EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘escolta activa’

Educació especial

La pornografia és una assignatura important en parlar de la sexualitat

Cal explicar la pornografia per no generar falses expectatives, confusions i errors en els més joves.
By , on 19 de juny de 2013

Molt sovint parlem al blog de la importància de l’educació sexual pels més joves. En tots els casos, tenim molt clar de la necessitat d’una bona informació per tal que els més petits coneguin tot aquest món, evitant així confusions i errors quan tinguin una vida sexualment activa. La Universitat de Middlesex, al Regne Unit, ha alertat del perill de la pornografia, que genera una imatge distorsionada de la sexualitat. En el seu informe, asseguren la necessitat de l’educació sexual en la qual també es tingui en compte la pornografia. Malauradament, és una matèria que si més no, al nostre país, es limita a explicar-se des de l’àmbit biològic, per tant quan es va més enllà és feina dels pares explicar-ho als seus fills.

Les conclusions que s’han extret d’aquest estudi és que els joves espanyols d?entre 15 i 24 anys s’informen sobre sexualitat, majoritàriament, a partir de la família i els amics. Això sempre ha sigut així, però, durant els darrers anys, s?ha produït un fenomen important: tant nois com noies recorren a Internet cada cop més per resoldre els seus dubtes sobre la matèria. El perill d?Internet és la gran quantitat de pornografia que hi ha, de fàcil accés i gratuït. Experts i, inclús, la Unió Europea alerten de la necessitat de formació dels més joves en aquesta matèria.

El problema de la pornografia és que pot generar falses expectatives en aquells que en consumeixen. A més, genera una imatge errònia de la sexualitat, perquè el seu rerefons és masclista i violent. El sexe queda reduït al coit, però queden fora altres pràctiques igualment de satisfactòries. La pornografia pot generar confusió en els adolescents si no estan ben informats de quin tipus de contingut és realment, perquè les pràctiques que es representen poc tenen a veure amb una pràctica sexual real. L’estudi conclou que poden provocar dubtes sobre la orientació sexual, els rols de cada membre, poden generar una obsessió pel tema, etc.
Continue reading »

Comentaris tancats a La pornografia és una assignatura important en parlar de la sexualitat
Formació

Consells per a la Selectivitat

Els maratons d’estudi no t’ajudaran a aprovar
By , on 27 de febrer de 2012

La Selectivitat és el nom que reben un seguit de probes acadèmiques per a poder accedir als estudis universitaris. Cada any, milers de joves catalans passen aquest examen amb èxit i aconsegueixen entrar a la carrera amb la que somiaven. Però, igualment, molts milers d’estudiants passen una de les pitjors èpoques de la seva vida degut a la importància desmesurada que li donen a aquestes probes. Et proposem un seguit de consells per agafar-te la Selectivitat d’una forma una mica més relaxada.

Estudiants examinant-se

Estudiants examinant-se

Cada persona és un món i te la seva pròpia forma d’afrontar la Selectivitat. I, parlant des de l’experiència personal, aquestes probes poden semblar un Mont Everest a escalar amb les mans despullades. No obstant, tu tens la opció de seguir aquests consells per a la Selectivitat i preparar-te la Selectivitat de la millor forma possible!
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Fomentar l’autoestima en nens

Els adults podem aplicar una serie de dinàmiques per ajudar-los
By , on 25 de febrer de 2012

La època en la que som nens és un període clau per a la formació de la nostra autoestima i alhora marcarà la nostra forma d’actuar en societat. Créixer es compon d’un seguit de situacions que ens provoquen sentiments positius com la satisfacció, alegria o plaer; i d’altres emocions negatives que generen ansietat, desil·lusió i estres. Aquestes vivències son les que fan que els nens es sentin més o menys valuosos, resistir més o menys les frustracions o les crítiques, més o menys vulnerable als reptes i a sentir-se en major o menor grau d’autoestima. És una etapa més i no hem de protegir-los de tots aquests sentiments i situacions, però poden ajudar-los a formar-se un bon nivell d’autoestima.

Nen amb baixa autoestima

Nen amb baixa autoestima

Per això és molt important fomentar una serie d’experiències i valors ens els més menuts de la casa i així ajudar-los a que es formin una bona idea d’ells mateixos i tinguin més confiança en allò que facin. Com a pares, educadors o persones que exerceixen una influència en els nens ens hem de marcar una serie de dinàmiques per fomentar la seva autoestima i ajudar als petits a formar-se la millor imatge d’ells mateixos.
Continue reading »

Comments (0)
Formació

Jornades d’Educació en Comunicació, una aposta per la mirada crítica

Es duran a terme els pròxims 25, 26 i 27 de gener al Col•legi de Periodistes de Catalunya
By , on 4 de gener de 2012

Els mitjans de comunicació tenen un protagonisme molt important al dia a dia de qualsevol de nosaltres. Escoltar la ràdio al cotxe,veure la televisió a casa o connectar-nos a Internet des de feina són accions que fem diàriament i que no veiem perjudicials. Però, ho són realment?

Cartell de les jornades

Continguts com la telescombraria exposats a un públic determinat, com l’infantil, incapaç d’adoptar una mirada crítica envers ella poden resultar molt perniciosos. Per això, i des d’AulaMèdia, es proposen unes jornades que eduquin a la població en l’actitud crítica davant els continguts que els mitjans de comunicació ens fan arribar dia rere dia. D’aquesta forma, a través de l’educació en comunicació es dota a les persones de les armes necessàries per defensar-se.

Es tracta de la setena edició de les Jornades d’Educació en Comunicació, en la que des d’AulaMèdia es vol “reflexionar sobre l’educació i la televisió”, així com mostrar algunes experiències i proves. El programa també inclou l’anàlisi dels continguts de la petita pantalla, “amb la intenció de generar una mirada crítica a la telescombraria o a la manipulació informativa”. Vegem la programació en detall:

•Dimecres 25 de gener: A partir de les 17.30 es lliurarà la documentació a les persones inscrites, es farà la taula rodona ‘Una mirada crítica als mitjans de comunicació’, es presentarà el reportatge ‘Una mirada crítica’ i el llibre Zàping. A més, es lliuraran els ‘Reconeixements 2012’.

•Dijous 26 de gener: També a partir de les 17:30, es presentaran produccions audiovisuals escolars, i les conferències ‘Sexisme i mitjans de comunicació’, ‘Comunicació: un camí cap a la transversalitat’ i ‘Audiovisuals i ciències’.

•Divendres 27 de gener: Es tornaran a reprendre les produccions audiovisuals escolars i es portaran a terme les xerrades següents: ‘Una reflexió mediàtica per a una ciutadania activa’, ‘El tractament mediàtic dels moviments socials’, ‘Les sèries de televisió…un model?’ i ‘Miren però no veuen’.

Per poder assistir i participar en aquestes jornades, que es portaran a terme al Col•legi de Periodistes de Catalunya, al número 10 de la Rambla de Catalunya (Barcelona), només has d’inscriure’t al seu portal web i fer un ingrés de 50 euros al número de compte que ells et facilitaran, especificant el teu nom i cognom. Després d’això, rebràs un correu electrònic amb la confirmació de la plaça a les jornades EduCom.

Què en penses de l’exposició que patim a la manipulació a través de la informació? Creus que estem massa desprotegits?

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs per a tenir cura de l’ecosistema

Diverses accions educatives sobre la sostenibilitat
By , on 28 de juliol de 2010

L'ecosistema ens necessita

En més d’una ocasió des d’Educabloc.cat us hem ofert activitats recreatives amb objectius educatius per dur a terme amb nens i adolescents, perquè creiem fermament que a través del joc també es pot aprendre. Doncs bé, atenent a les peticions dels lectors passem avui a recopilar algunes dinàmiques de grup que poden desenvolupar en tallers, campaments, cursos o tutories, amb la finalitat de ensenyar-los a tenir cura del medi ambient des d’un punt de vista lúdic i entretingut.

Si volem fer que els nens d’aquest siguin adults del demà responsables i compromesos amb l’ecosistema, no n’hi ha prou amb dir “no” quan donen un paper a terra, cal educar-los en “el sí a la cura, el sí al reciclatge, el sí l’estalvi energètic “, etc. Una bona manera de estrenar-se a aquesta causa és per mitjà de jocs que vagin orientats a: conscienciar-los de la importància que té tenir cura del planeta i les conseqüències que podria comportar el deixar de fer-ho; indicar com fer un ús adequat dels recursos naturals per a un millor aprofitament dels mateixos; ensenyar-los a ser crítics amb les conductes quotidianes que condueixen a la destrucció de la Natura. Es tracta que sentin que pertanyen a una llar més ampli que les quatre parets de casa seva, anomenat Medi Ambient, del qual són part activa que contribueix al seu manteniment. Això pot aconseguir al mateix temps que pregunten, riuen, i gaudeixen d’activitats grupals com:

EL PLANETA TERRA EN JOC

Entre tots formaran un ecosistema. Asseguts en cercle, cada participant tria un element natural (arbre, herba, ocell, aigua, terra, aire, etc.) I el nomena en veu alta perquè tothom conegui la seva funció.
Servint-se del fil d’un cabdell de llana es van unint els participants / elements segons la relació d’interdependència que hi hagi entre ells, de manera que es pugui anar veient els diferents vincles que es van formant entre les parts integrants d’aquest ecosistema.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

L’estiu a una granja escola

Grans beneficis per als més petits i els joves
By , on 29 de juny de 2010

Aprendràs a alimentar els animals

Els últims post us donen una idea d’on podeu treballar durant l’estiu. Per exemple us podeu treure el títol de monitor de lleure, però crec que hi ha una part a la que encara no ens hem dedicat massa. Molts pares es troben en una situació una mica complicada, ja que treballen i no poden abusar massa dels avis perquè cuidin als seus néts. Per aquesta raó, avui us donem una idea que segurament us agradarà força. Avui us parlaré de les granges escola i dels beneficis que tenen pels vostres fills. A més, heu de tenir en compte que no només són per als més petits, també els nois i noies en plena adolescència hi poden anar. El màxim d’edat és fins als 16, així que aneu prenent nota perquè crec que a més d’un li encantarà aquesta opció.

Una granja escola condensa l’educació i la proximitat amb la natura. Avui dia amb els avenços tecnològics, la vida a la ciutat, la pressa, etc. no tenim temps per a portar als nostres fills al camp perquè admirin la bellesa natural i pròpia d’un indret d’aquestes característiques. La qüestió és que gràcies al concepte de la granja escola podem transmetre als nostres fills una sèrie de valors que segurament no aprendran a l’escola, ja que l’entorn és molt diferent.

Habitualment aquest tipus de centres es troben immersos en mig de la natura o en poblets. La dinàmica d’una granja escola és mostrar als més petits (i no tant petits) l’entorn natural on s’ubica el centre. A més formen part activa d’un procés de cura i transformació dels productes de la zona. Per exemple, imaginem que a la granja escola hi ha cultius de tomàquets. Doncs bé, la canalla serà partícip del procés, és a dir, podran plantar llavors, regar-les i recollir els fruits. Tot plegat és tracta d’ensenyar una sèrie de valors ambientals de convivència directa amb la natura.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Esport i educació

Una bona manera d’aprendre disciplina
By , on 25 de maig de 2010

És important fer esport des de petit

Quan era petita, cada nit anava a dormir pensant en arribar a ser una gran ballarina. Naturalment els anys han anat passant, i no ho he estat, però si que he pogut aprendre molt de la disciplina que s’aprèn a l’escola de dansa. Suposo que això no només forma part del ball, també altres esports requereixen força de voluntat i disciplina. Des de ben petita em van ensenyar que tot es pot aconseguir a base d’esforç i més esforç, i agraeixo haver passat més de mitja infància amb mal de peus, perquè ara sé com d’important van ser aquells moments.

Considero que és bo barrejar l’educació escolar dels nens amb l’esport. En primer lloc perquè el nen necessita deslliurar-se de la pressió que té durant tot el dia, deures, anar a l’escola, etc. i d’aquesta manera, pot compartir bons moments amb altres companys. En segon lloc perquè la majoria d’esportistes tenen una voluntat de ferro, ja que des d’un bon principi se’ls forma perquè així sigui.

La disciplina que es té en una escola d’esports, sigui dansa, futbol, etc. és molt millor que la que pugui haver en una escola convencional. És bo que des de ben petits els nens siguin formats des del punt de vista de la força i del treball continuat. Saber que el sacrifici té les seves recompenses, forma part de l’educació que es dóna en les escoles d’esport.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Jocs i dinàmiques per a fer amb nens

Els jocs de sempre amb petites variants
By , on 2 de març de 2010

Alguns jocs interessants

Tots sabem com de moguda acostuma a ser la quitxalla. De fet, tret i que moltes vegades acabin amb la nostra paciència és bo per ells, ja que els anima i els activa. Per aquesta raó el post d’avui va dedicat a tots aquells pares que no saben què oferir als seus fills perquè encara no saben com tractar-los. Us presentem a continuació una sèrie de jocs i dinàmiques per als més petits de casa que de ben segur també us divertiran a vosaltres.

Qualsevol idea és vàlida, ja que el que intentem és que els nens vagin desenvolupant les seves habilitats, tant físiques com psicològiques, i per això hem de presentar jocs normals i corrents, però que es vagin complicant. El que és un punt clau és que tot i que a vosaltres us sembli un joc, per a ells és important i és necessari que expliqueu detingudament cadascuna de les activitats que comprèn el joc. Després, un cop el joc comenci, és tracta d’assegurar no només la diversió, també la participació dels més petits. Els hem d’animar a que aportin tot el que siguin capaços i així incentivarem el seu joc. Mentre el joc avança és important anar introduint variables o elements que facin més complicada la jugada, per tal de captar l’atenció dels més petits i anar plantejant reptes.

Com ja us he dit, val qualsevol joc, però us presento un exemple que podeu canviar al vostre gust quan així us sembli apropiat. Els típics trencaclosques poden donar molt joc. Us heu de fer amb un adequat per a l’edat dels nens, i per exemple, muntar part del puzzle i formar equips que es dediquin a acabar-lo de muntar. Els que primer ho aconsegueixin passen a una fase final on han de muntar el trencaclosques sencer, sense cap ajuda.
Continue reading »

Comments (2)
Jocs i dinàmiques, Recursos

Exercitar la memòria, una tasca essencial

Des de la infància fins a la vida adulta
By , on 16 de novembre de 2009
La memòria, la màquina dels nostres records

La memòria, la màquina dels nostres records

Moltes vegades ens adonem que ja no tenim la mateixa capacitat de retenció d’informació a la memòria que en anys anteriors. Fins i tot pensem que de ben petits, quan anàvem a l’escola i fins i tot a l’escola bressol, teníem més memòria que ara.

Certament, el fet d’exercitar la memòria és un procés que no hauríem d’abandonar mai en tota la nostra vida. Si es dóna el cas que de petits teníem molta més retentiva que ara no és per una altra cosa que per haver-la exercitat més.

Els infants compten amb una gran estimulació de la memòria a l’escola i a casa a través de l’adquisició de nous hàbits, de les joguines, de la televisió i els programes educatius, de les tasques de l’escola, de l’aprenentatge a classe.
Continue reading »

Comments (2)
Formació, Recursos

L’empatia: saps posar-te en el meu lloc?

Alguns recursos per a treballar el concepte
By , on 17 de febrer de 2009
La empatia, clau per entendre a l'altre

La empatia, clau per entendre a l'altre

L’interès per la intel·ligència emocional, que creix a passos de gegant fent-se un forat entre la quantitat de competències intel·lectuals que engloben la intel·ligència mental, està afavorint el fet que a les escoles infantils es parli d’expressió emocional, habilitats socials, empatia, escolta activa, etc,. tant com de psicomotricitat o adquisició del llenguatge.

Pocs dubten ja de la importància d’entrenar els nens, des que són petits, en aquestes aptituds emocionals, que seran la base d’una sana autoestima, unes relacions interpersonals adequades, i el saber treballar en equip. Potser el repte segueix sent trobar una metodologia educativa, que pemeti formar en aquestes habilitats socials als nens des de petits, adaptant-ho al raonament concret de la seva etapa evolutiva, i sense perdre de vista l’aspecte lúdic del joc educatiu que tant caracteriza l’ensenyament infantil.

Avui ens volem referir a l’empatia, la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre, d’entendre les seves emocions. La manera més fàcil de conèixer els estats emocionals de les persones és a partir d’allò extern: el seu rostre, gestos, comportaments. Un cop els identifiquem, podem fer el pas d’empatitzar amb ells, recordant altres circumstàncies en les quals nosaltres ens haguem sentit igual.
Continue reading »

Comments (3)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio