EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘jocs per treballar habilitats socials nens’

Projectes

Tasta’m, la millor opció per endinsar als nens al món de l’alimentació i la salut

Un portal web educatiu amb informació per els pares i mestres i jocs per als més petits
By , on 16 de setembre de 2011

Ensenyar a portar una alimentació saludable és una tasca que famílies i escoles comparteixen des que els nens són ben petits. Els hàbits alimentaris que els teus fills i alumnes agafin durant la seva primera dècada de vida els acompanyaran sempre i marcaran les pautes que ells mateixos seguiran quan es facin grans i deixin d’estar sota l’empara dels adults.

Un portal web educatiu creat per l’Ana Maria Cuesta Sanz

En aquest sentit i per tal d’ajudar tant a pares com a mestres neix Tasta’m un programa “amb la intenció d’oferir a la comunitat educativa un programa obert sobre alimentació saludable, basat en uns models de salut que inclou la interacció dels aspectes físics, mentals, socials i ambientals”. El programa ha estat desenvolupat per l’Ana Maria Cuesta Sanz i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El primer que trobem quan entren al web, són sis útils seccions: Alimentació i Salut, Jocs, Sudoku del dia, Els experts opinen, Activitats del Tasta’m i la Teula.

Continue reading »

Comments (0)
Formació, Jocs i dinàmiques

Jocs de taula educatius, aprèn jugant!

Memory, Tangram o Operació són alguns dels jocs que uneixen diversió i aprenentatge
By , on 11 de gener de 2011

Amb el Tangram, aconseguiràs fer totes aquestes figures?

A l’estiu mantenir als nens ocupats i entretinguts és molt fàcil, n’hi ha prou amb inventar-se algun joc d’aigua o a l’aire lliure i deixar que la seva imaginació voli. Córrer, saltar, pujar, baixar… la llibertat que dóna el bon temps no té preu i els nens ho saben més que ningú altre. El problema arriba a l’hivern, moment en el que ens toca treure la pols als jocs de taula i incentivar, ja que hi som, l’intel•lecte dels més petits de la casa. Depenent de l’edat seran uns o altres els jocs que haurem d’escollir, però la varietat és molt gran, així que segur que trobarem l’idoni.

El dominó és un joc de taula en el que s’utilitzen fitxes rectangulars, dividides em dos quadrats. Cada un d’aquests porta marcats de cero a sis puntets, indicant quin és el número de la fitxa. El joc, consisteix enllaçar els mateixos números un rere l’altre, intentant ser el primer en quedar-se sense fitxes. Un joc tradicional que ajudarà als nens a familiaritzar-se amb els món dels números.
El parchís, un altre clàssic entre els clàssics és també una gran font d’entreteniment. Es juga en un tauler amb un dau i quatre fitxes del mateix color per cada un dels jugadors. L’objectiu del joc es aconseguir que totes les teves fitxes arribin fins a la casella final, evitant que els teus contrincants et matin les fitxes. Un joc que permet desenvolupar l’estratègia i la planificació.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Autodefinit… i acaba la plantilla

Un joc de definicions i memòria
By , on 31 de octubre de 2010

Els passatemps ajuden a exercitar les habilitats

Parlant de com matar el temps en els llargs trajectes en metro, bus o tren ja hem comentat en alguna ocasió que els jocs d’habilitat són els protagonistes. El sudoku, per exemple, és una bona opció. Però per mi, hi ha un passatemps que supera a qualsevol altre en aquest àmbit i s’emporta el primer premi: els autodefinits. El joc consisteix en omplir una plantilla amb paraules entrecreuades a partir d’unes definicions donades. La plantilla consta d’una sèrie de caselles blanques en les que han de col•locar-se les lletres i d’altres més obscures separadores.

Si haguéssim de comparar aquest passatemps amb algun altre podríem dir que és similar als mots encreuats amb la particularitat que en aquest cas les definicions es troben en la plantilla, dins les caselles separadores. De la mateixa forma, saps exactament on va col•locada la paraula que busques, només l’has de trobar. Depenent de la dificultat de l’autodefinit et costarà més o menys resoldre el passatemps però ja veuràs com si practiques sovint i resols fins al final tots els problemes pujaràs de nivell sense adonar-te. A més veuràs com hi ha algunes paraules que es van repetint tot sovint, segurament perquè presenten singularitats molt especifiques, pel que costa trobar-ne de similars.

Si us sóc sincera al començament era incapaç d’acabar de resoldre un autodefinit complet i era molt frustrant, però si accepteu un consell, no ho abandoneu; mireu les solucions quan vegeu que sou incapaços de seguir i intenteu recordar-les si us tornen a sortir a algun altre autodefinit. Veureu com un dia, sense saber com, haureu completat el passatemps! Us semblarà una bogeria però és un moment de gran satisfacció.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs d’aigua amb nens, per gaudir al màxim de l’estiu!

Uns quants exemples que us ajudaran a divertir-vos dins l’aigua
By , on 14 de agost de 2010

L'aigua, un gran entreteniment

Comença l’Agost i molts nens ja han acabat els cursets d’estiu. Després d’un mes frenètic d’acampades, esplai i monitors toca estar a casa. Normalment els pares agafen aquest mes d’estiu de vacances, així poden gaudir de la família i fer activitats junts. Després d’un mes de jocs els nens estaran acostumats a estar en moviment tot el dia, així que a casa voldran jugar i divertir-se com ho feien a les colònies. Els pares però, no són monitors i a vegades el ventall de jocs s’acaba de seguida; sobretot si tenim en compte que els nens no poden jugar més de mitja hora o una hora a un mateix joc, ja que es cansen de seguida!

Per facilitar la feina, us proposo uns quants exemples de jocs d’aigua, ja que a l’estiu fa massa calor per jugar sobre terra, perquè tingueu als nens entretinguts! Depenent de l’edat que tingui el nen o nena podrem elegir un tipus de joc o un altre. Per a nens de 3 a 6 anys jocs senzills com fer bombolles amb palles serà tota una aventura, així com fer farinetes amb aigua i terra. Un altre joc divertit consisteix en ficar objectes com culleres dins un recipient poc profund i omplir-lo d’aigua; el nen haurà d’aconseguir agafar l’objecte introduït amb la boca, al principi els hi semblarà molt difícil, però ja veureu com perfeccionaran la tècnica molt ràpidament!

Per a nens més grans, un altre joc molt divertit i que podem adaptar a l’aigua és l’agafa murri. Un nen o nena amb els ulls tapats porta un globus d’aigua a les mans; al seu voltant els nens corren en totes direccions, de sobte el nen amb el globus diu PAREU! tots els nens que corrien s’han d’aturar i marcar la seva posició amb un soroll. Llavors el nen haurà de tirar el globus per mullar a algú però les estàtues només podran donar tres bots per evita-ho. Aquest és un joc molt divertit quan hi ha molts de nens, i és que sempre n’hi ha algun que queda ben moll! Fer carreres amb un globus d’aigua aguantat per la barbeta i el coll pot ser molt emocionant, a més el nen o nena millorarà la seva agilitat.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Cuinar amb nens

Una dinàmica molt interessant
By , on 9 de juliol de 2010

Una experiència educativa

Segurament molts pares us pregunteu com podeu ajudar als vostres fills. Hi ha molts nens que des de ben petits mostren una sèrie de dificultats a l’hora de relacionar-se amb els altres. Per exemple nens massa tímids, una mica retrets en quant a les relacions amb els altres o bé una mica pessimistes. Doncs bé, és probable que amb aquesta dinàmica trobeu una manera d’ajudar als més petits de casa. Cuinar amb ells els pot animar i els pot fer sentir-se més segurs d’ells mateixos. És ben fàcil i molt divertit.

Una tarda, per exemple el cap de setmana els podeu proposar un “joc diferent”. Comenceu per animar-lo a convidar a alguns companys de classe o amics amb els que acostumi a jugar, i un cop sabeu qui vindrà a la cita els hi expliqueu quina és la missió de la tarda. Intenteu adornar una mica la dinàmica. És a dir, no els hi digueu: hem de fer un pastís. Heu de vendre una mica la història: “Avui ha vingut l’alcalde i m’ha dit: vull provar un dels teus pastissos perquè m’han dit que són molt bons. Però hi ha una condició i és que t’han d’ajudar a preparar-lo els teus fills i els seus amics” A partir d’aquest punt heu de posar ordre, és a dir, donar una sèrie d’obligacions a cadascun dels participants.

Mentre vagi avançant la tarda i l’elaboració del pastís, heu d’intentar animar-lo, dir-li que bé que està el que fa i intentar que interactuï amb la resta de companys. De mica en mica ha d’anar agafant confiança. Aquest tipus de dinàmiques ajuden a potenciar la creativitat, a fomentar la participació i la col·lectivitat i també a pujar l’autoestima.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs i dinàmiques per a fer amb nens

Els jocs de sempre amb petites variants
By , on 2 de març de 2010

Alguns jocs interessants

Tots sabem com de moguda acostuma a ser la quitxalla. De fet, tret i que moltes vegades acabin amb la nostra paciència és bo per ells, ja que els anima i els activa. Per aquesta raó el post d’avui va dedicat a tots aquells pares que no saben què oferir als seus fills perquè encara no saben com tractar-los. Us presentem a continuació una sèrie de jocs i dinàmiques per als més petits de casa que de ben segur també us divertiran a vosaltres.

Qualsevol idea és vàlida, ja que el que intentem és que els nens vagin desenvolupant les seves habilitats, tant físiques com psicològiques, i per això hem de presentar jocs normals i corrents, però que es vagin complicant. El que és un punt clau és que tot i que a vosaltres us sembli un joc, per a ells és important i és necessari que expliqueu detingudament cadascuna de les activitats que comprèn el joc. Després, un cop el joc comenci, és tracta d’assegurar no només la diversió, també la participació dels més petits. Els hem d’animar a que aportin tot el que siguin capaços i així incentivarem el seu joc. Mentre el joc avança és important anar introduint variables o elements que facin més complicada la jugada, per tal de captar l’atenció dels més petits i anar plantejant reptes.

Com ja us he dit, val qualsevol joc, però us presento un exemple que podeu canviar al vostre gust quan així us sembli apropiat. Els típics trencaclosques poden donar molt joc. Us heu de fer amb un adequat per a l’edat dels nens, i per exemple, muntar part del puzzle i formar equips que es dediquin a acabar-lo de muntar. Els que primer ho aconsegueixin passen a una fase final on han de muntar el trencaclosques sencer, sense cap ajuda.
Continue reading »

Comments (2)
Noves tecnologies

Què fem amb les TIC?

Algunes propostes per a un ús adient per part dels infants
By , on 6 de desembre de 2009
Cal fer un bon ús de les TIC

Cal fer un bon ús de les TIC

Darrerament està molt de moda parlar de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). Si fóssim d’un altre planeta i ens escoltéssim potser pensaríem que els nens i nenes d’ara neixen amb una consola o un ratolí a la mà… Segurament (i afortunadament) exagero una mica però sovint, quan faig algun taller amb pares em pregunten quan de temps poden passar els seus fills “saludablement” davant d’una pantalla.

Sento decebre-us si espereu una resposta clara però no la tinc. Està clar que les opcions lúdiques i educatives dels infants d’avui s’han multiplicat exponencialment a les que teníem fa un temps però no perdem de vista l’essència del joc i de l’aprenentatge…

Les noves (per a nosaltres) tecnologies no són una eina per a tot sinó un recurs més del que podem gaudir i aprofitar-nos en aquells moments que ens cal. Res augmenta de valor simplement per a estar fet o visualitzat mitjançant les TIC.

Sota aquesta premissa, el rol dels educadors (pares i mestres) segueix sent essencial ja que el sentit comú és l’únic que pot ajudar a fer un ús adequat i enriquidor d’aquest innombrable llistat de possibilitats que s’obren davant nostre, sobretot des del punt de vista de desenvolupament de les relacions i de les habilitats comunicatives dels menors.
Continue reading »

Comments (0)
Breus, Jocs i dinàmiques

Jocs per treballar habilitats socials

Són essencials per al nostre creixement
By , on 9 de novembre de 2009
És important relacionar-nos amb el nostre entorn

És important relacionar-nos amb el nostre entorn

Quan parlem d’habilitats socials, de socialitzar-nos amb el nostre entorn…sembla que sempre ens referim a la vida adulta. Tanmateix, les conegudes habilitats socials s’han d’iniciar inexcusablement des de la petita infància per tal que creixem amb elles i ens poguem relacionar amb el nostre entorn correctament.

Així doncs, aquestes conductes relacionades amb la socialització s’han de treballar tant a casa com a altres espais educatius del nen des dels seus primers mesos de vida i durant cada etapa evolutiva. Com? Avui us oferim alguns jocs i dinàmiques interessants per tal d’estimular aquestes habilitats.

Per exemple, una habilitat social està molt lligada a l’empatia, de la qual hem parlat anteriorment a Educabloc. Per a treballar-la, ja des de petits, a partir dels 7 anys, podem realitzar algun joc de rol o roll-playing en el qual l’infant s’hagi de posar en el lloc d’algun dels seus companys. Per exemple, si a un infant no li agrada que un altre li faci la guitza contínuament, podem fer la situació a la inversa mitjançant un joc de rol perquè l’altre tingui aquesta sensació.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos

L’empatia: saps posar-te en el meu lloc?

Alguns recursos per a treballar el concepte
By , on 17 de febrer de 2009
La empatia, clau per entendre a l'altre

La empatia, clau per entendre a l'altre

L’interès per la intel·ligència emocional, que creix a passos de gegant fent-se un forat entre la quantitat de competències intel·lectuals que engloben la intel·ligència mental, està afavorint el fet que a les escoles infantils es parli d’expressió emocional, habilitats socials, empatia, escolta activa, etc,. tant com de psicomotricitat o adquisició del llenguatge.

Pocs dubten ja de la importància d’entrenar els nens, des que són petits, en aquestes aptituds emocionals, que seran la base d’una sana autoestima, unes relacions interpersonals adequades, i el saber treballar en equip. Potser el repte segueix sent trobar una metodologia educativa, que pemeti formar en aquestes habilitats socials als nens des de petits, adaptant-ho al raonament concret de la seva etapa evolutiva, i sense perdre de vista l’aspecte lúdic del joc educatiu que tant caracteriza l’ensenyament infantil.

Avui ens volem referir a l’empatia, la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre, d’entendre les seves emocions. La manera més fàcil de conèixer els estats emocionals de les persones és a partir d’allò extern: el seu rostre, gestos, comportaments. Un cop els identifiquem, podem fer el pas d’empatitzar amb ells, recordant altres circumstàncies en les quals nosaltres ens haguem sentit igual.
Continue reading »

Comments (3)
Formació, Recursos, Temes clau

Brain Training: jocs per a una ment més sana

By , on 8 de gener de 2009

Acostumem a dir que els videojocs no acaben de ser l’entreteniment ideal per als infants i adolescents: els distreuen, els aïllen de les relacions familiars i socials i la majoria acaben desenvolupant comportaments violents. Molts experts i educadors diuen que és impossible que treballin la seva imaginació i la seva creativitat si passen tot el dia davant d’un videojoc.

Tanmateix, fa més d’un any que no parem de rebre elogis del joc Brain Training de Nintendo DS, un passatemps mental molt interessant per a tota la família. És apte per a tots els públics i els nens poden treballar la seva memòria, així com la gent gran, sobretot aquells amb principis o diagnosi d’Alzheimer.
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio