EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘educadors socials’

Noves tecnologies

Navega de forma segura gràcies a Tuenti

La xarxa social espanyola ha creat tres manuals
By , on 9 de gener de 2014

La xarxa social espanyola Tuenti ha elaborat tres guies educatives enfocades a adolescents, pares i educadors amb consells sobre privacitat i seguretat per als usuaris d’aquesta i les altres xarxes socials. Aquests manuals han estat elaborades per un comitè d’experts en la matèria i estan disponibles per a qualsevol tipis d’usuari en el centre d’ajuda i seguretat de la plataforma social Tuenti.
La protecció i seguretat en les dades dels usuaris són dues de les principals preocupacions de la xarxa social Tuenti, empresa que han creat i posat a la disposició d’usuaris, pares i educadors tres manuals per al correcte ús d’aquesta plataforma. Així doncs, un comitè d’experts en privacitat i seguretat, en el qual han participat els equips de recerca de menors i Internet de la UNED i de joves, comunicació i xarxes socials de la URJC; proposen les claus per un ús segur d’Internet.

Aquests manuals han estat creats partint de l’experiència de l’equip de Suport a l’Usuari i l’equip jurídic de la companyia, que són coneixedors de les principals incidències i problemes dels usuaris adolescents. Els textos estan disponibles en el centre d’ajuda i seguretat de la xarxa social amb l’objectiu que qualsevol usuari, pare o educador pugui accedir i conèixer com navegar de forma segura a Tuenti però també en internet, partint d’uns consells senzills.

El material és fàcil de comprendre, pensat per a cada tipus de públic i amb indicacions molt pràctiques per a l’ús de la plataforma. Així doncs, els consells més pràctics són aquells encaminats per als adolescents que utilitzen aquesta i altres xarxes socials. Alhora, pels pares i educadors els manuals estan dissenyats per a ajudar a encaminar als joves en una pràctica responsable de la seva imatge i informació personal que es facilita per Internet.
Continue reading »

Comments (0)
Noves tecnologies

‘Tú decides en Internet’, per aconsellar els menors a com connectar-se a la xarxa

Els menors han de saber els riscos que hi ha per connectar-se a Internet i publicar informacions personals i privades.
By , on 31 de octubre de 2013

Les noves generacions són natives a Internet, les xarxes socials i les noves tecnologies. Això vol dir que tenen més coneixements i major facilitat per utilitzar els diferents dispositius que no pas els adults del seu entorn, ja siguin pares o professors. Ara bé, sovint són molt inconscients i és necessària l’ajuda dels adults per tal de no tenir problemes en un futur. Els menors han de saber que tot contingut que es publica a Internet, s’hi queda per sempre, de manera que han de ser molt cautelosos pujant informacions íntimes o privades. Cada vegada tenen més facilitat per connectar-se a la xarxa, però és impossible que els pares controlin absolutament el 100% del què fan. Tampoc és positiu un control excessiu, per això hi ha plataformes que s’encarreguen d’educar i difondre valors positius que els hi poden ser útils.

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), just acaba d’inaugurar el portal ‘Tú decides en Internet‘. Va dirigit a menors d’entre 10 i 15 anys, per informar i conscienciar dels perills i riscos que hi ha a Internet. Els menors poden tenir problemes en el moment en què publiquen fotografies o dades personals a les xarxes socials o quan un desconegut els hi demana informació. Pot ser utilitzada a la seva contra en forma de ciberbullying o suplantació d’identitat.

No cal alarmar-se ni posar-se nerviós, sinó que cal tenir eines com ‘Tú decides en Internet’ a mà per poder resoldre dubtes i assessorar els més petits. A aquesta pàgina web, s’explica la història en forma de còmic de ‘La Pandi’, una colla d’amics (en Fran, Leke, Elsa, Hugo, Tito i Mr. Globi) que van a l’institut i comparteixen experiències i anècdotes, totes relacionades amb l’ús correcte de les xarxes socials i Internet. Per exemple, l’Edu es deixa el correu obert i uns altres comencen a enviar e-mails de broma suplantant la seva identitat, o Fran organitza una festa i convida a molta gent que ha conegut per Internet.
Continue reading »

Comentaris tancats a ‘Tú decides en Internet’, per aconsellar els menors a com connectar-se a la xarxa
Formació

Les qüestions més polèmiques de la nova Llei Wert

By , on 11 de desembre de 2012

Estudiants

Últimament només apareixen als mitjans de comunicació les novetats i les polèmiques sobre l’avantprojecte de llei de la LOMCE (Llei Orgànica per la Millora de la Qualitat Educativa). Una de les qüestions amb més ressò mediàtic, que ha despertat un allau de crítiques i inclús s’han convocat manifestacions, és la modificació del model lingüístic a Catalunya.

La proposta que fa el ministre Wert deixa la nostra llengua en una situació “pitjor que l’any 1978”, tal i com ha declarat Irene Rigau, consellera d’Educació en funcions. La llengua catalana queda en quart pla, per darrere del castellà i dues estrangeres, perquè per superar l’ESO no és obligatori aprovar el català. Però a més a més, ha d’haver-hi un equilibri lingüístic a la resta d’assignatures (matemàtiques, història, ciències, etc.), de manera que es facin tant en català com en castellà. I si els pares no estan d’acord amb l’idioma vehicular de les assignatures, podran portar els seus fills a centres privats amb les despeses pagades per la Generalitat. És un atac molt clar a l’escola pública i al model d’immersió lingüística català, que ha tingut tants bons resultats des de la Transició.

Però hi ha altres qüestions de la LOMCE que cal conèixer. Per exemple, el concepte de competició entre centres, una mesura existent als Estats Units i al Regne Unit. Consisteix en fer incentius per poder distingir els centres, de manera que els pares puguin escollir segons els que tinguin millors resultats els seus alumnes. Es realitzaran avaluacions externes tant a l’ESO com a batxillerat i els resultats seran públics i es farà un rànquing, perquè els pares puguin veure i comparar quins són els centres amb millors resultats. Aquesta mesura busca evitar l’abandonament escolar tant elevat que hi ha al nostre país, perquè es premien els millors centres i els millors estudiants. És l’entrada del sistema capitalista i els criteris de mercat a l’escola, que tantes desigualtats socials generen.

Continue reading »

Comments (0)
Noves tecnologies

‘i-confiable’ t’ajuda a protegir-los

El projecte ensenya tant a educadors com a nens a fer un bon ús de la xarxa
By , on 14 de gener de 2012

La xarxa és una de les creacions més importants dels darrers temps i com a tal ha portat a la societat enormes avantatges i enormes inconvenients. No cal parlar de quins són els aspectes positius que ens aporta Internet perquè seria repetitiu i avorrit, forma part del coneixement comú de tots els sers digitals, uns sers que avui llegeixen aquest blog. Però així com els avantatges estan molt present a les nostres vides, moltes vegades no ens adonem que la xarxa també ens ha portat grans desastres. Per mi, un dels més greus implica als més petits, que estan totalment desprotegits davant l’ordinador. Pornografia infantil, suplantació d’identitat o fins i tot segrests són alguns dels punts negres de la tecnologia; per això, una bona part dels nostres esforços haurien d’anar dirigits a aconseguir fer de la xarxa un lloc segur i navegable.

Només en l'educació hi trobaran la protecció

Evidentment trobar la forma de fer-ho és molt complicat, no tant per la forma de fer-ho, ja que si capen segons quins continguts ho arreglem, sinó en les implicacions. I és que si comencem a tancar portals webs la llibertat serà posada en dubte. Seguretat o llibertat?

Per tal d’aconseguir arribar a aquest punt intermedi i ideal de xarxa, l’Ajuntament de Sabadell ha creat un projecte per educar als joves en el bon d’ús de les tecnologies. El projecte, anomenat ‘i-confiable’, es va començar a plantejar el 2007 i tenia com a objectiu aglutinar a tots els actors que intervenen en la comunitat educativa entorn a un objectiu lligat a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), per tal de millorar la introducció de les mateixes. A partir dels tallers ‘Internet segur’ començà una aventura que avui dia sembla haver arribat al seu cim.

‘I-confiable’ vol fomentar un ús segur i de confiança de les noves eines tecnològiques. Dins el ‘Plan Avanza’, dirigit pel Govern d’Espanya, trobem que el propòsit del projecte és: “informar i formar a aquelles persones que teen un contacte directe amb aquest sector de la població més vulnerable (els joves). Paral•lelament, mostrar als mateixos nens i nenes les precaucions que han de prendre i proposar possibles llocs a Internet que els pugui despertar l’interès, amb contingut profitós i enriquidor”.

Veiem doncs, com es tracta d’un projecte adreçat a tots, tant als pares, com als educadors com als nens, pel que la influència és major.
A més, al seu portal web han posat a disposició de tot aquell que estigui interessat en el tema el llibre ‘i-confiable’, una guia per a famílies, escoles i educadors. I és que en l’educació dels més petits tots ens hem d’involucrar.

Imagen | Isabel60

Comments (0)
Formació, Recursos

Educació vial i seguretat a la via pública

La Direcció General de Tràfic imparteix a les escoles cursos per introduir als nens en la seguretat vial
By , on 13 de setembre de 2010

Cal anar amb prudència a la carretera

Vivim rodejats de carreteres, passejos, autopistes i camins; el que vol dir que vivim rodejats de gent que circula per ells i ho fa sota unes normes determinades. Unes normes que fan possible la convivència i eviten accidents. Mirant-ho des de l’edat adulta, sembla que totes aquestes normes i senyals són perfectament lògiques i comprensibles, però no oblidem que quan naixem no tenim ni idea de cap de les normes socials que funcionen a una societat i és necessari submergir-nos-hi a poc a poc.

És per això que existeix l’educació vial. Un ensenyament que introdueix al nen o al no tan nen en el món de la circulació, no només mostrant-li quines són les normes o senyals de tràfic sinó inculcant-li valors vials.
Aquesta educació és especialment important perquè des de petits haurem de fer ús de les vies públiques, ja sigui acompanyats dels pares o en el cotxe familiar. És per això que des de la Direcció General de Tràfic imparteixen cursos a les escoles d’Educació Vial.

En els cursos d’Infantil el nen fa ús de les vies com a vianant o viatger acompanyat. Per això en aquesta etapa el més important és desenvolupar la consciència ciutadana i hàbits per la creació del sentit vial. Es construeix la base perquè en nen entengui més endavant totes les normes i valors que se li explicaran.
Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

Cuinar amb nens

Una dinàmica molt interessant
By , on 9 de juliol de 2010

Una experiència educativa

Segurament molts pares us pregunteu com podeu ajudar als vostres fills. Hi ha molts nens que des de ben petits mostren una sèrie de dificultats a l’hora de relacionar-se amb els altres. Per exemple nens massa tímids, una mica retrets en quant a les relacions amb els altres o bé una mica pessimistes. Doncs bé, és probable que amb aquesta dinàmica trobeu una manera d’ajudar als més petits de casa. Cuinar amb ells els pot animar i els pot fer sentir-se més segurs d’ells mateixos. És ben fàcil i molt divertit.

Una tarda, per exemple el cap de setmana els podeu proposar un “joc diferent”. Comenceu per animar-lo a convidar a alguns companys de classe o amics amb els que acostumi a jugar, i un cop sabeu qui vindrà a la cita els hi expliqueu quina és la missió de la tarda. Intenteu adornar una mica la dinàmica. És a dir, no els hi digueu: hem de fer un pastís. Heu de vendre una mica la història: “Avui ha vingut l’alcalde i m’ha dit: vull provar un dels teus pastissos perquè m’han dit que són molt bons. Però hi ha una condició i és que t’han d’ajudar a preparar-lo els teus fills i els seus amics” A partir d’aquest punt heu de posar ordre, és a dir, donar una sèrie d’obligacions a cadascun dels participants.

Mentre vagi avançant la tarda i l’elaboració del pastís, heu d’intentar animar-lo, dir-li que bé que està el que fa i intentar que interactuï amb la resta de companys. De mica en mica ha d’anar agafant confiança. Aquest tipus de dinàmiques ajuden a potenciar la creativitat, a fomentar la participació i la col·lectivitat i també a pujar l’autoestima.
Continue reading »

Comments (0)
Breus, Jocs i dinàmiques

Jocs per treballar habilitats socials

Són essencials per al nostre creixement
By , on 9 de novembre de 2009
És important relacionar-nos amb el nostre entorn

És important relacionar-nos amb el nostre entorn

Quan parlem d’habilitats socials, de socialitzar-nos amb el nostre entorn…sembla que sempre ens referim a la vida adulta. Tanmateix, les conegudes habilitats socials s’han d’iniciar inexcusablement des de la petita infància per tal que creixem amb elles i ens poguem relacionar amb el nostre entorn correctament.

Així doncs, aquestes conductes relacionades amb la socialització s’han de treballar tant a casa com a altres espais educatius del nen des dels seus primers mesos de vida i durant cada etapa evolutiva. Com? Avui us oferim alguns jocs i dinàmiques interessants per tal d’estimular aquestes habilitats.

Per exemple, una habilitat social està molt lligada a l’empatia, de la qual hem parlat anteriorment a Educabloc. Per a treballar-la, ja des de petits, a partir dels 7 anys, podem realitzar algun joc de rol o roll-playing en el qual l’infant s’hagi de posar en el lloc d’algun dels seus companys. Per exemple, si a un infant no li agrada que un altre li faci la guitza contínuament, podem fer la situació a la inversa mitjançant un joc de rol perquè l’altre tingui aquesta sensació.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos, Temes clau

Brain Training: jocs per a una ment més sana

By , on 8 de gener de 2009

Acostumem a dir que els videojocs no acaben de ser l’entreteniment ideal per als infants i adolescents: els distreuen, els aïllen de les relacions familiars i socials i la majoria acaben desenvolupant comportaments violents. Molts experts i educadors diuen que és impossible que treballin la seva imaginació i la seva creativitat si passen tot el dia davant d’un videojoc.

Tanmateix, fa més d’un any que no parem de rebre elogis del joc Brain Training de Nintendo DS, un passatemps mental molt interessant per a tota la família. És apte per a tots els públics i els nens poden treballar la seva memòria, així com la gent gran, sobretot aquells amb principis o diagnosi d’Alzheimer.
Continue reading »

Comments (0)
Llibres

Llibres de llibertat, amor i ésser

By , on 28 de agost de 2008

Erich Fromm ha estat considerat un dels psicoanalistes més influents del segle XX. Nascut a Frankfurt, i molt influenciat per Marx i Freud, Fromm va aplicar la tesoria psicoanalítica tant als problemes socials com als culturals. Del llegat que ens ha deixat ens agradaria destacar i recomenar tres obres: Tenir o ésser, La por a la llibertat i L’art d’estimar.

Aquests llibres no deixen indiferent a ningú. Són aquelles obres que et fan reflexionar pàgina rere pàgina. Ens ofereixen moltes idees, també ens fan qüestionar-nos contínuament i ens fan pensar.

Tenir o ésser ens proposa fer un canvi en la nostra forma de viure. S’entén que l’ésser humà prefereix tenir, sobretot en una societat submergida en el capitalisme, en la qual importa allò que posseeixes. Fromm ens porta cap a la importància de ser. Com s’arriba a la felicitat? Són més importants els valors que ens omplen o el saber que tenim objectes que ens pertanyen?
Continue reading »

Comments (0)
Breus, Formació, Recursos

Un projecte per educadors i educadores

By , on 1 de agost de 2008

L’educació és una oportunitat per al desenvolupament. Aquest és el ferm convenciment de Maestros Sin Fronteras, una organizació sense ànim de lucre que ha creat una web de parla hispana pensada per als educadors i educadores. Fins el moment, el major número de participants joves provenen de Mèxic, Xile i Argentina, però esperen que realment es compleixi el seu objectiu de ser un portal sense fronteres.

Des de la seva creació, Maestros sin Fronteras han posat en marxa projectes anuals, que els han donat alguns premis. Es tracta, sobretot, d’una forma interessant de posar en contacte a persones de tot el món amb inquietuds similars per a compartir opinions o esposar dubtes.
El projecte d’aquest any és obra de la professora argentina Marcela Hereñú. El títol, Aquest meravellós món, en què consisteix? En donar a conèixer la ciutat de cadascú, una espècia de volta al món virtual. Hereñú proposa que cada escola doni a conèixer la seva ciutat: els seus alumnes es reuneixen a l’aula i elaboren una petita guia en la qual expliquen les característiques del lloc, de la seva gent, de les seves tradicions…
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio