionalització en l’àmbit jurídic laboral o organització i gestió de recursos de l’empresa
By , on 18 de maig de 2012

S’acosta el final de curs per aquells que estan cursant segon de batxillerat i amb ell la Selectivitat. Si bé ara es veuen aquests exàmens com un mur infranquejable darrera del qual hi ha el no res, la veritat és que després d’aquesta gran paret de ciment hi ha molt per viure, molt per aprendre i molts més obstacles per superar.

Elegir el camí que volem seguir no és sempre feina fàcil

Un d’ells és l’elecció dels estudis universitaris. La gran majoria dels alumnes que es presenten a la Selectivitat ho fan sota la pressió d’aconseguir una nota concreta, una nota que els permeti estudiar el que volen, sense haver de conformar-se amb qualsevol cosa. La primera opció per molts dels joves pot ser el grau de relacions laborals, uns estudis que atorguen una formació solvent en tots els àmbits directa o indirectament relacionats amb el món del treball. D’aquesta forma, els graduats seran capaços de resoldre problemes de gestió tant en la empresa privada com en la pública.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Sisena Conversa Pedagògica: ‘Del centre a la persona: educar la conducta’

Un projecte que pretén reunir a docents de tots els nivells educatius i reflexionar sobre temes d’actualitat
By , on 26 de abril de 2012

Cada nen és diferent i per tant necessita una educació adaptada

El Departament d’Ensenyament està portant a terme un projecte per tal de presentar als docents els temes més actuals en l’àmbit de la pedagogia, de forma que els puguin incorporar a la seva activitat diària. Així neixen les Converses Pedagògiques, unes xerrades dirigides als docents de qualsevol etapa educativa tant de centres públics com concertats com entitats col•laboradores del Departament d’Ensenyament.

L’estructura de les converses és sempre semblant. Es comença amb l’exposició d’un tema o exposició d’una experiència i a continuació sobre un espai de reflexió i debat amb les persones que hi participen. Per tal de resumir tot el que s’ha parlat durant la conferència, al final de la sessió es fa una conclusió de les idees que han anat sortint.

Continue reading »

Comments (0)
Recursos

Com fer una ressenya crítica?

Aquest gènere barreja l'exposició i l'argumentació d'una obra
By , on 27 de febrer de 2012

Una ressenya crítica és un text expositiu-augmentatiu. En aquest tipus de textos han d’aparèixer els elements principals de l’obra de forma resumida i opinions o judicis de valor personals sobre el text o producte cultural del qual parlem. Per tant, hem d’haver fet una correcta i profunda comprensió abans de poder-nos posar a escriure. Les ressenyes són molt importants perquè, a través d’elles, no només ens assabentem de la temàtica d’una obra o producte cultural, sinó de la forma com aquesta és rebuda per la crítica.

La ressenya crítica es composa de quatre apartats

La ressenya crítica es composa de quatre apartats

La ressenya crítica és una tipologia de text en la que es fa un recompte del contingut d’una obra, de les seves idees essencials i els aspectes que considerem interessants. Al mateix temps, hem de realitzar una valoració crítica d’aquest producte cultural segons el nostre punt de vista i d’una forma argumentada. Cal que aclarim que la valoració de la obra correspon a la nostra visió personal.
Continue reading »

Comments (0)
Projectes

Tasta’m, la millor opció per endinsar als nens al món de l’alimentació i la salut

Un portal web educatiu amb informació per els pares i mestres i jocs per als més petits
By , on 16 de setembre de 2011

Ensenyar a portar una alimentació saludable és una tasca que famílies i escoles comparteixen des que els nens són ben petits. Els hàbits alimentaris que els teus fills i alumnes agafin durant la seva primera dècada de vida els acompanyaran sempre i marcaran les pautes que ells mateixos seguiran quan es facin grans i deixin d’estar sota l’empara dels adults.

Un portal web educatiu creat per l’Ana Maria Cuesta Sanz

En aquest sentit i per tal d’ajudar tant a pares com a mestres neix Tasta’m un programa “amb la intenció d’oferir a la comunitat educativa un programa obert sobre alimentació saludable, basat en uns models de salut que inclou la interacció dels aspectes físics, mentals, socials i ambientals”. El programa ha estat desenvolupat per l’Ana Maria Cuesta Sanz i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El primer que trobem quan entren al web, són sis útils seccions: Alimentació i Salut, Jocs, Sudoku del dia, Els experts opinen, Activitats del Tasta’m i la Teula.

Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos

Els avantatges d’estudiar comptabilitat

Càrrecs i habilitats requerides a qualsevol empresa
By , on 26 de setembre de 2010

Pots fer-ho en un centre, des de casa o a la xarxa

En temps de crisi, i vist el panorama, són moltes les persones que es plantegen ampliar els estudis. Aquells que es troben a l’atur ho fan per formar-se i adquirir habilitats que els facilitin el fet d’enfrontar-se al mercat laboral. Els estudiants ho fan perquè saben com n’és d’important avui en dia una formació completa, doncs la majoria de companys generacionals la posseeixen. I els qui actualment treballen ho fan per assegurar-se la feina, doncs seria catastròfic esdevenir un més dels milions de persones que engreixen les llistes d’aturats.

Alhora, tots aquells que es plantegen ampliar coneixements busquen fer-ho en un camp prou demandat. I és que, ara per ara, els resultats són prioritaris. De entre tots els sectors possibles, que no són pocs malgrat ho sembli, avui ens em decantat pels avantatges de dur a terme un curs de comptabilitat. I és que la qüestió financera és vital a qualsevol empresa, sigui gran o petita. Totes necessiten personal qualificat que en gestioni la part econòmica, sobretot la facturació i els sous dels treballadors. És, per tant, una gran oportunitat de futur i un càrrec pel qual sempre hi haurà vacants.

Sabem la importància d’estudiar comptabilitat i finances i sabem que ara és el millor moment. Ara bé, on trobar una bona formació? Fer una recerca exhaustiva de tots els centres que imparteixen cursos és esgotador i, a més, absorbeix massa temps. Ens cal una eina senzilla per trobar-los tots d’un sol cop i consultar-ne les característiques amb un sol clic. Per sort, la xarxa avui en dia té de tot. I Apréndelo ens ofereix la millor manera de trobar cursos de comptabilitat sense moure’ns de casa.

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques, Recursos

Jocs de presentació: el pistoler

Una forma de conèixer el grup en la fase inicial
By , on 1 de octubre de 2009
El grup no es coneix en els primers dies

El grup no es coneix en els primers dies

A educabloc.cat seguim oferint-vos, a més d’articles de reflexió o de projectes interessants, alguns recursos per anar fent un calaix interessant en la vostra acció educativa amb infants i joves. Avui us presentem una de les moltes dinàmiques de grup en forma de joc que hi ha, un clàssic sobretot a l’educació en el lleure.

El Pistoler -nom per una altra banda una mica violent- dóna nom a un joc de presentació molt interessant quan tenim un grup de 10 o més persones que tot just comencen a interactuar i no coneixen pràcticament ni els noms dels seus propis companys.

Aquest joc consisteix a fer un exercici de memòria per tal d’aprendre tots els noms, a l’hora que trenquem el gel i comencem a agafar certa confiança amb la resta del grup. El joc és molt senzill. En primer lloc cal que tots els infants es posin en rotllana, sempre de peu. Demanarem un voluntari -com no es coneixen potser costa una mica que surti voluntàriament i l’hem d’escollir- que es posarà al centre de la rotllana.

Un cop estigui situat, tancarà els ulls i començarà a fer voltes amb el braç estirat assenyalant al seu davant. Quan vulgui s’aturarà i aleshores hi haurà una persona que serà assenyalada. Aquesta ha d’ajupir-se i, aleshores, els altres dos companys hauran de ‘disparar-se’ a l’hora que diuen el nom de l’altre, cosa complicada quan no sabem massa bé els noms encara.

El més ràpid seguirà al joc i l’altre s’ajupirà i quedarà eliminat. Les eliminacions provocaran que cada cop tinguem a algú diferent als nostres costats i haurem d’anar recordant tots els noms si volem avançar al joc. Sense cap dubte, si aconseguim que funcioni amb rapidesa pot arribar a ser molt divertit, es poden confondre noms o dir malament i arribar a situacions gracioses que afavoriran el bon ambient.

A més, el joc compta amb altres variants també interessants. Una consisteix en un duel individual entre els pistolers. Per a això farem dues fileres que es posaran una d’esquena a l’altre i separades a uns 10 metres. L’animador de l’activitat agafarà dues persones i les aproparà al centre fins que es toquin d’esquena. Aleshores començarà a comptar passos, fins a cinc, i un cop es facin els dos participants donaran la volta i faran com a l’anterior versió. És una variant més individualitzada i potser més llarga que l’anterior.

Amb jocs com aquest i altres que explicarem en propers posts podem trobar moltes interaccions inicials interessants entre el grup, que estarà encara en una primera fase de confiança i coneixença.

Foto: Grup de nens per Trenton Schulz a Flickr

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

La teranyina, un bon joc de presentació

Coneix els companys amb un cabdell de llana
By , on 8 de juny de 2009
La teranyina ens ajuda a conèixer-nos

La teranyina ens ajuda a conèixer-nos

Avui us explicarem una de les moltes dinàmiques que tant poden servir per a utilitzar dintre de l’aula com per a qualsevol excursió, colònies, campaments, convivències, amb grups de nens i joves. En aquest cas volem parlar-vos del joc de la teranyina, que serveix principalment perquè els participants es coneguin en el seu primer dia.

Sempre que expliquem dinàmiques d’aquest tipus ens remetrem a la fórmula habitual i més pedagògica per a presentar-la i programar-la. És per això que primer mostrarem els objectius, després la dinàmica, després el material necessari i, si convé, la temporització.

Objectius (no els de l’educador, sinó els quals pretenem per al nen/a):
-Conèixer a la resta del grup amb el qual compartirem el pròxim curs o els pròxims dies. -Crear un clima agradable on comenci a fluir la comunicació entre els participants.
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio