EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘educació i aprenentatge’

Jocs i dinàmiques

Jocs educatius per aquest estiu

Els jocs són un bon mitjà per entretenir els nens i motivar el seu aprenentatge
By , on 19 de juliol de 2013

NIños jugando

Sense tenir temps per poder reaccionar, en un obrir i tancar d’ulls, ja ens trobem al mig de l’estiu. Una època de calor, platja, piscina i els nens de vacances a l’escola. Els pares es troben amb la complicada tasca d’entretenir els seus fills durant tots aquests mesos, esperant amb anhel a que arribi el setembre de nou. A part dels típics plans com anar al cinema, a fer una volta i comprar un gelat, passar la tarda al parc, anar a la platja o a la piscina, hi ha altres activitats entretingudes i que poden servir com a forma per continuar la seva educació i aprenentatge. A la infància, una de les millors maneres d’aprendre és mitjançant els jocs.

Continue reading »

Comentaris tancats a Jocs educatius per aquest estiu
Temes clau

Per què no podem recordar la nostra infància?

Científics de Canadà han descobert les raons per les quals els adults oblidem records de la nostra infància
By , on 29 de maig de 2013

Nena petita

Un dels grans dubtes existencials dels humans és perquè no podem recordar la majoria de les coses que ens passen a la infància. És una etapa de la nostra vida molt important, que òbviament no s’oblida del tot, sinó que queda guardada en el subconscient. Forma part de la nostra personalitat i caràcter, explica la nostra manera de pensar i actuar. Però és angoixant pensar que no recordem què fèiem al nostre dia a dia amb completa certesa. Sembla ser que els científics de l’Hospital Infantil i la Universitat de Toronto, a Canadà, han descobert la raó d’aquest fenomen. Segons han analitzat, durant la infantesa, les criatures generen una gran quantitat de neurones, que possibilita l’aprenentatge, però que alhora fa que a la llarga s’oblidin certs aspectes.

A la presentació que han realitzat els investigadors a l’Associació Canadenca de Neurociència, han explicat que la neurogènesis és una regió del cervell on es formen totes les neurones noves de l’hipocamp, que permet l’aprenentatge i la capacitat de recordar. Aquesta regió es desenvolupa molt en els moments previs a néixer i en els anys posteriors, però que durant la infància i l’edat adulta disminueix la seva activitat notablement. Per comprovar aquesta hipòtesi, els científics van utilitzar ratolins joves i vells. En el cas dels vells, es va veure que augmentant-li la neurogènesis la memòria oblidava. En el cas dels joves, al disminuir la neurogènesis, es van adonar que l’oblit no es produïa.

L’estudi amb ratolins ha servit per comprovar que, a mesura que la neurogènesis augmenta, procés vital que es produeix durant la infància, major quantitat de coses s’obliden. Però la neurogènesis, tal i com s’ha recalcat, és un procés molt important perquè permet a les persones poder aprendre i recordar, a canvi d’oblidar també certs aspectes de la nostra infància. Durant els primers anys de vida, l’hipocamp és molt inestable i emmagatzema algunes informacions i d’altres les oblida, el que s’anomena amnèsia infantil, o incapacitat de tenir records de la infantesa.

Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

L’APEFAC manifesta la seva preocupació pel tancament d’espais familiars a l’Hospitalet

L’APEFAC alerta de la gravetat de la decisió
By , on 5 de juliol de 2012

Davant la situació de crisi que estem vivint, les autoritats competents tenen dos camins: retallar el que sobra, retallar el que agrada i retallar el que es necessita o retallar el primer i apostar per el segon i el tercer, de forma que a partir dels dos últims es puguin tornar a construir uns ciments avui dia derruïts per culpa d’una extensió massa exagerada del que sobra. El Govern, malauradament, ha escollit la primera opció, la de retallar, retallar i retallar i el problema irreversible sorgirà quan, ja massa tard, se n’adonin que el que han tret talla les ales del creixement futur. Un exemple, el tancament progressiu dels Espais Familiars.

Deixar que els nens ho siguin

Es tracta d’espais d’ajuda, prevenció i convivència per a nens d’entre 0 i 3 anys, així com per les seves famílies. Uns centres en els que es dóna l’ajuda necessària a les famílies amb infants petits per fer front a les seves necessitats; un suport que en els últims anys s’ha fet més indispensable que mai, doncs la crisi empitjora l’ànim de les famílies i els espais familiars protegeixen als nens de les conseqüències.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Revàlida a Primària, Secundaria i Batxillerat

Una mesura inclosa en el projecte de llei que el ministre Wert presentarà abans de Nadal
By , on 30 de juny de 2012

El Ministre d’Educació, José Ignacio Wert, ja ha plantejat el seu projecte de llei per tal de, sempre segons ell, millorar la qualitat educativa a Espanya. Per aconseguir el seu propòsit, el ministre planteja suprimir assignatures, augmentar en un 25% les hores lectives de matemàtiques, anglès, ciències i llengua, que no es pugui passar de curs amb més de dues assignatures suspeses i instaurar la revàlida a final de primària, ESO i batxillerat.

Una educació de qualitat és bàsica per construir una societat sòlida

D’aquesta forma es suprimiria la selectivitat i es farien tres proves al llarg de tot el període educatiu semblants a les antigues revàlides, tres proves que s’haurien de superar obligatòriament per poder passar al següent cicle. A la prova final de primària, segons ha explicat el ministre Wert, s’exigirà als alumnes coneixements i destreses bàsiques sobre lectura; podran suspendre la prova un cop i repetir-la i si suspenen la segona vegada passaran a ESO acompanyats d’un informe que fa constar el seu fracàs. No havíem dit que si es suspenia no es passava? En què quedem senyor ministre?

Continue reading »

Comments (0)
Jocs i dinàmiques

“Ajuda’ls a créixer”, la col•laboració de tots és vital

Una campanya promoguda per la Fundació Pere Tarrés
By , on 16 de juny de 2012

Després de veure aquest vídeo i escoltar el missatge que transmet la gent que fa possible la Fundació Pere Tarrés, només espero difondre el missatge tot el lluny que sigui possible. Espero que les lletres que ara escric i el vídeo que acompanya aquest post arribin a tantes cases com sigui possible i commoguin alguna consciència. Amb una sola em donaré per satisfeta.

La Fundació Pere Tarrés acull cada dia a la seva vintena de centres a uns 1300 nens amb risc d’exclusió social. Nens de famílies treballadores que passen moltes hores sols, tant a casa com al carrer, i que gràcies al treball de la Fundació tenen un lloc on anar en sortir de l’escola, un lloc per poder fer els deures i jugar amb altres nens. Un lloc per fomentar la vida social.

Nens d’entre 3 i 17 anys es reuneixen dia si i dia també als centres Pere Tarrés i comparteixen jocs, feina i valors, sobretot valors. Assentant unes bases sòlides per créixer de la millor forma possible. Allà els hi donen un reforç per a l’escola, ballen, escolen música, practiquen esports… coses que faria qualsevol nen de la seva edat, però que ells no tindrien sinó fos per aquests centres.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

Retorn al model de les escoles rurals a Galicia

Classes de 20 alumnes d’entre 6 i 12 anys amb un sol professor per totes les matèries
By , on 14 de juny de 2012

Unes retallades tan dràstiques en educació han de fer-se evidents forçosament, li pesi a qui li pesi. Per això, les primeres notícies sobre tancaments, acomiadaments i baixada de la qualitat de l’educació ja han sortit a la palestra i la primera Comunitat Autònoma protagonista és Galicia. Allà, es torna al model educatiu de les escoles rurals: un professor per tots i per tot.

La qualitat de l'educació a les zones rurals de Galicia, en perill

I és que a partir del curs que ve, les escoles amb pocs alumnes unificaran l’educació Primària i els docents impartiran classe a 20 alumnes d’entre 6 i 12 anys, amb les diferències a nivell d’aprenentatge que això suposa. Els més petits, centrats en aprendre a llegir i a sumar conviuran amb els més grans, que necessiten un alt nivell per donar el salt a l’ESO. I a pregunta que sorgeix al respecte és evident, és possible mantenir la qualitat amb alumnes de nivells tan diferents?

Aquesta mesura suposa el trencament que el conselleiro va firmar amb els sindicats l’any 2009. En aquest sentit, la coordinadora de CC.OO. a Ourense, Ana Barrios, ha alertat que el Govern de Feijóo vol “carregar-se els serveis públics i donar prioritat als privats”. Opinions apart, la reducció de la qualitat als serveis públics és clara.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Els avantatges de la creativitat

Les persones creatives tenen major autoestima i habilitats socials
By , on 29 de febrer de 2012

La creativitat és una actitud que tots els individus tenim, més o menys desenvolupada, per a produir idees i solucions noves. La nostra ment presenta un problema amb claredat i tracta d’originar o inventar una idea, concepte, noció o esquema seguint línies noves o no convencionals.  Segons un estudi realitzat per la Universitat de Pensilvania, una persona creativa presenta els següents trets: sensibilitat, fluïdesa, flexibilitat, originalitat, capacitat de redefinició, abstracció, síntesi i coherència alhora d’organitzar-se. Però més enllà d’això, la creativitat fomenta un seguit d’actituds i valors positius en les persones.

Treball creatiu

Treball creatiu

La creativitat és un valor que hem de fomentar en els nens i mantindre en els adults ja que aporta un seguit de beneficis més enllà dels propis de tindre una ment desperta i imaginativa. La creativitat ens ajuda a ser millors persones i a relacionar-nos amb el nostre entorn d’una forma positiva. Vols saber quins beneficis pot aportar la creativitat a la teva vida?
Continue reading »

Comments (2)
Recursos

Com fer una ressenya crítica?

Aquest gènere barreja l'exposició i l'argumentació d'una obra
By , on 27 de febrer de 2012

Una ressenya crítica és un text expositiu-augmentatiu. En aquest tipus de textos han d’aparèixer els elements principals de l’obra de forma resumida i opinions o judicis de valor personals sobre el text o producte cultural del qual parlem. Per tant, hem d’haver fet una correcta i profunda comprensió abans de poder-nos posar a escriure. Les ressenyes són molt importants perquè, a través d’elles, no només ens assabentem de la temàtica d’una obra o producte cultural, sinó de la forma com aquesta és rebuda per la crítica.

La ressenya crítica es composa de quatre apartats

La ressenya crítica es composa de quatre apartats

La ressenya crítica és una tipologia de text en la que es fa un recompte del contingut d’una obra, de les seves idees essencials i els aspectes que considerem interessants. Al mateix temps, hem de realitzar una valoració crítica d’aquest producte cultural segons el nostre punt de vista i d’una forma argumentada. Cal que aclarim que la valoració de la obra correspon a la nostra visió personal.
Continue reading »

Comments (0)
Recursos

Consells per posar-se a estudiar

Dinàmiques i consells per fer les tasques acadèmiques
By , on 15 de febrer de 2012

El gran problema de molts estudiants és que no troben el moment de començar a estudiar i això repercuteix negativament en les seves qualificacions.  Les tasques diàries i repassar els coneixements abans d’un examen es converteixen en un problema que no volen afrontar i per això busquen excuses per justificar-se a ells mateixos les poques ganes. Prou de fer el mandra! Aplica’t aquestes dinàmiques i trobaràs les ganes d’estudiar que has perdut!

Consells per posar-se a estudiar

Consells per posar-se a estudiar

Molts estudiants obtenen qualificacions baixes, no perquè no tinguin la capacitat, sinó perquè estudiar es converteix en una tasca odiosa. Seguint una sèrie de tècniques i consells es pot aconseguir front als deures i als exàmens sense que això suposi un drama; però cal la força de voluntat de l’estudiant per girar la situació en la que es troba ara.
Continue reading »

Comments (0)
Llibres

Llibres per fomentar la lectura

5 novel·les pensades per a nens d'ara
By , on 9 de febrer de 2012

Els nenes d’avui dia viuen en un món basat en la imatge. Les pel·lícules i les sèries guanyen molt de terreny als llibres, que han esdevingut casi obsolets per als seus ulls. No obstant, és molt important fomentar la lectura entre els més menuts i aquesta tasca només es pot aconseguir fent que llegeixin llibres que a ells els puguin agradar.

Noia llegint

Noia llegint

Jo vaig ser un d’aquells nens que odiaven llegir i deixava per a l’últim moment les lectures obligatòries que manaven a l’escola o l’institut. Me’ls acabava llegit, però perquè no podia baixar-me treballs d’Internet. És cert que les lectures eren de prestigi però no era quelcom que hagués estat pensat per als nens d’avui en dia. Sempre s’està a temps de canviar la situació; i per això proposo una sèrie de lectures de qualitat i entretingudes per iniciar als nens i nenes d’entre 12 i 14 anys en l’apassionant món de la lectura.
Continue reading »

Comments (0)
Page 1 of 212

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio