EducaBloc.cat
Bloc sobre educació i formació dirigit tant a formadors com a estudiants de totes... 

Post tagged with ‘cinema educatiu’

Jocs i dinàmiques

Jocs educatius per aquest estiu

Els jocs són un bon mitjà per entretenir els nens i motivar el seu aprenentatge
By , on 19 de juliol de 2013

NIños jugando

Sense tenir temps per poder reaccionar, en un obrir i tancar d’ulls, ja ens trobem al mig de l’estiu. Una època de calor, platja, piscina i els nens de vacances a l’escola. Els pares es troben amb la complicada tasca d’entretenir els seus fills durant tots aquests mesos, esperant amb anhel a que arribi el setembre de nou. A part dels típics plans com anar al cinema, a fer una volta i comprar un gelat, passar la tarda al parc, anar a la platja o a la piscina, hi ha altres activitats entretingudes i que poden servir com a forma per continuar la seva educació i aprenentatge. A la infància, una de les millors maneres d’aprendre és mitjançant els jocs.

Continue reading »

Comentaris tancats a Jocs educatius per aquest estiu
Formació

La il·lusió del cinema de Georges Méliès

Una exposició sobre els orígens del cinema al CaixaForum de Barcelona fins el 24 de juny de 2013
By , on 25 de abril de 2013

La millor manera d’explicar els conceptes i entendre les coses és veient-les i experimentant-les de primera mà. Com moltes vegades s’ha parlat al blog, és molt important potenciar la creativitat dels més joves, per tal que puguin trobar solucions originals als problemes que se’ls plantegi en el seu dia a dia. Així com també cal recalcar la imaginació i, en aquest aspecte, avui dia, el cinema hi té un paper vital. I és que a través de la gran pantalla podem transportar-nos a un món completament diferent per reflexionar sobre les qüestions més importants de la nostra societat.

A Barcelona, al CaixaForum, s’està portant a terme una exposició molt interessant i altament recomanable per qualsevol tipus de públic, però potser és més destacada pels més joves perquè descobreixin els orígens del cinema i els seus trucs. És una exposició dedicada a Georges Méliès, considerat el primer mag del cinema perquè per realitzar les seves pel•lícules, utilitzava una gran quantitat de trucs que sorprenien els espectadors, no acostumats a veure aquest tipus d’efectes especials. El francès era dibuixant, mag, director de teatre, actor, decorador, tècnic i productor. Entre l’any 1896 i 1912 va produir més de 500 pel•lícules, la majoria de les quals han desaparegut perquè les va cremar quan es va arruïnar durant la Primera GuerraMundial.

Ara bé, Georges Méliès va crear un precedent al cinema, perquè els seus estudis sobre el setè art, com els seus efectes especials i les seves idees són les bases del cinema. Així doncs, aquest autor va crear els fonaments tècnics i estètics de les pel•lícules que arriben fins avui dia. Va ser homenatjat al film ‘La invención de Hugo’, de Martin Scorsese i, inclús, a l’exposició de la Caixa es pot veure un autòmata utilitzat a la pel•lícula original, protagonitzada per Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Asa Butterfield i Chloë Grace Moretz.

Continue reading »

Comments (0)
Formació

La creativitat a l’escola

By , on 13 de novembre de 2012

Pintant

La creativitat és la capacitat de crear, una qualitat humana molt útil que el permet buscar solucions als problemes d’una forma original i útil. En pensar en la creativitat, però, ens ve primer al cap la literatura o les arts, que neixen de la ment dels seus creadors per complir diferents funcions emotives. Ara bé, la creativitat també és útil per poder créixer i transformar la societat des de tots els seus àmbits.

Els infants són molt creatius i és una qualitat que cal potenciar per tal que no la perdin en fer-se adults. I és que no tenen por d’equivocar-se i els errors no són tant negatius perquè després poden arreglar o millorar. És una percepció de la realitat molt positiva però sovint es critica que a les escoles, pel sistema educatiu, no es potencia com es deuria.

El sistema educatiu està plantejat de tal manera que l’alumne rep uns patrons molt rígids i qualsevol idea que es plantegi fora d’aquest marc no és ben rebuda. Així doncs, segons aquesta teoria, la curiositat queda amagada sota un gran volum d’informació i qualsevol alternativa és aïllada. Ara bé, també hi ha qui creu que, en realitat, l’escola només ofereix les eines correctes que els joves han de disposar per tal que puguin desenvolupar la seva creativitat amb rigor i d’una forma productiva.

Continue reading »

Comments (0)
Llibres

Jamie Waylett, Crabbe a Harry Potter, condemnat a dos anys de presó

És lícit que els nens comencin tan d’hora les seves carreres d’actors?
By , on 23 de març de 2012

L’educació no és troba a un sol lloc sinó que està present a tots els escenaris i etapes de la vida. Quan anem a l’escola, agafem el transport públic, mirem la televisió o llegim un llibre estem educant-nos, estem aprenent i desaprenent. Si bé és veritat que l’educació, en majúscules, es dóna a unes certes edats no tinc cap dubte que aquesta segueix de forma més subliminal al llarg de la nostra vida. Durant aquests moments més sensibles a l’ensenyament són molts els factors que hi poden influir, entre els que hi trobem la lectura. Fa uns anys es van posar molt de moda les aventures del jove mag Harry Potter, un boom molt beneficiós pels més joves, que van començar a llegir habitualment. Després del llibre va arribar la pel•lícula i van ser molt els fans que van acudir al cinema per veure als seus personatges preferits en pantalla completa.

És precisament d’un d’aquests personatges que aquests dies ens arriba una mala notícia, una notícia gens beneficiosa per l’educació d’aquells que llegien Harry Potter. I és que Jamie Waylett, el noi que feina de ‘Crabbe’ a la pel•lícula, ha estat condemnat a dos anys de presó per la seva participació a l’onada de disturbis que va patir Londres l’agost passat. Aquesta pena es suma a l’any de presó per robatori.

Waylett, que ja havia estat condemnat anteriorment per possessió de cànnabis, formava part d’un grup, d’almenys quatre persones, que va entrar a la zona de Chalk Farm, al nord de Londres, el tercer dia de violència a la capital. Durant aquella nit les càmeres de seguretat el van gravar a diferents punts, en ocasions cobert per una caputxa. Amb aquestes proves el jutge Simon Carr l’ha condemnat a dos anys de presó per disturbis violents i a un per manejar bens robats, tot i que les dues condemnes es compliran alhora. D’aquesta forma i segons el jutge Waylett tindria l’opció de sortir en llibertat després d’un any de presó.

Però aquest no és el primer escàndol que esquitxa a algun dels personatges de la saga del mag. De fet, el seu protagonista, Daniel Radcliffe va admetre que havia tingut problemes amb l’alcohol arrel de la seva participació a la pel•lícula i que fins i tot havia rodat escenes begut.

Davant aquesta notícia i altres que apareixen dia rere dia als diaris sobre escàndols d’estrelles adolescents la pregunta és, s’ha de permetre que els nens comencin tan d’hora amb les seves carreres artístiques?

Comments (0)
Noves tecnologies

5 pel·lícules sobre l’història de Catalunya

Els films ajuden a reforçar i completar coneixements
By , on 20 de febrer de 2012

Les pel·lícules educatives son una bona eina per a per a que els estudiants aprenguin d’una forma entretinguda sobre diverses matèries, també per aprendre una mica més sobre la història de Catalunya. Una de les característiques dels missatges audiovisuals d’aquesta classe és que conten amb un argument i un conjunt de personatges amb els que identificar-se, pel que son més atractives que un llibre de text. No obstant, hem d’entendre que les pel·lícules mai són un substitut d’un llibre o una classe, ja que compten amb inexactituds històriques, però son una excel·lent forma de completar i reforçar els coneixements ja apresos.

Una forma entretinguda i planera de conèixer la història de Catalunya a les aules o a casa pot ser a través de diversos films que s’han rodat sobre aquesta temàtica. Alguns períodes histporics han estat més interessants als ulls dels cineastes, però molts dels fets claus de la nostra història han estat retratats per les càmeres. A continuació us exposem una petita mostra:
Continue reading »

Comments (0)
Formació

Estudiar a l’ESCAC o la RESAD, sinònim de qualitat

Escoles capdavanteres en l’ensenyament artístic, tant teatral com del cinema
By , on 27 de novembre de 2010

J.A. Bayona, director de "El orfanato" va ser alumne de l'ESCAC

En els darrers anys ha quedat patent tant en el món del cinema com en el del teatre que Espanya és una gran font de talent i qualitat. Cineastes, actors, actrius… promocionen dia a dia i arreu del món el saber fer i el nivell de l’ensenyança que les principals escoles d’art dramàtic han aconseguit en les darreres dècades. Dues d’elles, situades a Barcelona i Madrid, encapçalen la llista: l’ESCAC i la RESAD respectivament.

Les sigles de la primera equivalen a Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya i les de la segona signifiquen Real Escuela Superior de Arte Dramático. Un clar exemple de la qualitat que surt de les seves aules és el director de “L’orfanat”, J. A Bayona, o Guillem Morales, responsable de “ El habitante incierto” i “Los ojos de Julia”, aquesta última actualment en cartellera.

Si un dia vas dirigir-te a la teva mare amb la mítica frase: -Mama, vull ser artista! No ho dubtis, prepara’t amb els millors, prepara’t amb les escoles capdavanteres en ensenyaments artístics. Tant l’ESCAC com la RESAD compten, a més del prestigi d’anys i anys d’experiència, amb uns programes acadèmics molt complets. Uns plans d’estudis que formes als futurs artistes en diversos àmbits, donant-els-hi un alt bagatge en tots els terrenys perquè després puguin especialitzar-se en el que més els hi agradi.

Continue reading »

Comments (0)
Recursos

La Clase, un film sobre educació

L'autoritat del professor, a debat
By , on 6 de febrer de 2010

La Clase, un film proper al documental narra la vida d’un professor i els seus alumnes de secundària. L’institut situat als afores de París ens recorda a qualsevol escola o centre educatiu del nostre país, on es barrejen multitut de cultures i els problemes neixen fruit de la falta de coneixement entre uns i altres. Un problema, desgraciadament massa quotidià al que han de fer front, no només els professors, també els alumnes menys afavorits per la falta d’enteniment.

La pel·lícula tracta un tema molt controvertit i necessari d’explicar i de veure. Un cop més el cinema francès ens acosta a la realitat. De la mà d’uns professionals de l’ensenyament, capaços d’establir diàlegs intel·ligents amb els alumnes som testimonis dels problemes que es planteja el col·lectiu de la docència. Fins on pot arribar l’autoritat d’un professor? Què és competència de pares i de professors? Qui té la culpa del fracàs escolar?

El director del film ens mostra un tema tant important com la manera d’entendre el sistema educatiu. Tot i que la pel·licula és francesa, els principis que la mouen són universals, perquè desgraciadament el fracàs escolar és a totes parts. A la pel·lícula s’exposa el sistema educatiu com un error, ja que aquest exclou als alumnes que no són capaços de seguir-lo. D’aquesta manera l’institut o l’escola -llocs on la socialització i educació dels futurs ciutadans del demà ha de ser el tema principal- es converteixen en presons de càstig continuat ja que els alumnes no saben què fer. D’altra banda també és planteja el paper dels professors, ja que no disposen del material necessari per a motivar als alumnes que causen problemes.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Educació en el lleure, una experiència de vida

Elements positius d'un espai educatiu en el temps lliure
By , on 21 de octubre de 2009
Els infants conviuen entre ells en un altre marc educatiu

Els infants conviuen entre ells en un altre marc educatiu

Els agents educatius més coneguts són habitualment la família i l’escola, però certament n’hi ha d’altres que poden tenir una influència molt positiva en infants i joves. Puc parlar en primera persona de l’educació en el lleure com un agent educatiu jo diria que importantíssim en el desenvolupament dels infants com a persones.

A la formalitat de l’educació a l’escola i l’educació rebuda a casa, amb aspectes importants com l’afectivitat o el quotidià, entre d’altres, encara hi podem afegir altres. L’educació en el lleure permet a infants i joves arribar a un espai de trobada amb altres infants, o els seus propis companys d’escola, però en un marc educatiu totalment diferent.

A l’esplai o al cau ens trobem en el temps lliure de l’infant, en el qual ha de participar voluntàriament i pel propi plaer de l’activitat. Les activitats del lleure educatiu permeten treballar valors com el companyerisme, el respecte, la solidaritat… entre molts altres, enmig d’un espai d’entreteniment.
Continue reading »

Comments (0)
Temes clau

Llei d’Educació: principals novetats esperançadores

Els centres públics tindran més autonomia
By , on 8 de octubre de 2009
Es farà un intens treball per a assolir el trilingüisme

Es farà un intens treball per a assolir el trilingüisme

Després de molts mesos de treball intents, finalment el passat més de juliol el Parlament de Catalunya va aprovar la nova Llei d’Educació, un gran pas endavant que dóna més autonomia als centres escolars públics i comporta algunes novetats destacades.

Com resulta molt complicat llegir-se la Llei sencera, si és que tenim prou temps, en aquest post us volem informar sobre algunes de les principals novetats d’aquesta implantació de la Llei. En primer lloc, com dèiem, els centres públics compten amb autonomia per a desenvolupar el seu projecte educatiu tot adaptant-lo al seu entorn immediat. Dins aquestes accions dels centres es contempla elaborar el seu propi currículum, la seva organització pedagògica o la gestió dels recursos humans. En aquest sentit, es dotarà als centres dels recursos necessaris per a garantir aquestes actuacions.

També en referència als centres, els directors viuran un canvi en la seva figura, categoritzada per la Llei d’autoritat pública. A més, per a ser escollits com a tal, hauran de presentar projectes de direccció tot definit com gestionaran el projecte del centre.
Continue reading »

Comments (0)
Recursos

Un recull de bon cinema educatiu

By , on 11 de juliol de 2008

En el nostre interès per seguir descobrint pel·lícules centrades en el mónd de l’educació o que tractin valors interessants per a treballar amb els infants i joves, hem donat amb la pàgina web de Decine21 i amb la seva particular proposta sobre el llistat de les 100 millors pel·lícules sobre aquests temes.

Encapçala la llista El club dels poetes morts, una obra que considerem un exemple paradigmàtic sobre la relació entre professors i alumnes. A més, és un molt bon treball per a reflectir l’entusiasme que pot arribar a transmetre el professor amb aquest i com aquest ànim es tradueix en motivació per l’estudi.
Continue reading »

Comments (0)

Sections

© Copyright 2019, Blogestudio. Red de blogs, SEO and Webs 2.0

Powered by WordPress

Creative Commons - Some Rights Reserved
 
Un proyecto realizado por Blogestudio