EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘parella linguistica’

Temes clau

Ensenyament aplicarà la LOMCE buscant el mínim impacte

La reforma educativa no canviarà el tarannà de les aules
By , on 16 de juny de 2014

El Departament d’Ensenyament farà complir els articles recollits a la LOMCE que, per imperatiu legal, s’hagin d’aplicar a partir del curs vinent. No obstant això, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha anunciat que el Govern de la Generalitat ha planificat estratègies dins del marc legal per a que els canvis produïts per l’entrada en funcionament de la reforma educativa tinguin el mínim impacte a les aules catalanes.

Els articles de la reforma educativa que s’aplicaran el proper curs 2014-2015 són aquells que regulen la funció dels consells escolars dins l’ensenyament, la nova condició optativa de les assignatures com música o plàstica i els programes de qualificació professional per a estudiants que no s’adapten a la ESO. El Departament d’Ensenyament té l’obligació de desenvolupar i aplicar aquests canvis recollits a la LOMCE, tot i que Rigau ha assenyalat que es farà amb el mínim impacte.

Nosaltres farem un desenvolupament d’aquells articles que per imperatiu legal s’han d’aplicar, amb caràcter transitori, esperant que això pugui canviar tan aviat com sigui possible, i que alhora doni la seguretat jurídica que necessiten als centres.

Falta de contundència per part de la Conselleria

L’anunci de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, sobre la minimització de l’impacte en l’aplicació de la LOMCE a les aules catalanes no ha comptat amb el beneplàcit d’algunes entitats educatives i partits polítics. Aquestes formacions han demanat una major contundència en la defensa del model d’immersió lingüística de Catalunya, que ha sigut modificada a cop de sentència judicial.

Un d’aquests casos de descontentament ha estat protagonitzat per la CUP; organització que ha demanat la dimissió de la consellera d’Ensenyament perquè no ha sabut reaccionar amb duresa davant les sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en les que obliguen a 5 centres a fer un 25% de les hores lectives en castellà quan només ha demanat la escolaritat en castellà un únic alumne.

La portaveu del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, Mercè Amich, ha manifestat que “és de consens, entre totes les organitzacions de l’esquerra independentista, que volem demanar la dimissió de la consellera Irene Rigau perquè no està mostrant prou fermesa, està posant el poder judicial com a excusa per amagar una falta de voluntat política en defensa del sistema d’immersió lingüística”.

Per mostrar el seu descontentament amb la forma de fer front a les modificacions del sistema d’immersió lingüística de Catalunya, aquests col•lectius han anunciat que es sumaran a la manifestació convocada per l’organització Som Escola. Aquesta plataforma ha convocat una manifestació pel dissabte que ve a Barcelona, en defensa de la immersió lingüística.

Imatge: www.audio-luci-store.it

Comments (0)
Temes clau

L’escolaritat bilingüe a Catalunya no serà efectiva el proper curs

La proposta encara està essent estudiada pel Consell d’Estat
By , on 13 de maig de 2014

La consellera d’Ensenyament de Catalunya, Irene Rigau, rebutjat que la Generalitat sigui l’administració encarregada de sufragar els costos de l’escolarització privada en castellà el proper curs per a aquells estudiants que ho hagin sol•licitat judicialment. Des del Ministeri d’Educació ja es va advertir que els pares hauran d’avançar els costos de l’escolarització en centres privats, que després seran abonats per l’administració autonòmica.

La consellera d’Ensenyament ha apuntat que la proposta de cobrir les places d’ensenyament bilingüe mitjançant matriculacions a centres privats, que després siguin pagades amb fons públics, encara està sent analitzada pel Consell d’Estat i posa en dubte una aplicació real per al proper curs 2014-2015; en resposta a una pregunta parlamentària de la diputada d’ERC Anna Simó. Tot i així, Rigau ha aclarit que la postura de la Generalitat és la de no pagar les matrícules en centres privats per a aquests estudiants.

La consellera catalana ha defensat que aquest apartat recollit en la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) té “un desenvolupament complicat”; motiu pel qual opina que el Consell d’Estat encara no s’ha pronunciat sobre la efectivitat de la normativa en el sistema educatiu català. En aquest sentit, Rigau ha assenyalat que el proper curs la Generalitat farà ús de les seves competències a l’ensenyament per mantenir les matèries i el currículum d’aquesta davant els canvis proposats per la reforma educativa. Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

La LOMCE xoca amb 9 preceptes l’Estatut i la Constitució

La ‘llei Wert’ no supera el Consell de Garanties Estatutàries
By , on 10 de febrer de 2014

El Consell de Garanties Estatutàries ha dictaminat que la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) vulnera un total de nou preceptes de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i de la Constitució Espanyola. L’informe s’ha elaborat a petició de la Generalitat, que ja ha anunciat que presentarà un recurs al Tribunal Constitucional contra l’anomenada ‘llei Wert’.

La Generalitat va demanar al Consell de Garanties Estatutàries que analitzés la idoneïtat de la ‘llei Wert’ en el marc educatiu i legal, però aquest organisme ha arribat a la conclusió que xoca amb nou preceptes de l’Estatut d’Autonomia i la Constitució Espanyola. Per tant, l’Executiu català ha pres la determinació de recorre la LOMCE davant del Tribunal Constitucional al•legant aquests punts conflictius que xoquen amb la legalitat existent i superior a la nova llei d’ensenyament del Ministeri d’Educació.

El dictamen del Consell de Garanties Estatutàries apunta a que la vulneració més evident és que la Constitució Espanyola no estableix que els pares tinguin dret a escolaritzar els seus fils en la seva llengua de preferència, sinó que és l’organisme encarregat de fixar la proporció de l’ús de cada llengua és l’Administració pública. Aquest punt està estretament lligat amb la polèmica decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en la que s’establia un 25% d’hores lectives en castellà per a cinc casos.
Continue reading »

Comments (0)
Recursos

Es suprimeixen les beques Séneca i per estudiar a l’estranger a l’estiu

By , on 18 de febrer de 2013
Estudiant

Es suprimeixen les beques Séneca

Males notícies per les beques. El Ministeri d’Educació, Cultura i Esport ha suprimit dues de les beques més demandades per part dels estudiants. En primer lloc, ja no hi haurà ajudes per a estudiar idiomes a l’estranger durant l’estiu. Aquesta era una opció que contemplaven molts joves que, durant l’estiu, marxaven unes setmanes a viure a un país estranger realitzant cursos per aprendre i millorar l’idioma. I en segon lloc, també s’han eliminat les beques Séneca, una opció molt sol•licitada per estudiants universitaris perquè permetia poder continuar estudiant la carrera en una Comunitat Autònoma diferent, amb les despeses per poder viure durant el curs.

A la primera beca citada, molts estudiants marxaven a un país estranger durant unes setmanes per realitzar una immersió lingüística completa. L’únic destí on es mantindrà la beca, ara per ara, serà només per viatjar a França i aprendre francès. Però com s’estan produint aquestes retallades, no hi ha cap mena de garantia perquè aquest destí es mantingui durant els propers anys. La decisió es va prendre en el moment d’aprovar els Pressupostos Generals de l’Estat del 2013. A canvi, però, es mantenen 500 beques per poder estudiar idiomes a Espanya. Segons el Ministeri, es realitzaran cursos d’immersió lingüística a Espanya, oblidant que immersió implica conviure amb un idioma en el 100% del temps. L’any passat es van invertir 24 milions d’euros en aquestes beques i se’n van beneficiar 14.000 alumnes universitaris i de Formació Professional.

I pel què fa a la beca Séneca, ja no es convocarà pel curs 2013-2014. El ministre José Ignacio Wert ha explicat que aquesta decisió s’ha pres per poder destinar tots els recursos a les beques de caràcter general. Ja fa més de 12 anys que es convoquen aquestes prestacions, però se suprimiran fins que la situació econòmica del país millori. El ministre, però, ha volgut insistir en què els alumnes que en aquest curs es troben en una Comunitat Autònoma gaudint dels beneficis de la beca, seguiran cobrant la prestació, que és de 500€ mensuals. Però de cara al curs vinent, els 6’67 milions d’euros que es destinen a això aniran directes a les beques generals, per tal que els estudiants puguin cursar les carreres en les seves respectives Comunitats Autònomes.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Les qüestions més polèmiques de la nova Llei Wert

By , on 11 de desembre de 2012

Estudiants

Últimament només apareixen als mitjans de comunicació les novetats i les polèmiques sobre l’avantprojecte de llei de la LOMCE (Llei Orgànica per la Millora de la Qualitat Educativa). Una de les qüestions amb més ressò mediàtic, que ha despertat un allau de crítiques i inclús s’han convocat manifestacions, és la modificació del model lingüístic a Catalunya.

La proposta que fa el ministre Wert deixa la nostra llengua en una situació “pitjor que l’any 1978”, tal i com ha declarat Irene Rigau, consellera d’Educació en funcions. La llengua catalana queda en quart pla, per darrere del castellà i dues estrangeres, perquè per superar l’ESO no és obligatori aprovar el català. Però a més a més, ha d’haver-hi un equilibri lingüístic a la resta d’assignatures (matemàtiques, història, ciències, etc.), de manera que es facin tant en català com en castellà. I si els pares no estan d’acord amb l’idioma vehicular de les assignatures, podran portar els seus fills a centres privats amb les despeses pagades per la Generalitat. És un atac molt clar a l’escola pública i al model d’immersió lingüística català, que ha tingut tants bons resultats des de la Transició.

Però hi ha altres qüestions de la LOMCE que cal conèixer. Per exemple, el concepte de competició entre centres, una mesura existent als Estats Units i al Regne Unit. Consisteix en fer incentius per poder distingir els centres, de manera que els pares puguin escollir segons els que tinguin millors resultats els seus alumnes. Es realitzaran avaluacions externes tant a l’ESO com a batxillerat i els resultats seran públics i es farà un rànquing, perquè els pares puguin veure i comparar quins són els centres amb millors resultats. Aquesta mesura busca evitar l’abandonament escolar tant elevat que hi ha al nostre país, perquè es premien els millors centres i els millors estudiants. És l’entrada del sistema capitalista i els criteris de mercat a l’escola, que tantes desigualtats socials generen.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Sessions informatives dels màsters de la Universitat Pompeu Fabra

Salut, Lingüística, Tecnologies de la Informació o Criminologia, amb qui et quedes?
By , on 29 de abril de 2012

Si s’acosta el teu moment de decidir quin màster fer després de cursar el grau o simplement estàs indecís sobre un o altre, la Universitat Pompeu Fabra et dóna la oportunitat d’aclarir les teves idees abans de veure-t’hi ficat de ple. I és que durant el pròxim mes de maig organitza una sèrie de sessions informatives per tal de donar a conèixer als alumnes interessats els estudis i respondre a totes les preguntes que tinguin.
Són quatre sessions dividides segons les matèries a informar
.

Un dels campus de la UPF està al costat del Parc de la Ciutadella

La primera és la que porta a terme el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF, dirigida a aquelles persones interessades en cursar un màster en ciències de la salut i de la vida que vulguin conèixer les característiques específiques dels programes de l’any que ve. La sessió es porta a terme el divendres dia 4 de maig de 15 a 17 hores al Campus del Mar (Edifici PRBB), a les sales Charles Darwin i Marie Curie.

Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Pares de dues nacionalitats

Un avantatge idiomàtica per als nens
By , on 13 de febrer de 2010
Una opció al bilingüisme dels nens

Una opció al bilingüisme dels nens

Molts dels futurs pares del demà, tenen clar que els seus fills han de ser més que bilingües. Per aquesta raó són moltes les parelles que des d’un principi opten per tenir cangurs que parlin als seus fills en anglès, per exemple. Però les coses van canviant i a la nostra societat és molt comú -per raons d’immigració- que les parelles es formin per persones de diferents nacionalitats.

De cara a l’educació dels fills es plantegen una sèrie de problemes, ja que molts pares no saben com acordar una llengua per parlar a casa i que al nen no li suposi cap mena de problema a l’hora de relacionar-se amb el seu entorn. Personalment crec que és una gran oportunitat per aquest nens que neixen en un entorn cultural variat. No tots gaudim d’aquest avantatge, ja que venim de famílies “tradicionals”. (Tradicional s’entén com a fills de pares de la mateixa nacionalitat, no en un sentit despectiu, clar).

La qüestió és que aquests pares que veuen com un desavantatge venir de cultures diferents canviïn el xip. Cadascun dels pares pot optar per parlar al seu fill amb la seva llengua materna. Posarem un exemple par tal d’entendre-ho millor: una parella formada per un pare marroquí i una mare catalana. Els dos poden parlar a la criatura en el seva llengua, ja que si es fa des de ben petit el nen no tindrà cap problema per a comunicar-se perquè identificarà les figures paternals amb una llengua concreta. A l’escola aprendrà el castellà i l’anglès, i això ja suposa un avantatge lingüístic si es compara amb la resta de nens que a l’escola parlen la mateixa llengua que a casa.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs casolans per a la memòria

Un recurs per a entrenar la nostra ment
By , on 20 de abril de 2009
Hi ha molts exercicis per treballar la memòria

Hi ha molts exercicis per treballar la memòria

“Passa’m les… les… per a tallar”, “Com es diu aquest…sí home aquest senyor…”. Si es viu aquesta escena de forma freqüent, sense ànims d’alertar ni dramatitzar, és convenient que com a mínim ens disposem a exercitar la memòria.

Tenir dificultat per a trobar la paraula adequada, no recordar el nom d’algú quan veiem una cara, o emprar més temps que abans per a dir el nom d’una eina quotidiana, és més que raó suficient per a aturar-se i començar a reflexionar seriosament sobre la necessitat d’entrenar la nostra memòria.

És cert que davant determinades circumstàncies d’estrés o ansietat, la nostra ment està tan saturada que és fàcil tenir més errors de memòria, atenció o llenguatge. També és cert que amb l’edat, la fluidesa verbal i la capacitat d’emmagatzemar informació per a després accedir a ella es va limitant. Però tot això no és per a lamentar-nos, sinó per a ser-ne conscients de que allò que no exercitem s’atrofia, i que la memòria es pot reeducar.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos

L’empatia: saps posar-te en el meu lloc?

Alguns recursos per a treballar el concepte
By , on 17 de febrer de 2009
La empatia, clau per entendre a l'altre

La empatia, clau per entendre a l'altre

L’interès per la intel·ligència emocional, que creix a passos de gegant fent-se un forat entre la quantitat de competències intel·lectuals que engloben la intel·ligència mental, està afavorint el fet que a les escoles infantils es parli d’expressió emocional, habilitats socials, empatia, escolta activa, etc,. tant com de psicomotricitat o adquisició del llenguatge.

Pocs dubten ja de la importància d’entrenar els nens, des que són petits, en aquestes aptituds emocionals, que seran la base d’una sana autoestima, unes relacions interpersonals adequades, i el saber treballar en equip. Potser el repte segueix sent trobar una metodologia educativa, que pemeti formar en aquestes habilitats socials als nens des de petits, adaptant-ho al raonament concret de la seva etapa evolutiva, i sense perdre de vista l’aspecte lúdic del joc educatiu que tant caracteriza l’ensenyament infantil.

Avui ens volem referir a l’empatia, la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre, d’entendre les seves emocions. La manera més fàcil de conèixer els estats emocionals de les persones és a partir d’allò extern: el seu rostre, gestos, comportaments. Un cop els identifiquem, podem fer el pas d’empatitzar amb ells, recordant altres circumstàncies en les quals nosaltres ens haguem sentit igual.
Continue reading »

Comments (3)
Formació, Recursos, Temes clau

Aprén idiomes amb una parella lingüística

By , on 8 de setembre de 2008

Per tots és sapigut que per a aprendre un idioma és necessari practicar-lo, practicar-lo i practicar-lo. És la millor recepta per aconseguir parlar amb fluidesa. Un estudiant ho pot aprendre sobre el paper, practicar i fer excercicis, conèixer la gramàtica perfectament, però no és suficient. La prova de foc és anar a un país extranger. Si un pot expressar-se i comunicar-se la prova estarà superada. Però si no, qué fem?

Una molt bona idea és fer un intercanvi lingüístic. Què és? Consisteix a quedar amb una persona nadiva i practicar ambdós idiomes, el teu i el seu. D’aquesta forma els dos en sortiu beneficiats. Per exemple, si es queda una hora per prendre un cafè, durant mitja es parla català per a que l’altra persona ho posi en pràtica i el temps restant es parla anglès, en cas que aquest sigui l’idioma que vols aprendre.
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio