EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘grups homogenis’

Formació

Encara un 2% dels catalans són analfabets

En una dècada han augmentat les persones amb estudis post-obligatoris
By , on 3 de juny de 2014

Les persones que no saben llegir o escriure majors de 16 anys representen un 2% de la població de Catalunya, segons les últimes dades del cens realitzat pel Institut d’Estadística de Catalunya (Indescat). Malgrat que a Catalunya hi ha 3 milions de persones amb estudis post-obligatoris (batxillerat, formació professional i títols universitaris), un milió més que fa una dècada; encara unes 106.217 persones són analfabetes.

Els habitants de Catalunya que no saben llegir ni escriure son una minoria, essent la majoria ancians que no han rebut les ensenyances per llegir i escriure. Tot i això, l’Indescat també apunta a que altres 517.107 persones (un 8,3% de la població major de 16 anys) no té cap tipus d’estudis però tampoc és analfabeta. Dos de cada tres persones d’aquests grups són dones; tanmateix, les dades revelen que el 53,8% de les titulacions recauen en mans femenines, lo qual suposa que unes 680.000 dones tenen títols universitaris.

Les xifres de Indescat revelen que les persones que només tenen uns estudis Primaris o Secundaris representen gairebé el 42% de la població de Catalunya. Les persones amb l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) com a màxim nivell d’estudis aconseguit són 1,8 milions, el 28,3 % de la població de 16 anys i més. Per contra, el nombre d’habitants que no han allargat la seva educació més enllà dels estudis primaris és de 837.000 (13,5%); no obstant això, aquest ha sigut el segment que ha experimentat un major descens, ja que una dècada enrere el percentatge era del 22,5% de població de Catalunya. Continue reading »

Comments (0)
Recursos

L’adolescència precoç

Nens, tot i que sobretot les nenes, d'entre 8 i 12 anys entren a l'adolescència
By , on 23 de maig de 2013

En els darrers anys, s’ha produït un fenomen molt preocupant en els més joves i petits: l’arribada precoç de l’adolescència. No és un tema que s’hagi de tractar de forma banal, perquè és important per totes les persones desenvolupar-se en el seu moment adequat, i poden haver-hi conseqüències futures. Al segle XVIII, el filòsof francès Rosseau ja estava molt en contra de reduir l’edat infantil, perquè considerava que era una època única a la vida que calia gaudir mitjançant el joc i l’amor paternal. Els nens, tot i que sobretot les nenes, d’entre 8 i 12 anys, es troben en una adolescència cada cop més precoç que es mostra en forma de fanatisme a artistes i grups de música com Justin Bieber, fotografies i preocupacions pel mòbil, la moda, l’estil de roba, els nois i noies, etc.

Als nens i nenes se’ls hi ofereix la possibilitat d’actuar i prendre decisions d’adults, com per exemple a l’hora d’escollir l’institut on volen matricular-se un cop finalitzen l’escola, però aquests joves no tenen la maduresa suficient com per poder ser conscients de la importància d’aquestes accions. Però no tot és psicològic, perquè hi ha qui es planteja la raó d’aquest canvi com un procés biològic, tot i que encara no s’ha explorat aquesta possibilitat. Podria ser que la llet no materna afecti en el creixement més ràpid de les criatures?

Les noves generacions arriben al món molt preparades en capacitats, però poc preparades pel què fa la intel•ligència emocional. Sí que tenen molts recursos, no els hi falta de res, estan informats de tot el que volen gràcies a Internet, la majoria dels pares els apunta a molts cursets de dansa, música, fan esports, etc. Però hi ha una sobreprotecció massa exagerada que provoca que els més petits no puguin valdre’s per sí sols. I això els posa en una situació de vulnerabilitat pel futur.

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

30è Saló del Còmic de Barcelona, participa als seus concursos!

La temàtica central serà enguany ‘Els robots i els còmics’
By , on 30 de març de 2012

El pròxim mes de maig es portarà a terme el 30è Saló del Còmic de Barcelona, un acte del tot consolidat a la ciutat comtal que any rere any reuneix als seguidors d’aquest gènere. Enguany i per tal d’estimular la participació dels estudiants d’ESO i Primaria al Saló s’ha creat una sèrie de concursos i tallers. Us expliquem en que consisteixen!

La temàtica de l’exposició central d’aquesta edició serà ‘Els robots i els còmics’ i en ella no només podrem trobar editorials nacionals i internacionals que ens mostraran les seves novetats sinó tallers, conferències i espai de jocs. A més, i per tal d’incentivar la participació de les escoles es proposen unes activitats creatives molt interessants. La primera d’elles és el concurs de creació de còmics ‘Els robots del futur’, adreçat a alumnes de cicle mitjà i superior de primària i ESO. La data límit d’admissió dels treballs és l’11 d’abril així que si encara no tens llest el teu, posa’t a la feina! Els treballs dels guanyadors i finalistes del concurs formaran part de l’exposició central dedicada als robots i els còmics; a més, els guanyadors rebran una tauleta gràfica i els finalistes un lot de còmics.

Continue reading »

Comments (0)
Projectes

Busquem el significat de les cançons en català

El web educatiu ‘Canta i explica’ ens diu com fer-ho
By , on 22 de gener de 2012

Quan escoltem música poques vegades ens fixem en el que realment diu la lletra de la cançó, ja sigui perquè està en un altra idioma com perquè no posem atenció en la mateixa el cert és que normalment cantem sense pensar, quasi de forma reflexa. En ocasions és molt millor això ja que el significat de la lletra és totalment intranscendent i només serveix per posar veu a una base musical; d’altres però, si ens parem i escoltem el que l’autor ens vol transmetre descobrirem un missatge molt especial.

Precisament aquesta és la intenció de la plataforma educativa ‘Canta i Explica’, en la que els nens i els no tan nens hauran de portar a terme dues tasques ben diferenciades; una d’investigació i l’altra de creació. La primera consistirà en escoltar diferents cançons en català, que es poden trobar a la plataforma, i buscar informació sobre els grups que la toquen i el significat de les mateixes. D’aquesta forma podrem fer-nos una idea amb percentatges de les cançons que parlen d’amor (la gran majoria), de injustícies socials, de l’amistat…

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

El projecte ‘Voltem pel món’ obre la seva inscripció

L’objectiu és l’aprenentatge de la interpretació i creació de textos de diferent tipologia
By , on 19 de novembre de 2011

Ja tenim aquí una nova edició del projecte ‘Voltem pel món’, en el que els alumnes hauran de dur a terme activitats en col•laboració de comprensió i construcció de textos, així com de recerca i elaboració de la informació a partir de la interpretació de textos tant en format audiovisual com escrit.

Tens fins el 19 de novembre per inscriure't!

L’alumnat utilitzarà com a base per fer les activitats els textos orals i escrits del llibre MOSAIC de l’Editorial Castellnou, fet que els ajudarà a aconseguir els diferents objectius del projecte, que quins són? Ara mateix us ho expliquem:

Aprendre a interpretar i produir textos orals, escrits i audiovisuals de diferents tipologies i a més, saber fer-ho de forma participativa.
Aplicar estratègies de mediació entre diferents llengües per aconseguir resoldre les activitats.
Treballar aspectes literaris com l’anàlisi dels personatges o l’espai.
Comunicar-se de forma adequada a través de la xarxa, així com intercanviar materials i informacions interessants.
-Aprendre a fer cerques guiades.
-Dur a terme projectes en col•laboració.

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Problemes d’enginy

Ets capaç de resoldre aquests dos problemes?
By , on 10 de octubre de 2011

Una de les millors formes de practicar l’agilitat mental i l’enginy és a través d’exercicis i divertits jocs. Aquí tens dos problemes d’enginy i les seves possibles solucions!

Si no trobes la solució a la primera, no et desanimis!

Les filles del matemàtic
Hi havia dos matemàtics que es trobaren per casualitat un dia pel carrer després d’anys sense coincidir.

•Hola! Què tal? Et vas casar? Quants fills tens?
•Doncs tinc tres filles!
•I quina edat tenen?
•A veure si ho esbrines! El producte de les edats de les tres és 36 i la suma és el número del portal que tenim aquí al davant.
El matemàtic dubta i respon:
•Em falta una dada!
•Ah! La major toca el piano!

Quina edat tenen les tres noies?

Continue reading »

Comments (0)
General

Joc de confiança: el Secret

By , on 25 de maig de 2011

Joc de confiança

Avui us volem donar a conèixer un joc ideal perquè el grup d’infants i joves prengui confiança: el Joc del Secret. De fet, es tracta d’una dinàmica en la qual podem observar perfectament les fases per les quals va passant un grup i com la complicitat que poc a poc va prenent fa que el grup funcioni millor.

Per a començar el joc necessitarem fer grups d’unes 10-12 persones que es posin en rotllana. Hauran d’estar asseguts a terra amb les cames endavant, doblegant els genolls i aprenant-se tot el possible. Al mig es posarà un voluntari, que veurà com la resta li deixa l’espai just per posar els peus.

El dinamitzador de l’activitat els mostrarà un mocador, millor que no sigui d’un color massa vistós. Els dirà que ells són un grup d’amics i que aquell mocador és el seu secret més important. Només el saben ells i la persona del centre no el pot descobrir.
Continue reading »

Comments (0)
Recursos

Jocs de nit, una adaptació del clàssic mocador

Llum i color ens donen una nova modalitat del joc
By , on 17 de setembre de 2009
El joc del mocador es pot adaptar a la nit

El joc del mocador es pot adaptar a la nit

A Educabloc.cat ens agrada donar-vos a conèixer jocs i recursos interessants per a treballar amb infants i joves tant a l’escola com a l’horari no lectiu, en el seu temps lliure. Avui us volem explicar un joc tan clàssic com el mocador però amb una variant. ¿Us imagineu fer aquest conegut joc però en plena nit? Aquí teniu una interessant adaptació que ens permetrà fer de la nit una eina perfecta.

En primer lloc, aquest joc del mocador es pot fer amb més de dos equips. L’ideal seria comptar amb un terreny de joc gran, per exemple un camp de futbol o una esplanada gran on poder córrer distàncies de 50 metres a l’sprint sense por a fer-se mal. Si comptem amb aquest espai el millor és fer quatre grups que poden anar de 5 a 10 infants per grup, fins i tot més en funció del temps que volguem destinar al joc.

La part més complicada del mocador de nit és el centre de la pista, on estarà la persona que té habitualment el mocador. En aquest cas us proposem que canviem el mocador per papers transparents de colors diferents, tants colors com persones per grup (si fem 10 persones per grup serà complicat trobar tants colors, per això és millor 5 persones per grup).
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

La teranyina, un bon joc de presentació

Coneix els companys amb un cabdell de llana
By , on 8 de juny de 2009
La teranyina ens ajuda a conèixer-nos

La teranyina ens ajuda a conèixer-nos

Avui us explicarem una de les moltes dinàmiques que tant poden servir per a utilitzar dintre de l’aula com per a qualsevol excursió, colònies, campaments, convivències, amb grups de nens i joves. En aquest cas volem parlar-vos del joc de la teranyina, que serveix principalment perquè els participants es coneguin en el seu primer dia.

Sempre que expliquem dinàmiques d’aquest tipus ens remetrem a la fórmula habitual i més pedagògica per a presentar-la i programar-la. És per això que primer mostrarem els objectius, després la dinàmica, després el material necessari i, si convé, la temporització.

Objectius (no els de l’educador, sinó els quals pretenem per al nen/a):
-Conèixer a la resta del grup amb el qual compartirem el pròxim curs o els pròxims dies. -Crear un clima agradable on comenci a fluir la comunicació entre els participants.
Continue reading »

Comments (0)
Educació especial, Projectes, Temes clau

Per una educació adaptada a tots els infants

By , on 21 de abril de 2008

El professorat de qualsevol país està contínuament posant en marxa projectes que serveixin per avançar en el camp de l’educació. Mes darrere mes apareixen propostes interessants, com Inclues, claus per a l’educació inclusiva i cognitiva”, promogut per la Universitat d’Amberes, a Bèlgica.

Quina és l’educació inclusiva? El projecte la defineix com “l’educació adaptada, personalitzada i a la mesura de tots els nens en grups homogenis d’edat, amb una diversitat de necessitats, habilitats i nivells de competències. Implica l’ensenyament de nens amb dificultats d’aprenentatge juntament amb nens amb aprenentatges normals”.

Hi h diverses escoles espanyoles que ja formen part de la xarxa Inclues, però també a Itàlia, Regne Unit, Noruega, República Xeca… Un dels pilars fonamentals és promoure l’educació cognitiva, que permet l’autonomia dels nenes i nenes, sobretot en l’era de les noves tecnologies de la informació.
Continue reading »

Comments (1)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio