EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘jocs per treballar habilitats socials per superar la timidesa’

Temes clau

Com detectar la baixa autoestima en nens?

Hem d'estar atents als petits indicadors del seu comportament
By , on 22 de febrer de 2012

L’autoestima és la diferencia entre el que pensem nosaltres que som i el que ens agradaria ser. Quan la distancia entre aquestes dues idees és molt gran considerem que tenim una baixa autoestima; i això repercuteix en la nostra forma d’interactuar amb els altres, el nostre entorn i nosaltres mateixos. Detectar la baixa autoestima en nens és molt important ja que aquesta etapa ens marca molt profundament durant tota la vida.

Detectar la baixa autoestima en nens

Detectar la baixa autoestima en nens

Com es manifesten els problemes d’autoestima en nens? La baixa autoestima es pot manifestar en cinc àrees: social, acadèmica, familiar, imatge corporal i autoestima global. Normalment, en el decurs de la infància els nens acostumen a presentar moltes alteracions, però existeixen un seguit d’actuacions persistents que denoten una baixa autoestima en els nens. El primer que hem de fer com a pares o persones responsables dels petits és estar atents a la seva conducta, ja que ens donarà petites pistes sobre la seva autoestima.
Continue reading »

Comments (0)
Educació especial

Educació emocional, què és?

Es tracta d’un tipus d’ensenyança que ens ensenya a enfrontar-nos al món real
By , on 5 de abril de 2011

Aprendre a treballar amb les nostes emocions és clau per l'educació emocional

Educar no es limita només a ficar una gran quantitat de coneixements dins el nostre cap i deixar-nos a lloure, perquè ens donem de cap amb el primer mur o obstacle que ens trobem. Els coneixements, podríem anomenar, enciclopèdics, són molt importants a la vida, però si no venen acompanyats d’un altre tipus d’educació, més personalitzada, no ens serviran de res. Educar és ensenyar a enfrontar el món, a ser capaços de superar les proves que el dia a dia ens va donants, d’aprendre dels errors i d’alegrar-nos dels encerts.

En aquest sentit existeix un tipus d’educació, l’emocional, que ens aporta la capacitat de controlar i reconèixer els sentiments i emocions, tant propis com dels altres. De la mateixa forma que ens ensenya a discriminar entre aquestes emocions i a fer servir la informació per guiar el nostre pensament i les nostres accions. Es tracta d’una ensenyança que ens ensenya a interactuar amb el món, a viure amb societat, i ens aporta habilitats com el control dels impulsos, l’autoconsciència, la motivació, l’entusiasme, la perseverança, l’empatia o l’agilitat mental. Aquestes característiques es situen al marge del coneixement enciclopèdic del que abans parlàvem, però no són independents d’ell i és que milloren la nostra capacitat d’emmagatzematge de coneixements.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Autodefinit… i acaba la plantilla

Un joc de definicions i memòria
By , on 31 de octubre de 2010

Els passatemps ajuden a exercitar les habilitats

Parlant de com matar el temps en els llargs trajectes en metro, bus o tren ja hem comentat en alguna ocasió que els jocs d’habilitat són els protagonistes. El sudoku, per exemple, és una bona opció. Però per mi, hi ha un passatemps que supera a qualsevol altre en aquest àmbit i s’emporta el primer premi: els autodefinits. El joc consisteix en omplir una plantilla amb paraules entrecreuades a partir d’unes definicions donades. La plantilla consta d’una sèrie de caselles blanques en les que han de col•locar-se les lletres i d’altres més obscures separadores.

Si haguéssim de comparar aquest passatemps amb algun altre podríem dir que és similar als mots encreuats amb la particularitat que en aquest cas les definicions es troben en la plantilla, dins les caselles separadores. De la mateixa forma, saps exactament on va col•locada la paraula que busques, només l’has de trobar. Depenent de la dificultat de l’autodefinit et costarà més o menys resoldre el passatemps però ja veuràs com si practiques sovint i resols fins al final tots els problemes pujaràs de nivell sense adonar-te. A més veuràs com hi ha algunes paraules que es van repetint tot sovint, segurament perquè presenten singularitats molt especifiques, pel que costa trobar-ne de similars.

Si us sóc sincera al començament era incapaç d’acabar de resoldre un autodefinit complet i era molt frustrant, però si accepteu un consell, no ho abandoneu; mireu les solucions quan vegeu que sou incapaços de seguir i intenteu recordar-les si us tornen a sortir a algun altre autodefinit. Veureu com un dia, sense saber com, haureu completat el passatemps! Us semblarà una bogeria però és un moment de gran satisfacció.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Cuinar amb nens

Una dinàmica molt interessant
By , on 9 de juliol de 2010

Una experiència educativa

Segurament molts pares us pregunteu com podeu ajudar als vostres fills. Hi ha molts nens que des de ben petits mostren una sèrie de dificultats a l’hora de relacionar-se amb els altres. Per exemple nens massa tímids, una mica retrets en quant a les relacions amb els altres o bé una mica pessimistes. Doncs bé, és probable que amb aquesta dinàmica trobeu una manera d’ajudar als més petits de casa. Cuinar amb ells els pot animar i els pot fer sentir-se més segurs d’ells mateixos. És ben fàcil i molt divertit.

Una tarda, per exemple el cap de setmana els podeu proposar un “joc diferent”. Comenceu per animar-lo a convidar a alguns companys de classe o amics amb els que acostumi a jugar, i un cop sabeu qui vindrà a la cita els hi expliqueu quina és la missió de la tarda. Intenteu adornar una mica la dinàmica. És a dir, no els hi digueu: hem de fer un pastís. Heu de vendre una mica la història: “Avui ha vingut l’alcalde i m’ha dit: vull provar un dels teus pastissos perquè m’han dit que són molt bons. Però hi ha una condició i és que t’han d’ajudar a preparar-lo els teus fills i els seus amics” A partir d’aquest punt heu de posar ordre, és a dir, donar una sèrie d’obligacions a cadascun dels participants.

Mentre vagi avançant la tarda i l’elaboració del pastís, heu d’intentar animar-lo, dir-li que bé que està el que fa i intentar que interactuï amb la resta de companys. De mica en mica ha d’anar agafant confiança. Aquest tipus de dinàmiques ajuden a potenciar la creativitat, a fomentar la participació i la col·lectivitat i també a pujar l’autoestima.
Continue reading »

Comments (0)
Formació

Consells per a triar una carrera a la mida

La vocació i les habilitats són dos factor a tenir en compte
By , on 9 de juny de 2010

Una elecció important

Per a molts de vosaltres s’acosta el moment de triar una carrera. Uns teniu clar a què us voleu dedicar des de que sou ben petits, probablement la vocació hi té molt a veure. D’altres en canvi, encara estan decidint què fer amb els seus estudis i no saben exactament què han de triar. Per tal d’ajudar-vos a escollir una carrera, he pensat en fer un post dedicat pels indecisos en aquesta matèria i així pot ser solucionar alguns dubtes.

En primer lloc heu de tenir clar quins són els vostres punts forts. Per exemple, si us agrada molt llegir, escriure, viatjar, estar rodejat de gent i teniu habilitats socials heu de triar una carrera on aquests punts s’explotin. Penseu que el més important d’escollir un itinerari acadèmic és la sortida que tindreu el dia de demà en el món laboral. I això és molt important, tenint en compte que passem molts anys i moltes hores de la nostra vida treballant. Un ha de ser sincer amb si mateix i decidir què triar en funció dels seus punts forts. A mi m’hauria encantat ser informàtica, però amb prou feina aconsegueixo instal·lar-me un programa a l’ordinador, per tant el més important és ser realista.

Hi ha programes, ja que he parlat d’ordinadors, que fan test de personalitat i en funció dels resultats indiquen una sortida laboral o una altra. Aquests resultats us poden ser de molta utilitat en la vostra recerca. Ara bé, no us deixeu portar per l’entorn, és a dir, família o amics. Segurament els vostres pares volen que continueu amb la tradició familiar, o bé, tenen clar que en vosaltres hi ha un metge, un arquitecte o un gran periodista. Sou vosaltres els qui heu de decidir, tenint en compte les vostres habilitats. Analitzeu i feu una llista de preferències, és a dir, què feu bé i què malament, què us agrada d’una carrera i què no. D’aquesta manera podreu anar refusant opcions i així només us quedaran unes quantes carreres per triar.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs i dinàmiques per a fer amb nens

Els jocs de sempre amb petites variants
By , on 2 de març de 2010

Alguns jocs interessants

Tots sabem com de moguda acostuma a ser la quitxalla. De fet, tret i que moltes vegades acabin amb la nostra paciència és bo per ells, ja que els anima i els activa. Per aquesta raó el post d’avui va dedicat a tots aquells pares que no saben què oferir als seus fills perquè encara no saben com tractar-los. Us presentem a continuació una sèrie de jocs i dinàmiques per als més petits de casa que de ben segur també us divertiran a vosaltres.

Qualsevol idea és vàlida, ja que el que intentem és que els nens vagin desenvolupant les seves habilitats, tant físiques com psicològiques, i per això hem de presentar jocs normals i corrents, però que es vagin complicant. El que és un punt clau és que tot i que a vosaltres us sembli un joc, per a ells és important i és necessari que expliqueu detingudament cadascuna de les activitats que comprèn el joc. Després, un cop el joc comenci, és tracta d’assegurar no només la diversió, també la participació dels més petits. Els hem d’animar a que aportin tot el que siguin capaços i així incentivarem el seu joc. Mentre el joc avança és important anar introduint variables o elements que facin més complicada la jugada, per tal de captar l’atenció dels més petits i anar plantejant reptes.

Com ja us he dit, val qualsevol joc, però us presento un exemple que podeu canviar al vostre gust quan així us sembli apropiat. Els típics trencaclosques poden donar molt joc. Us heu de fer amb un adequat per a l’edat dels nens, i per exemple, muntar part del puzzle i formar equips que es dediquin a acabar-lo de muntar. Els que primer ho aconsegueixin passen a una fase final on han de muntar el trencaclosques sencer, sense cap ajuda.
Continue reading »

Comments (2)
Noves tecnologies

Què fem amb les TIC?

Algunes propostes per a un ús adient per part dels infants
By , on 6 de desembre de 2009
Cal fer un bon ús de les TIC

Cal fer un bon ús de les TIC

Darrerament està molt de moda parlar de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). Si fóssim d’un altre planeta i ens escoltéssim potser pensaríem que els nens i nenes d’ara neixen amb una consola o un ratolí a la mà… Segurament (i afortunadament) exagero una mica però sovint, quan faig algun taller amb pares em pregunten quan de temps poden passar els seus fills “saludablement” davant d’una pantalla.

Sento decebre-us si espereu una resposta clara però no la tinc. Està clar que les opcions lúdiques i educatives dels infants d’avui s’han multiplicat exponencialment a les que teníem fa un temps però no perdem de vista l’essència del joc i de l’aprenentatge…

Les noves (per a nosaltres) tecnologies no són una eina per a tot sinó un recurs més del que podem gaudir i aprofitar-nos en aquells moments que ens cal. Res augmenta de valor simplement per a estar fet o visualitzat mitjançant les TIC.

Sota aquesta premissa, el rol dels educadors (pares i mestres) segueix sent essencial ja que el sentit comú és l’únic que pot ajudar a fer un ús adequat i enriquidor d’aquest innombrable llistat de possibilitats que s’obren davant nostre, sobretot des del punt de vista de desenvolupament de les relacions i de les habilitats comunicatives dels menors.
Continue reading »

Comments (0)
Breus, Jocs i dinàmiques

Jocs per treballar habilitats socials

Són essencials per al nostre creixement
By , on 9 de novembre de 2009
És important relacionar-nos amb el nostre entorn

És important relacionar-nos amb el nostre entorn

Quan parlem d’habilitats socials, de socialitzar-nos amb el nostre entorn…sembla que sempre ens referim a la vida adulta. Tanmateix, les conegudes habilitats socials s’han d’iniciar inexcusablement des de la petita infància per tal que creixem amb elles i ens poguem relacionar amb el nostre entorn correctament.

Així doncs, aquestes conductes relacionades amb la socialització s’han de treballar tant a casa com a altres espais educatius del nen des dels seus primers mesos de vida i durant cada etapa evolutiva. Com? Avui us oferim alguns jocs i dinàmiques interessants per tal d’estimular aquestes habilitats.

Per exemple, una habilitat social està molt lligada a l’empatia, de la qual hem parlat anteriorment a Educabloc. Per a treballar-la, ja des de petits, a partir dels 7 anys, podem realitzar algun joc de rol o roll-playing en el qual l’infant s’hagi de posar en el lloc d’algun dels seus companys. Per exemple, si a un infant no li agrada que un altre li faci la guitza contínuament, podem fer la situació a la inversa mitjançant un joc de rol perquè l’altre tingui aquesta sensació.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos

L’empatia: saps posar-te en el meu lloc?

Alguns recursos per a treballar el concepte
By , on 17 de febrer de 2009
La empatia, clau per entendre a l'altre

La empatia, clau per entendre a l'altre

L’interès per la intel·ligència emocional, que creix a passos de gegant fent-se un forat entre la quantitat de competències intel·lectuals que engloben la intel·ligència mental, està afavorint el fet que a les escoles infantils es parli d’expressió emocional, habilitats socials, empatia, escolta activa, etc,. tant com de psicomotricitat o adquisició del llenguatge.

Pocs dubten ja de la importància d’entrenar els nens, des que són petits, en aquestes aptituds emocionals, que seran la base d’una sana autoestima, unes relacions interpersonals adequades, i el saber treballar en equip. Potser el repte segueix sent trobar una metodologia educativa, que pemeti formar en aquestes habilitats socials als nens des de petits, adaptant-ho al raonament concret de la seva etapa evolutiva, i sense perdre de vista l’aspecte lúdic del joc educatiu que tant caracteriza l’ensenyament infantil.

Avui ens volem referir a l’empatia, la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre, d’entendre les seves emocions. La manera més fàcil de conèixer els estats emocionals de les persones és a partir d’allò extern: el seu rostre, gestos, comportaments. Un cop els identifiquem, podem fer el pas d’empatitzar amb ells, recordant altres circumstàncies en les quals nosaltres ens haguem sentit igual.
Continue reading »

Comments (3)
Formació, Recursos, Temes clau

Brain Training: jocs per a una ment més sana

By , on 8 de gener de 2009

Acostumem a dir que els videojocs no acaben de ser l’entreteniment ideal per als infants i adolescents: els distreuen, els aïllen de les relacions familiars i socials i la majoria acaben desenvolupant comportaments violents. Molts experts i educadors diuen que és impossible que treballin la seva imaginació i la seva creativitat si passen tot el dia davant d’un videojoc.

Tanmateix, fa més d’un any que no parem de rebre elogis del joc Brain Training de Nintendo DS, un passatemps mental molt interessant per a tota la família. És apte per a tots els públics i els nens poden treballar la seva memòria, així com la gent gran, sobretot aquells amb principis o diagnosi d’Alzheimer.
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio