EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘control emocional’

Temes clau

CiU titlla de “precipitada” la implantació de la LOMCE

El portaveu de CiU al Senat preguntarà a Wert sobre el calendari
By , on 23 de abril de 2014

El portaveu de CiU en la Comissió d’Educació del Senat, Ramón Alturo, preguntarà al ministre d’Educació, Cultura i Esports, José Ignacio Wert, si continuarà amb el pla d’aplicació de la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE). El dimarts vinent 22 d’abril, el titular de la cartera d’Educació respondrà a les preguntes dels senadors sobre la implantació de la reforma educativa a les aules.

El Ministeri d’Educació va anunciar el seu pla per aplicar la reforma educativa en el primer, tercer i cinquè curs de Primària, l’etapa de FP Bàsica i en el primer any de l’ESO per al curs vinent 2014-2015. La pregunta que realitzarà el portaveu de CiU en la Comissió d’Educació del Senat versarà sobre el poc temps –quatre mesos i mig– per a dissenyar els currículums acadèmics dels cursos afectats per la “precipitada” aplicació de la LOMCE.

Així doncs, el parlamentari nacionalista formularà aquesta pregunta en la sessió de control a l’Executiu que tindrà lloc en la Cambra alta la setmana vinent. La pregunta que realitzarà al ministre d’Educació és la següent: “Manté el Govern la seva voluntat d’implantar precipitadament la seva reforma educativa (LOMCE), dins de 4 mesos i mig, malgrat la seva molt discutible constitucionalitat i de les incògnites sobre el seu finançament?”.

Continue reading »

Comments (0)
Noves tecnologies

‘Tú decides en Internet’, per aconsellar els menors a com connectar-se a la xarxa

Els menors han de saber els riscos que hi ha per connectar-se a Internet i publicar informacions personals i privades.
By , on 31 de octubre de 2013

Les noves generacions són natives a Internet, les xarxes socials i les noves tecnologies. Això vol dir que tenen més coneixements i major facilitat per utilitzar els diferents dispositius que no pas els adults del seu entorn, ja siguin pares o professors. Ara bé, sovint són molt inconscients i és necessària l’ajuda dels adults per tal de no tenir problemes en un futur. Els menors han de saber que tot contingut que es publica a Internet, s’hi queda per sempre, de manera que han de ser molt cautelosos pujant informacions íntimes o privades. Cada vegada tenen més facilitat per connectar-se a la xarxa, però és impossible que els pares controlin absolutament el 100% del què fan. Tampoc és positiu un control excessiu, per això hi ha plataformes que s’encarreguen d’educar i difondre valors positius que els hi poden ser útils.

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), just acaba d’inaugurar el portal ‘Tú decides en Internet‘. Va dirigit a menors d’entre 10 i 15 anys, per informar i conscienciar dels perills i riscos que hi ha a Internet. Els menors poden tenir problemes en el moment en què publiquen fotografies o dades personals a les xarxes socials o quan un desconegut els hi demana informació. Pot ser utilitzada a la seva contra en forma de ciberbullying o suplantació d’identitat.

No cal alarmar-se ni posar-se nerviós, sinó que cal tenir eines com ‘Tú decides en Internet’ a mà per poder resoldre dubtes i assessorar els més petits. A aquesta pàgina web, s’explica la història en forma de còmic de ‘La Pandi’, una colla d’amics (en Fran, Leke, Elsa, Hugo, Tito i Mr. Globi) que van a l’institut i comparteixen experiències i anècdotes, totes relacionades amb l’ús correcte de les xarxes socials i Internet. Per exemple, l’Edu es deixa el correu obert i uns altres comencen a enviar e-mails de broma suplantant la seva identitat, o Fran organitza una festa i convida a molta gent que ha conegut per Internet.
Continue reading »

Comentaris tancats a ‘Tú decides en Internet’, per aconsellar els menors a com connectar-se a la xarxa
Temes clau

La necessària educació sexual a les escoles espanyoles

Els joves espanyols fan un mal us del preservatiu, augmenten el nombre d'embarassos indesitjats i de malalties de transmissió sexual.
By , on 17 de setembre de 2013

embaras

El Govern ha anunciat que s’elevarà l’edat mínima per tal que els menors d’edat puguin realitzar relacions sexuals consentides dels 13 als 16 anys. Aquesta mesura s’inclourà dins la reforma del Codi Penal que està portant a terme el ministeri de Justícia i, així, als 16 anys els menors d’edat podran mantindre relacions sexuals i casar-se. S’aprova la reforma gràcies a les recomanacions del Comitè de Drets dels Infants de la ONU i la Unió Europea, qui creia que els menors de 15 anys no haurien de poder donar cap consentiment per mantindre relacions sexuals encara. La sexualitat és un tema molt delicat en els menors d’edat i l’ensenyament és clau, però sembla ser que no és suficient al nostre país.

Les dades que aporta el ministeri de Sanitat respecte la sexualitat dels adolescents i els membres més joves de la societat són força preocupants. L’informe de Joventut d’Espanya del 2012 alerta del mal ús que fan els joves del preservatiu. Segons s’ha pogut saber, a partir d’entrevistes amb menors d’edat, és que no fan servir el condó en totes les relacions sexuals i que els nois se’l posen després d’haver començat l’acte. Això comporta molts riscos, com és ara embarassos indesitjats o la transmissió de malalties degut a la immaduresa i poca responsabilitat.

Segons s’ha pogut extreure d’aquest estudi, els joves utilitzen els preservatius, principalment, com a forma d’evitar embarassos. Ara bé, també han de ser conscients dels perills que suposen les infeccions o les malalties de transmissió sexual. A l’any passat es van quedar embarassades 11.000 joves, segons informa el ministeri de Sanitat, i també han augmentat el nombre de casos de sífilis i VIH.
Continue reading »

Comentaris tancats a La necessària educació sexual a les escoles espanyoles
Recursos

L’adolescència precoç

Nens, tot i que sobretot les nenes, d'entre 8 i 12 anys entren a l'adolescència
By , on 23 de maig de 2013

En els darrers anys, s’ha produït un fenomen molt preocupant en els més joves i petits: l’arribada precoç de l’adolescència. No és un tema que s’hagi de tractar de forma banal, perquè és important per totes les persones desenvolupar-se en el seu moment adequat, i poden haver-hi conseqüències futures. Al segle XVIII, el filòsof francès Rosseau ja estava molt en contra de reduir l’edat infantil, perquè considerava que era una època única a la vida que calia gaudir mitjançant el joc i l’amor paternal. Els nens, tot i que sobretot les nenes, d’entre 8 i 12 anys, es troben en una adolescència cada cop més precoç que es mostra en forma de fanatisme a artistes i grups de música com Justin Bieber, fotografies i preocupacions pel mòbil, la moda, l’estil de roba, els nois i noies, etc.

Als nens i nenes se’ls hi ofereix la possibilitat d’actuar i prendre decisions d’adults, com per exemple a l’hora d’escollir l’institut on volen matricular-se un cop finalitzen l’escola, però aquests joves no tenen la maduresa suficient com per poder ser conscients de la importància d’aquestes accions. Però no tot és psicològic, perquè hi ha qui es planteja la raó d’aquest canvi com un procés biològic, tot i que encara no s’ha explorat aquesta possibilitat. Podria ser que la llet no materna afecti en el creixement més ràpid de les criatures?

Les noves generacions arriben al món molt preparades en capacitats, però poc preparades pel què fa la intel•ligència emocional. Sí que tenen molts recursos, no els hi falta de res, estan informats de tot el que volen gràcies a Internet, la majoria dels pares els apunta a molts cursets de dansa, música, fan esports, etc. Però hi ha una sobreprotecció massa exagerada que provoca que els més petits no puguin valdre’s per sí sols. I això els posa en una situació de vulnerabilitat pel futur.

Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Parlar de sexualitat amb els nens

By , on 5 de març de 2013
Nadó

Quan sigui més gran, la petita Madeline voldrà saber d'on venen els nens

Parlar amb els més petits sobre sexualitat és un tema difícil i delicat. I és que cada vegada més, experts pedagogs i psicòlegs critiquen la poca educació sexual que tenen els nens, perquè no es produeixen gaires converses entre pares i fills. Sembla impossible que avui dia la sexualitat sigui un tema tabú entre pares i fills, quan forma part del dia a dia de la nostra societat i és present en tots els mitjans de comunicació. Els menors acaben informant-se a través de l’escola, els companys i per Internet, però sovint són dades poc satisfactòries per les seves necessitats, necessiten l’ajuda paterna per canalitzar els seus dubtes i preocupacions.

Per facilitar els pares a superar el moment en què el seu fill o filla els hi demana d’on venen els nens, la psicòloga Montse Domenech ha publicat ‘Los niños no vienen de París’. És un bon recurs per tal que els pares tinguin les eines necessàries com per poder parlar d’aquest tema amb els seus fills. Cal tenir en compte que l’edat és important i que, en funció d’aquesta, es pot aportar un tipus d’informació o altre. Per exemple, als més petits no cal explicar-li què és el semen ni com és. Això sí, cal ser molt clar i utilitzar un llenguatge directe per evitar confusions i errors en un futur. Segons aquesta psicòloga, els dibuixos també poden ser molt efectius, perquè són molt visuals i ajuden als nens a fer-se una idea correcta.

Això sí, cada nen és un món, de manera que cada cas és diferent. Els pares han de saber el moment en què treure el tema, quan vegin que el seu fill està preparat. També aconsella relacionar el sexe amb amor, perquè puguin veure les relacions sexuals com quelcom sentimental, més enllà del sexe només per plaer, que ja podran descobrir més endavant. En tot moment, cal tenir present satisfer les necessitats informatives dels nens i evitar ser incoherents perquè es poden generar dubtes. A molts nens els hi costa creure que els seus pares han mantingut relacions sexuals, per això, cal incorporar el concepte d’amor per tal que ho puguin comprendre.

Continue reading »

Comments (0)
Educació especial

Educació emocional, què és?

Es tracta d’un tipus d’ensenyança que ens ensenya a enfrontar-nos al món real
By , on 5 de abril de 2011

Aprendre a treballar amb les nostes emocions és clau per l'educació emocional

Educar no es limita només a ficar una gran quantitat de coneixements dins el nostre cap i deixar-nos a lloure, perquè ens donem de cap amb el primer mur o obstacle que ens trobem. Els coneixements, podríem anomenar, enciclopèdics, són molt importants a la vida, però si no venen acompanyats d’un altre tipus d’educació, més personalitzada, no ens serviran de res. Educar és ensenyar a enfrontar el món, a ser capaços de superar les proves que el dia a dia ens va donants, d’aprendre dels errors i d’alegrar-nos dels encerts.

En aquest sentit existeix un tipus d’educació, l’emocional, que ens aporta la capacitat de controlar i reconèixer els sentiments i emocions, tant propis com dels altres. De la mateixa forma que ens ensenya a discriminar entre aquestes emocions i a fer servir la informació per guiar el nostre pensament i les nostres accions. Es tracta d’una ensenyança que ens ensenya a interactuar amb el món, a viure amb societat, i ens aporta habilitats com el control dels impulsos, l’autoconsciència, la motivació, l’entusiasme, la perseverança, l’empatia o l’agilitat mental. Aquestes característiques es situen al marge del coneixement enciclopèdic del que abans parlàvem, però no són independents d’ell i és que milloren la nostra capacitat d’emmagatzematge de coneixements.
Continue reading »

Comments (0)
Formació

Estudiar jardineria, un grau de formació professional

Qualitats com la paciència, la responsabilitat o la sensibilitat són molt buscades en els jardiners
By , on 27 de desembre de 2010

Crear originals composicions és una de les tasques del jardiner

Si t’agrada la natura més que qualsevol altra cosa, si ets una persona responsable, si t’agrada treballar a l’aire lliure i estàs disposat a ser constant, existeix el teu treball perfecte! Un treball en el que no només podràs gaudir de la flora en tot el seu esplendor sinó que seràs el màxim responsable d’ella: la jardineria.

Un grau de formació professional de 2000 hores al que pots accedir si posseeixes el títol d’ESO, el de BUP, el títol de Tècnic o Tècnic Auxiliar o algun certificat similar. L’altra via per accedir a aquests estudis consisteix en superar una prova d’accés, tot i que per presentar-t’hi has de tenir més de 17 anys. El pla de formació és el mateix per tots els centres ja que existeixen uns mòduls professionals que agrupen tots els continguts, tot i així, el nom de les assignatures pot variar d’un centre a un altra, depenent de la seva organització. Els mòduls generals es divideixen en:

•Organització i gestió d’una explotació agraria familiar
•Implantació de jardins i zones verdes
•Conservació i millora de jardins i zones verdes
•Producció de plantes
•Mètodes de control fitosanitari
•Instal•lacions agràries
•Jardineria d’interior
•Agrotecnologia
•Relacions a l’entorn de la feina
•Formació i Orientació laboral

Uns continguts que t’ajudaran a organitzar les explotacions agràries, a crear i conservar els jardins; a realitzar operacions de reproducció de les plantes d’un viver, a manejar i mantenir les instal•lacions i maquinàries per dur a terme l’explotació agrària; així com ser capaç de fer un projecte de jardineria interior. Ja veus doncs, com fer aquest curs de formació professional et servirà per aconseguir tots els coneixements i eines per convertir-te en un jardiner complet, capaç de moure’s en diferents àmbits i conscienciat amb la seva tasca.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Educació emocional en el món laboral

Una de les claus per assolir l'èxit professional
By , on 28 de juny de 2010

Podem dir que al nostre país parlem de l’educació emocional o intel·ligència emocional (són dos termes que van molt lligats) des de la irrupció al panorama televisiu de Gran Hermano. Abans també era un camp estudiat, però el terme es va popularitzar amb l’arribada del reallity amb més seguidors de la història de la televisió privada. A partir d’aquest moment, quan tots podíem veure i participar de les reaccions d’altes persones, aquest camp va començar a tenir més importància que abans. Això no vol dir que no hi hagi estudis previs, perquè aquests existeixen, només significa que ens va arribar a la massa, és a dir, als ciutadans normals i corrents.

Però què és en realitat l’educació emocional? Doncs bé, l’educació emocional, en primer lloc té com a objectiu ajudar a les persones a descobrir, conèixer i regular les seves emocions per desprès incorporar-les a les seves competències. Segons el Dr. Rafael Bisquerra, de la Universitat de Barcelona, els objectius generals de l’educació emocional són: tenir un coneixement de les pròpies emocions, identificar les emocions dels altres, desenvolupar l’habilitat de regular/controlar les emocions pròpies, prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives… i així una llarga llista d’objectius.

La finalitat de tot plegat és basa, doncs en fer a l’individu competent davant d’una sèrie de situacions vitals. Un dels camps on l’educació o intel·ligència emocional té més importància és el món del treball. A l’hora de triar un cap de departament, per exemple, és tenen en compte molts factors, i un d’ells és la intel·ligència emocional. Per què? Doncs, tot i que és una mica complicat d’explicar, l’individu ha de tenir la capacitat de controlar les situacions. Davant d’una crisis empresarial ha de saber portar als seus subordinats cap a un mateix punt (aquest punt acostuma a ser beneficiós per a l’empresa) i això s’aconsegueix gràcies a l’educació emocional. Saber escollir el moment precís, o bé, fer una aproximació dels ànims generals passa per ser un individu que primer és coneix a ell mateix i per tant també pot conèixer als altres.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Fracàs escolar

Cada any el número de fracassos escolars incrementa
By , on 23 de febrer de 2010
Els nivells de fracàs fa dècades eren inferiors

Els nivells de fracàs fa dècades eren inferiors

Fa uns quants post us vaig parlar de La Classe, un film basat en educació, on no només els professors eren protagonistes, també ho eren els alumnes. Avui, i seguint la línia parlarem del fracàs escolar, ja que cada cop sembla que incrementa el número de joves que el pateixen. Aquest fet no només ens ha de preocupar com amics, familiars, etc. també ens hem de preocupar com a ciutadans, perquè si el fracàs escolar augmenta ens hem de plantejar una sèrie de qüestions importants per tal de fer front a aquesta situació.

Bé, en primer lloc no hem de confondre termes. El fracàs escolar, tal i com jo ho entenc, no es tracta d’abandonar els estudis -ja que aquesta és una conseqüència final del fracàs escolar- o bé de treure males notes. El concepte va una mica més enllà. El fracàs escolar s’entén com aquella situació en la qual l’individu no aconsegueix les fites esperades pel seu nivell d’intel·ligència, per tant, aquesta es veu afectada en el seu rendiment, integració i adaptació a la societat. Per tal de fer-ho més comprensible, aquí va un exemple:

Es pot considerar fracàs escolar el cas d’un nen/a o adolescent que per les qüestions que siguin és incapaç de seguir el ritme normal d’aprenentatge a l’escola o a l’institut. D’altra banda també es pot donar el cas del fracàs escolar amb algú capaç d’assimilar els conceptes i demés qüestions acadèmiques. Per tant no és tracta de ser més o menys intel·ligents, sinó que participen altres condicionants que afecten l’individu, podem anomenar-les “causes internes”, perquè estan molt relacionades amb la naturalesa pròpia de cada persona.
Continue reading »

Comments (0)
Formació, Recursos

L’empatia: saps posar-te en el meu lloc?

Alguns recursos per a treballar el concepte
By , on 17 de febrer de 2009
La empatia, clau per entendre a l'altre

La empatia, clau per entendre a l'altre

L’interès per la intel·ligència emocional, que creix a passos de gegant fent-se un forat entre la quantitat de competències intel·lectuals que engloben la intel·ligència mental, està afavorint el fet que a les escoles infantils es parli d’expressió emocional, habilitats socials, empatia, escolta activa, etc,. tant com de psicomotricitat o adquisició del llenguatge.

Pocs dubten ja de la importància d’entrenar els nens, des que són petits, en aquestes aptituds emocionals, que seran la base d’una sana autoestima, unes relacions interpersonals adequades, i el saber treballar en equip. Potser el repte segueix sent trobar una metodologia educativa, que pemeti formar en aquestes habilitats socials als nens des de petits, adaptant-ho al raonament concret de la seva etapa evolutiva, i sense perdre de vista l’aspecte lúdic del joc educatiu que tant caracteriza l’ensenyament infantil.

Avui ens volem referir a l’empatia, la capacitat de posar-se en el lloc de l’altre, d’entendre les seves emocions. La manera més fàcil de conèixer els estats emocionals de les persones és a partir d’allò extern: el seu rostre, gestos, comportaments. Un cop els identifiquem, podem fer el pas d’empatitzar amb ells, recordant altres circumstàncies en les quals nosaltres ens haguem sentit igual.
Continue reading »

Comments (3)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio