EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘jojocs memoria’

Formació

La creativitat a l’escola

By , on 13 de novembre de 2012

Pintant

La creativitat és la capacitat de crear, una qualitat humana molt útil que el permet buscar solucions als problemes d’una forma original i útil. En pensar en la creativitat, però, ens ve primer al cap la literatura o les arts, que neixen de la ment dels seus creadors per complir diferents funcions emotives. Ara bé, la creativitat també és útil per poder créixer i transformar la societat des de tots els seus àmbits.

Els infants són molt creatius i és una qualitat que cal potenciar per tal que no la perdin en fer-se adults. I és que no tenen por d’equivocar-se i els errors no són tant negatius perquè després poden arreglar o millorar. És una percepció de la realitat molt positiva però sovint es critica que a les escoles, pel sistema educatiu, no es potencia com es deuria.

El sistema educatiu està plantejat de tal manera que l’alumne rep uns patrons molt rígids i qualsevol idea que es plantegi fora d’aquest marc no és ben rebuda. Així doncs, segons aquesta teoria, la curiositat queda amagada sota un gran volum d’informació i qualsevol alternativa és aïllada. Ara bé, també hi ha qui creu que, en realitat, l’escola només ofereix les eines correctes que els joves han de disposar per tal que puguin desenvolupar la seva creativitat amb rigor i d’una forma productiva.

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Exercicis per treballar la pèrdua de memòria

L’edat i la memòria estan íntimament lligats, però són moltes les accions que podem fer per alleugerar el lligam
By , on 26 de setembre de 2011

L’edat i la memòria són dos aspectes íntimament relacionats, d’això no hi ha dubte. Tot i així, la primera no és la única que influeix quan la segona comença a fallar; en aquest procés hi intervenen molts altres factors, alguns d’ells són impossibles de prevenir, d’altres, en canvi, tenen fàcil solució gràcies a l’estimulació i el manteniment cognitiu. De fet, si l’edat fos l’única variable que es tingués en compte a l’hora de perdre la memòria totes les persones majors serien incapaces de tenir records, però no és el cas i de fet, segur que en més d’una ocasió has conegut a algun avi o àvia amb el cap més clar que qualsevol jove.

"Mens sana in corpore sano"

Entre els factor que incrementen el risc de patir pèrdues la memòria que podem pal·liar, hi trobem la disminució de l’estimulació per exigències. És el cas de la jubilació, una època de relaxació en la que no hauríem de deixar d’estimular la nostra memòria. Per fer-ho, pots servir-te de les feines quotidianes, com no utilitzar la calculadora o la memòria del telèfon i intentar ser tu mateix qui recordi les operacions i els números o no posar la alarma al rellotge per fer tal o qual cosa, fet que t’obligarà a estar a l’aguait.

Continue reading »

Comments (0)
Formació, Jocs i dinàmiques

Jocs de taula educatius, aprèn jugant!

Memory, Tangram o Operació són alguns dels jocs que uneixen diversió i aprenentatge
By , on 11 de gener de 2011

Amb el Tangram, aconseguiràs fer totes aquestes figures?

A l’estiu mantenir als nens ocupats i entretinguts és molt fàcil, n’hi ha prou amb inventar-se algun joc d’aigua o a l’aire lliure i deixar que la seva imaginació voli. Córrer, saltar, pujar, baixar… la llibertat que dóna el bon temps no té preu i els nens ho saben més que ningú altre. El problema arriba a l’hivern, moment en el que ens toca treure la pols als jocs de taula i incentivar, ja que hi som, l’intel•lecte dels més petits de la casa. Depenent de l’edat seran uns o altres els jocs que haurem d’escollir, però la varietat és molt gran, així que segur que trobarem l’idoni.

El dominó és un joc de taula en el que s’utilitzen fitxes rectangulars, dividides em dos quadrats. Cada un d’aquests porta marcats de cero a sis puntets, indicant quin és el número de la fitxa. El joc, consisteix enllaçar els mateixos números un rere l’altre, intentant ser el primer en quedar-se sense fitxes. Un joc tradicional que ajudarà als nens a familiaritzar-se amb els món dels números.
El parchís, un altre clàssic entre els clàssics és també una gran font d’entreteniment. Es juga en un tauler amb un dau i quatre fitxes del mateix color per cada un dels jugadors. L’objectiu del joc es aconseguir que totes les teves fitxes arribin fins a la casella final, evitant que els teus contrincants et matin les fitxes. Un joc que permet desenvolupar l’estratègia i la planificació.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Autodefinit… i acaba la plantilla

Un joc de definicions i memòria
By , on 31 de octubre de 2010

Els passatemps ajuden a exercitar les habilitats

Parlant de com matar el temps en els llargs trajectes en metro, bus o tren ja hem comentat en alguna ocasió que els jocs d’habilitat són els protagonistes. El sudoku, per exemple, és una bona opció. Però per mi, hi ha un passatemps que supera a qualsevol altre en aquest àmbit i s’emporta el primer premi: els autodefinits. El joc consisteix en omplir una plantilla amb paraules entrecreuades a partir d’unes definicions donades. La plantilla consta d’una sèrie de caselles blanques en les que han de col•locar-se les lletres i d’altres més obscures separadores.

Si haguéssim de comparar aquest passatemps amb algun altre podríem dir que és similar als mots encreuats amb la particularitat que en aquest cas les definicions es troben en la plantilla, dins les caselles separadores. De la mateixa forma, saps exactament on va col•locada la paraula que busques, només l’has de trobar. Depenent de la dificultat de l’autodefinit et costarà més o menys resoldre el passatemps però ja veuràs com si practiques sovint i resols fins al final tots els problemes pujaràs de nivell sense adonar-te. A més veuràs com hi ha algunes paraules que es van repetint tot sovint, segurament perquè presenten singularitats molt especifiques, pel que costa trobar-ne de similars.

Si us sóc sincera al començament era incapaç d’acabar de resoldre un autodefinit complet i era molt frustrant, però si accepteu un consell, no ho abandoneu; mireu les solucions quan vegeu que sou incapaços de seguir i intenteu recordar-les si us tornen a sortir a algun altre autodefinit. Veureu com un dia, sense saber com, haureu completat el passatemps! Us semblarà una bogeria però és un moment de gran satisfacció.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Sudoku: exercita la memòria en els teus trajectes

El passatemps de moda
By , on 17 de juliol de 2010

El Sudoku segueix de moda

Són incomptables les hores que els habitants de les grans ciutats com Barcelona o Madrid ens passem viatjant en transport públic. Que si ara agafa el bus per anar a la feina, agafa el metro per arribar al cine, juga-te-la amb la Renfe per anar a la universitat (potser algun dia arribes a l’hora) i no oblidis agafar els ferrocarrils de la Generalitat per visitar a l’àvia.

Al final de la setmana una gran quantitat d’hores perdudes s’amunteguen a les nostres esquenes i ens deixen amb la sensació d’haver descuidat moltes coses; a més, és clar, de l’avorriment que suposa estar vint minuts seguits mirant a la persona que s’asseu al teu davant.

Per això és molt millor portar sempre a la bossa alguna feineta per fer durant els trajectes o el llibre que estem llegint en aquell moment. Una altra alternativa molt seductora és portar passatemps, que a més de distreure’ns ens ajuden a aconseguir agilitat mental. El més famós en els darrers temps és el Sudoku. L’endimoniat quadradet japonès a vegades molt fàcil de resoldre i a vegades impossible. Tot i que sembli que el Sudoku porta tota la vida amb nosaltres no va arribar a Europa fins el 2005, i des d’aquell moment s’ha convertit en una comú dels vagons de tren. L’objectiu del joc és emplenar una quadrícula de 9 x 9 cel·les (en total 81 caselles) dividides en subquadrícules de 3 x 3 amb xifres de l’1 al 9 a partir d’alguns nombres ja col·locats a les cel·les. Així hem d’aconseguir que els nombres que col·loquem no es repeteixin en vertical, horitzontal o diagonal.

Aquesta feina ens resultarà més fàcil o difícil depenent del grau de dificultat del Sudoku que hem escollit. Hi ha programes informàtics capaços de resoldre Sudokus i d’estimar quina dificultat té per un ésser humà solucionar el joc. Aquesta tècnica permet als editors classificar els Sudokus.

Davant la creixent demanda d’aquest passatemps existeixen quaderns plens de Sudokus per resoldre, només cal buscar-los al quiosc. Els diaris, sobretot gratuïts però també els de pagament, s’han sumat a la febre sudokiana afegint el joc entre els seus fulls, d’aquesta manera durant els innumerables trajectes que fem cada setmana podem estar informats de l’actualitat més immediata i millorar la nostra agilitat mental.

Així, veiem que són moltes les alternatives que existeixen per aprofitar el temps al transport públic, només ens cal un quadradet amb 81 cel·les, una mica de paciència… i la festa està servida!

Foto: Tim Psych a Flickr

Comments (0)
Formació, Temes clau

Com preparar la selectivitat?

Alguns consells per aprofitar el temps d’estudi i no morir en l’intent!
By , on 12 de maig de 2010

Les aules estan a punt

S’acosta el moment de la veritat, i és que després de dos anys d’esforç, de calcular la nota mitja per accedir a la carrera que voleu cada cop que sabeu una nota, exàmens i el treball de recerca… arriben els fatídics dies de la selectivitat, on us ho jugueu tot a un simple examen. La veritat és que no és massa just, perquè d’aquesta nota us depèn la vostra entrada a la universitat que sempre heu somiat, però bé, així és la vida i com que no podem canviar-la intentarem arreglar-la o com a mínim fer-la una mica més fàcil.

En primer lloc, quan us prepareu la selectivitat heu de ser el més pràctics possible. Reviseu els exàmens d’altres anys i veureu que hi ha temes molt recurrents, així que sabeu que hi ha moltes possibilitats de que us entri alguna cosa per l’estil. Aquest tema a repassar-lo, doncs. També acostumen a sortir preguntes d’examen quan es celebra el centenari o aniversari d’algun autor conegut. Reviseu bé el vostre temari i si algun d’aquests autors o teories compleix anys… segur que cau!

En segon lloc, no us estresseu amb els temaris que heu estat estudiant durant els dos anys de batxillerat. Habitualment els professors us avisen dels possibles temes que poden sortir a la selectivitat, així que preneu nota. Estudieu-vos el temari a consciència i si us plau feu-vos un bon resum amb paraules clau, subratlleu amb diferents colors (molt útil pels exàmens d’història), utilitzeu trucs de memòria… tot el que sigui necessari per tal de repassar les últimes dues setmanes. No us recomano que estudieu de valent el dia d’abans, no porta a cap lloc perquè us posareu el doble de nerviosos i a més, hi ha més probabilitats de quedar-se en blanc i això és el pitjor que us pot passar.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques, Recursos

Exercitar la memòria, una tasca essencial

Des de la infància fins a la vida adulta
By , on 16 de novembre de 2009
La memòria, la màquina dels nostres records

La memòria, la màquina dels nostres records

Moltes vegades ens adonem que ja no tenim la mateixa capacitat de retenció d’informació a la memòria que en anys anteriors. Fins i tot pensem que de ben petits, quan anàvem a l’escola i fins i tot a l’escola bressol, teníem més memòria que ara.

Certament, el fet d’exercitar la memòria és un procés que no hauríem d’abandonar mai en tota la nostra vida. Si es dóna el cas que de petits teníem molta més retentiva que ara no és per una altra cosa que per haver-la exercitat més.

Els infants compten amb una gran estimulació de la memòria a l’escola i a casa a través de l’adquisició de nous hàbits, de les joguines, de la televisió i els programes educatius, de les tasques de l’escola, de l’aprenentatge a classe.
Continue reading »

Comments (2)
Jocs i dinàmiques

Jocs casolans per a la memòria

Un recurs per a entrenar la nostra ment
By , on 20 de abril de 2009
Hi ha molts exercicis per treballar la memòria

Hi ha molts exercicis per treballar la memòria

“Passa’m les… les… per a tallar”, “Com es diu aquest…sí home aquest senyor…”. Si es viu aquesta escena de forma freqüent, sense ànims d’alertar ni dramatitzar, és convenient que com a mínim ens disposem a exercitar la memòria.

Tenir dificultat per a trobar la paraula adequada, no recordar el nom d’algú quan veiem una cara, o emprar més temps que abans per a dir el nom d’una eina quotidiana, és més que raó suficient per a aturar-se i començar a reflexionar seriosament sobre la necessitat d’entrenar la nostra memòria.

És cert que davant determinades circumstàncies d’estrés o ansietat, la nostra ment està tan saturada que és fàcil tenir més errors de memòria, atenció o llenguatge. També és cert que amb l’edat, la fluidesa verbal i la capacitat d’emmagatzemar informació per a després accedir a ella es va limitant. Però tot això no és per a lamentar-nos, sinó per a ser-ne conscients de que allò que no exercitem s’atrofia, i que la memòria es pot reeducar.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Temes clau

Per què és important tenir bona ortografia?

By , on 30 de gener de 2009
L'ortografia, un aprenentatge clau

L'ortografia, un aprenentatge clau

Un dels grans problemes amb els quals ens trobem en l’ensenyament és la gran quantitat de faltes d’ortografia dels alumnes. No hi ha discussió en aquest punt, una bona ortografia és la base d’un text ben escrit i cal tenir en compte que, en la majoria d’ocasions, ens comuniquem per escrit.

Així doncs, el problema de l’ortografia no és tansols un problema escolar, va més enllà, pertany a la vida: cartes, currículum, sol·licituds, instàncies, treballs d’investigació, resolucions judicials, escrits policials, denúncies… tot va per escrit. Tot hauria d’estar impecable en el que a ortografia es refereix. És cer que, actualment, els processadors de text incorporen eines ortogràfiques, però, de vegades, no és suficient.

Tradicionalment l’ortografia s’ha ensenyat a través d’una sèrie de normes que apreníem de memòria i una sèrie de dictats que ens feien repetir una i altra vegada. Qui no recorda aquell llibret que més d’un escolar ha tingut a les seves mans: La breve ortografía escolar de Bustos Sousa, en el qual amb 49 regles d’escriptura i 127 exercicis hi havia tota la normativa de la RAE sobre ortografia.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos, Temes clau

Brain Training: jocs per a una ment més sana

By , on 8 de gener de 2009

Acostumem a dir que els videojocs no acaben de ser l’entreteniment ideal per als infants i adolescents: els distreuen, els aïllen de les relacions familiars i socials i la majoria acaben desenvolupant comportaments violents. Molts experts i educadors diuen que és impossible que treballin la seva imaginació i la seva creativitat si passen tot el dia davant d’un videojoc.

Tanmateix, fa més d’un any que no parem de rebre elogis del joc Brain Training de Nintendo DS, un passatemps mental molt interessant per a tota la família. És apte per a tots els públics i els nens poden treballar la seva memòria, així com la gent gran, sobretot aquells amb principis o diagnosi d’Alzheimer.
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio