EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘lleure’

Temes clau

Les entitats de colònies escolars demanen reconeixement formal

Un total de 30 entitats han format una plataforma
By , on 18 de febrer de 2014

Un total de 30 entitats del sector de l’oci i l’educació no formal de Catalunya s’han aglutinat en la plataforma ‘Colònies i Educació’ per demanar a l’administració el “reconeixement formal” de les colònies escolars dins del sistema educatiu. La Fundació Catalana de l’Esplai ha realitzat un comunicat en el que s’explicava la necessitat de reconeixement de l’administració cap a la plataforma d’entitats de l’oci i l’educació.

Els objectius de la plataforma ‘Colònies i Educació’ s’han recollit en el document ‘Declaració per a la promoció de les colònies escolars’, essent el principal d’ells el reconeixement formal de la seva tasca dins del sistema educatiu. Alhora, entre les metes marcades també està aconseguir la validació acadèmica dels continguts i valors pedagògics de les colònies, i l’aprovació de mesures per facilitar a docents i centres escolars la realització d’aquestes activitats.

Les organitzacions lúdiques i educatives han argumentat que la participació dels nens a les cases colònies són un “element distintiu” del sistema educatiu, que igualment s’han vist afectades negativament per culpa de la crisi econòmica. Segons destacaven, aquesta experiència aporta valors pedagògics i vivencials, als quals difícilment poden accedir els nens i joves des de les aules i que participen en la seva educació.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

“Ajuda’ls a créixer”, la col•laboració de tots és vital

Una campanya promoguda per la Fundació Pere Tarrés
By , on 16 de juny de 2012

Després de veure aquest vídeo i escoltar el missatge que transmet la gent que fa possible la Fundació Pere Tarrés, només espero difondre el missatge tot el lluny que sigui possible. Espero que les lletres que ara escric i el vídeo que acompanya aquest post arribin a tantes cases com sigui possible i commoguin alguna consciència. Amb una sola em donaré per satisfeta.

La Fundació Pere Tarrés acull cada dia a la seva vintena de centres a uns 1300 nens amb risc d’exclusió social. Nens de famílies treballadores que passen moltes hores sols, tant a casa com al carrer, i que gràcies al treball de la Fundació tenen un lloc on anar en sortir de l’escola, un lloc per poder fer els deures i jugar amb altres nens. Un lloc per fomentar la vida social.

Nens d’entre 3 i 17 anys es reuneixen dia si i dia també als centres Pere Tarrés i comparteixen jocs, feina i valors, sobretot valors. Assentant unes bases sòlides per créixer de la millor forma possible. Allà els hi donen un reforç per a l’escola, ballen, escolen música, practiquen esports… coses que faria qualsevol nen de la seva edat, però que ells no tindrien sinó fos per aquests centres.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Títol de director de lleure infantil i juvenil

By , on 20 de juliol de 2011

L’estiu és un dels moments àlgids de l’any pel que fa a les activitats de lleure a Catalunya, amb una gran tradició des de fa més de quatre dècades en la realització de colònies i campaments amb infants i joves. En aquest sentit, les entitats, esplais, caus, centres excursionistes… que fan colònies i campaments a l’estiu necessiten un grup de dirigents que prenguin la responsabilitat d’oferir un espai educatiu i segur per als participants.

Treu-te el títol de director

En un post ja vam referir-nos al paper del monitor de lleure infantil i juvenil i a la possibilitat de treure el títol, que et capacitarà amb un curs teòric i pràctic en algunes competències bàsiques per dur a terme activitats de lleure dins un esplai, menjador, extraescolar, etc,. Avui volem aprofundir en un altre títol i una altra figura com és la de director de lleure infantil i juvenil.

Segons la legislació vigent que regula el Decret 137/2003, les activitats de lleure infantil i juvenil, a més d’un equip de dirigents format pels monitors, requereix també un director de l’activitat. En concret, a partir de 25 infants i joves participants a l’activitat caldrà un director titolat.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs d’aigua amb nens, per gaudir al màxim de l’estiu!

Uns quants exemples que us ajudaran a divertir-vos dins l’aigua
By , on 14 de agost de 2010

L'aigua, un gran entreteniment

Comença l’Agost i molts nens ja han acabat els cursets d’estiu. Després d’un mes frenètic d’acampades, esplai i monitors toca estar a casa. Normalment els pares agafen aquest mes d’estiu de vacances, així poden gaudir de la família i fer activitats junts. Després d’un mes de jocs els nens estaran acostumats a estar en moviment tot el dia, així que a casa voldran jugar i divertir-se com ho feien a les colònies. Els pares però, no són monitors i a vegades el ventall de jocs s’acaba de seguida; sobretot si tenim en compte que els nens no poden jugar més de mitja hora o una hora a un mateix joc, ja que es cansen de seguida!

Per facilitar la feina, us proposo uns quants exemples de jocs d’aigua, ja que a l’estiu fa massa calor per jugar sobre terra, perquè tingueu als nens entretinguts! Depenent de l’edat que tingui el nen o nena podrem elegir un tipus de joc o un altre. Per a nens de 3 a 6 anys jocs senzills com fer bombolles amb palles serà tota una aventura, així com fer farinetes amb aigua i terra. Un altre joc divertit consisteix en ficar objectes com culleres dins un recipient poc profund i omplir-lo d’aigua; el nen haurà d’aconseguir agafar l’objecte introduït amb la boca, al principi els hi semblarà molt difícil, però ja veureu com perfeccionaran la tècnica molt ràpidament!

Per a nens més grans, un altre joc molt divertit i que podem adaptar a l’aigua és l’agafa murri. Un nen o nena amb els ulls tapats porta un globus d’aigua a les mans; al seu voltant els nens corren en totes direccions, de sobte el nen amb el globus diu PAREU! tots els nens que corrien s’han d’aturar i marcar la seva posició amb un soroll. Llavors el nen haurà de tirar el globus per mullar a algú però les estàtues només podran donar tres bots per evita-ho. Aquest és un joc molt divertit quan hi ha molts de nens, i és que sempre n’hi ha algun que queda ben moll! Fer carreres amb un globus d’aigua aguantat per la barbeta i el coll pot ser molt emocionant, a més el nen o nena millorarà la seva agilitat.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

L’estiu a una granja escola

Grans beneficis per als més petits i els joves
By , on 29 de juny de 2010

Aprendràs a alimentar els animals

Els últims post us donen una idea d’on podeu treballar durant l’estiu. Per exemple us podeu treure el títol de monitor de lleure, però crec que hi ha una part a la que encara no ens hem dedicat massa. Molts pares es troben en una situació una mica complicada, ja que treballen i no poden abusar massa dels avis perquè cuidin als seus néts. Per aquesta raó, avui us donem una idea que segurament us agradarà força. Avui us parlaré de les granges escola i dels beneficis que tenen pels vostres fills. A més, heu de tenir en compte que no només són per als més petits, també els nois i noies en plena adolescència hi poden anar. El màxim d’edat és fins als 16, així que aneu prenent nota perquè crec que a més d’un li encantarà aquesta opció.

Una granja escola condensa l’educació i la proximitat amb la natura. Avui dia amb els avenços tecnològics, la vida a la ciutat, la pressa, etc. no tenim temps per a portar als nostres fills al camp perquè admirin la bellesa natural i pròpia d’un indret d’aquestes característiques. La qüestió és que gràcies al concepte de la granja escola podem transmetre als nostres fills una sèrie de valors que segurament no aprendran a l’escola, ja que l’entorn és molt diferent.

Habitualment aquest tipus de centres es troben immersos en mig de la natura o en poblets. La dinàmica d’una granja escola és mostrar als més petits (i no tant petits) l’entorn natural on s’ubica el centre. A més formen part activa d’un procés de cura i transformació dels productes de la zona. Per exemple, imaginem que a la granja escola hi ha cultius de tomàquets. Doncs bé, la canalla serà partícip del procés, és a dir, podran plantar llavors, regar-les i recollir els fruits. Tot plegat és tracta d’ensenyar una sèrie de valors ambientals de convivència directa amb la natura.
Continue reading »

Comments (0)
Formació

Treballar com a monitor de lleure a l’estiu

Alguns consells per no acabar boig
By , on 25 de juny de 2010

Treballa com a monitor aquest estiu

A l’últim post vam veure què calia per tal de poder exercir com a monitor de lleure. Calia tenir en compte alguns requisits, com per exemple l’edat, ja que s’han de tenir més de 18 anys. Però hi ha altres requisits que no venen especificats a l’hora de treure’s el títol. És important que tingueu en compte les vostres actituds i aptituds, perquè no tot es tradueix en guanyar diners.

Heu de ser persones que gaudeixin ensenyant als més petits, que tinguin molta paciència i que estiguin disposats a aguantar determinades accions. Un no sempre esta preparat per aquest tipus de coses i ha de tenir molt en compte el seu caràcter. Treballar amb nens petits i joves requereix certa capacitat de desconnexió i principalment, saber contar fins a 10, respirar i saber respondre amb correcció a la gamberrada de torn.

Hem de ser conscients que nosaltres no podem educar a la canalla, ells ja venen “educats” de casa. Per tant no podem interferir en aquest tipus de coses. Naturalment els hem de corregir i castigar si ho considerem oportú i també els hem d’intentar inculcar una sèrie de valors d’igualtat i respecte entre companys.
Continue reading »

Comments (0)
Formació

Treu-te el títol de monitor de lleure infantil i juvenil

La feina està assegurada!
By , on 21 de juny de 2010

Preparats per anar de campaments?

Heu pensat què podeu fer aquest estiu? Doncs bé, pels que encara no ho hagin pensat, aquí estic jo, disposada a ajudar-vos. Una de les opcions és treballar amb nens. Ja sabeu que a l’estiu molts pares no saben què fer amb la canalla. Ja no van a classe, per tant tenen tot el matí lliure i part de la tarda. Els pares continuen treballant i els avis ja no estan per aguantar als més petits. Què fan aquests pares? Doncs apunten als seus fills a activitats de temps lliure. Així els més petits s’ho passen bé, i els més grans poden continuar amb la rutina.

I per què us explico això? Doncs perquè si esteu buscant feina o no sabeu què fer aquest estiu us podeu treure el títol de monitor de lleure infantil i juvenil i passar l’estiu envoltats de canalla. Això sí, que s’abstinguin els que no poden treballar amb nens perquè us asseguro que després d’aquesta experiència molts us plantejareu si realment voleu tenir fills.

Treure’s el títol de monitor de lleure infantil i juvenil és ben fàcil. Només us cal disposar del temps necessari i posar-hi moltes ganes per a convertir-vos en el monitor o monitora estrella de l’estiu. Segurament a la vostra ciutat o poble trobareu aquest tipus de cursos, només cal que busqueu una mica d’informació a l’ajuntament o a qualsevol acadèmia de formació.
Continue reading »

Comments (1)
Temes clau

Educació en el lleure, una experiència de vida

Elements positius d'un espai educatiu en el temps lliure
By , on 21 de octubre de 2009
Els infants conviuen entre ells en un altre marc educatiu

Els infants conviuen entre ells en un altre marc educatiu

Els agents educatius més coneguts són habitualment la família i l’escola, però certament n’hi ha d’altres que poden tenir una influència molt positiva en infants i joves. Puc parlar en primera persona de l’educació en el lleure com un agent educatiu jo diria que importantíssim en el desenvolupament dels infants com a persones.

A la formalitat de l’educació a l’escola i l’educació rebuda a casa, amb aspectes importants com l’afectivitat o el quotidià, entre d’altres, encara hi podem afegir altres. L’educació en el lleure permet a infants i joves arribar a un espai de trobada amb altres infants, o els seus propis companys d’escola, però en un marc educatiu totalment diferent.

A l’esplai o al cau ens trobem en el temps lliure de l’infant, en el qual ha de participar voluntàriament i pel propi plaer de l’activitat. Les activitats del lleure educatiu permeten treballar valors com el companyerisme, el respecte, la solidaritat… entre molts altres, enmig d’un espai d’entreteniment.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Llei d’Educació: principals novetats esperançadores

Els centres públics tindran més autonomia
By , on 8 de octubre de 2009
Es farà un intens treball per a assolir el trilingüisme

Es farà un intens treball per a assolir el trilingüisme

Després de molts mesos de treball intents, finalment el passat més de juliol el Parlament de Catalunya va aprovar la nova Llei d’Educació, un gran pas endavant que dóna més autonomia als centres escolars públics i comporta algunes novetats destacades.

Com resulta molt complicat llegir-se la Llei sencera, si és que tenim prou temps, en aquest post us volem informar sobre algunes de les principals novetats d’aquesta implantació de la Llei. En primer lloc, com dèiem, els centres públics compten amb autonomia per a desenvolupar el seu projecte educatiu tot adaptant-lo al seu entorn immediat. Dins aquestes accions dels centres es contempla elaborar el seu propi currículum, la seva organització pedagògica o la gestió dels recursos humans. En aquest sentit, es dotarà als centres dels recursos necessaris per a garantir aquestes actuacions.

També en referència als centres, els directors viuran un canvi en la seva figura, categoritzada per la Llei d’autoritat pública. A més, per a ser escollits com a tal, hauran de presentar projectes de direccció tot definit com gestionaran el projecte del centre.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques, Recursos

Jocs de presentació: el pistoler

Una forma de conèixer el grup en la fase inicial
By , on 1 de octubre de 2009
El grup no es coneix en els primers dies

El grup no es coneix en els primers dies

A educabloc.cat seguim oferint-vos, a més d’articles de reflexió o de projectes interessants, alguns recursos per anar fent un calaix interessant en la vostra acció educativa amb infants i joves. Avui us presentem una de les moltes dinàmiques de grup en forma de joc que hi ha, un clàssic sobretot a l’educació en el lleure.

El Pistoler -nom per una altra banda una mica violent- dóna nom a un joc de presentació molt interessant quan tenim un grup de 10 o més persones que tot just comencen a interactuar i no coneixen pràcticament ni els noms dels seus propis companys.

Aquest joc consisteix a fer un exercici de memòria per tal d’aprendre tots els noms, a l’hora que trenquem el gel i comencem a agafar certa confiança amb la resta del grup. El joc és molt senzill. En primer lloc cal que tots els infants es posin en rotllana, sempre de peu. Demanarem un voluntari -com no es coneixen potser costa una mica que surti voluntàriament i l’hem d’escollir- que es posarà al centre de la rotllana.

Un cop estigui situat, tancarà els ulls i començarà a fer voltes amb el braç estirat assenyalant al seu davant. Quan vulgui s’aturarà i aleshores hi haurà una persona que serà assenyalada. Aquesta ha d’ajupir-se i, aleshores, els altres dos companys hauran de ‘disparar-se’ a l’hora que diuen el nom de l’altre, cosa complicada quan no sabem massa bé els noms encara.

El més ràpid seguirà al joc i l’altre s’ajupirà i quedarà eliminat. Les eliminacions provocaran que cada cop tinguem a algú diferent als nostres costats i haurem d’anar recordant tots els noms si volem avançar al joc. Sense cap dubte, si aconseguim que funcioni amb rapidesa pot arribar a ser molt divertit, es poden confondre noms o dir malament i arribar a situacions gracioses que afavoriran el bon ambient.

A més, el joc compta amb altres variants també interessants. Una consisteix en un duel individual entre els pistolers. Per a això farem dues fileres que es posaran una d’esquena a l’altre i separades a uns 10 metres. L’animador de l’activitat agafarà dues persones i les aproparà al centre fins que es toquin d’esquena. Aleshores començarà a comptar passos, fins a cinc, i un cop es facin els dos participants donaran la volta i faran com a l’anterior versió. És una variant més individualitzada i potser més llarga que l’anterior.

Amb jocs com aquest i altres que explicarem en propers posts podem trobar moltes interaccions inicials interessants entre el grup, que estarà encara en una primera fase de confiança i coneixença.

Foto: Grup de nens per Trenton Schulz a Flickr

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio